Doorstromen van graduaat rechtspraktijk naar master rechten

willeke_n
Topic Starter

Doorstromen van graduaat rechtspraktijk naar master rechten

#1 , 05 feb 2010 07:55

Ik zit nu in mijn eerste jaar rechtspraktijk op PCVO Handel Hasselt (PHL). Ik volg hier de opleiding graduaat rechtspraktijk in avondonderwijs. Deze studie gaat me eigenlijk vrij goed af.

Nu zat ik eraan te denken om na deze 3 jaar door te stromen naar een master in de rechten. Mijn bedoeling is niet zozeer in de advocatuur terecht te komen. Ik vind het bijvoorbeeld boeiend om als jurist aan de slag te gaan in een bedrijf of als jurist te gaan werken bij de overheid. Ik zie wel waar het leven me brengt.

Ik heb al het één en ander opgezocht, en zoals ik het begrijp moet je eerst een soort schakeljaar doen om van graduaat naar een volwaardig bachelor diploma te gaan (verkorte bacheloropleiding) en van daaruit kan je dan doorstromen via 2 jaar (voor zover ik kon lezen op de website van universiteit antwerpen) naar master.

Is er iemand die deze cyclus ook gevolgd heeft, is dit correct?
Is deze opleiding ook te volgen op de universiteit Hasselt? Want daar vind ik eigenlijk niets over. Ik ben zelf van Hasselt, dus zou eigenlijk maar max een uurtje mogen rijden met de auto vanuit Hasselt om een avondopleiding te kunnen volgen.

Lucy Tunes

#2 , 25 aug 2011 17:00

Hallo,

ik ben ook van plan om in september te starten met deze opleiding in Hasselt in avondonderwijs.

Hoe zijn jou ervaringen? Hoe hoog ligt de moeilijkheidsgraad? Wat is je vooropleiding? :)

Groetjes

float
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 aug 2011 17:55

Qua niveau is het zo:
- de opleidingen via avondonderwijs (rechtspraktijk) zijn 'hoger beroepsonderwijs' en lager als een bachelor van hoge school. Bij de overheid zijn ze wel gelijkgeschakeld.
- de opleidingen via hogeschool
- de opleidingen via universiteit

Voor geen enkele van deze opleidingen is een vooropleiding nodig, behalve een secundair onderwijsdiploma. Maar zelfs in het geval je dat niet hebt, kan je via een 'ingangsexamen' ook starten.

Je kunt geen schakelprogramma starten vanuit een avondonderwijsdiploma. Je moet eerst ofwel een bachelordiploma behalen ofwel via een verkorte bachelor en dan zo doorstromen naar master.

Reclame

Fore

#4 , 25 aug 2011 20:06

Ik heb een schakeljaar gedaan (wel voor een heel andere studie). Dit was het moeilijkste jaar van mijn studieloopbaan, dient niet onderschat te worden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

lucgescheiden

#5 , 26 aug 2011 15:14

"Je kunt geen schakelprogramma starten vanuit een avondonderwijsdiploma. Je moet eerst ofwel een bachelordiploma behalen ofwel via een verkorte bachelor en dan zo doorstromen naar master."

Hoe wordt dit praktisch georganiseerd?
Gestelt dat je een graduaatsdiploma behaald via avondschool.
Vervolgens dien je aldus een verkorte bachelor te volgen... kan dat ook in avondonderwijs?
Handige documenten voor Personenrecht

float
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 aug 2011 15:32

Als de hogeschool dat organiseert wel, anders is het misschien mogelijk via overleg met de hogeschool als zij dat zien zitten natuurlijk. De meeste hogescholen werken vooral met "taken", als die alleen moeten gemaakt worden is er geen probleem, maar van zodra er groepswerken zijn of presentaties zal je je hoogstwaarschijnlijk overdag moeten vrijmaken.

Verschillende universiteiten organiseren avondonderwijs, bv. Vrije Universiteit Brussel, KULeuven, UGent, ... Daar is het dus geen probleem om die verkorte bachelor te volgen. Je zal wel via vrijstellingen moeten werken om bepaalde vakken niet meer te moeten afleggen. In tegenstelling tot het schakelprogramma waar je al minder vakken moet afleggen tov verkorte bachelor, maar je nog vrijstellingen kan vragen.

De Vrije Universiteit Brussel is redelijk flexibel met vrijstellingen. KULeuven helemaal niet. De andere geen ervaring mee.

Terug naar “Praat café”