Buurman graaft grond van ons weg

dj_vibri
Topic Starter

Buurman graaft grond van ons weg

#1 , 26 aug 2011 12:31

Beste,

Begin vorig jaar hebben we een woning gekocht met een reeds bestaande omheining rondom de tuin.
De vorige eigenaars vertelde ons dat er langs beide kanten van de omheining nog een extra meter is voor ons. Na controle bij kadaster en landmeter blijkt dit te kloppen.

Aan de rechterkant ligt bouwgrond waar nog niets mee gebeurd de komende 10 jaar. De linkerkant staat momenteel een cafe welke door de nieuwe eigenaars gerenoveerd wordt voor een restaurant te beginnen.
In het begin kwam de nieuwe eigenaar vragen tot waar onze grond kwam en heb hem gezegd dat er nog 1 meter extra langs de draad van ons was, maar indien gewenst hij dit mocht "lenen" voor evt. boompjes/planten/... te plaatsen maar dat we dan een "contract" gingen opstellen waarin stond dat hij dit enkel in leen kreeg en niet automatisch van hem ging worden.

Nadien hebben we hier niets meer van gehoord tot vandaag...

Zonder verdere afspraken e.d. zijn ze vandaag begonnen met het weggraven van deze grond,met graafmachine, tot tegen onze omheining en zelfs tot iets onder de betonplaten waardoor deze geen steun meer bieden (deze rusten nu op de grond ipv in beton...).

Nu vroeg ik mij af of dit zomaar toegestaan is? De eigenaar zelf zien we niet veel meer en alles wordt door "vak"mensen gedaan.
Hoe pakken we dit het beste aan om ervoor te zorgen dat dit terug verstevigd wordt op zijn kosten? En indien we een contract willen opstellen ivm bruikleen van deze meter, is een onderhandse akte (zonder tussenkomst notaris e.d.) rechtsgeldig? (Zodat we, als we na bv. 40 jaar de woning willen verkopen de nieuwe eigenaars nog steeds recht hebben op deze meter) of dienen we hiervoor sowieso een notaris te raadplegen? (Met bijhorende "hoge" kosten natuurlijk...)

Grtjs,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2011 12:40

Afsluiten die strook en diegene die de werken uitvoeren en de eigenaar van het pand naast het uwe dadelijk in kennis stellen dat ze 'huisvredebreuk' plegen bij wijze van spreken en tevens de opdracht de zaak terug in oorspronkelijke staat te herstellen.
Ook met een aangetekend schrijven.
Tevens uw verzekering in kennis stellen.

Vandebos

#3 , 26 aug 2011 12:44

En niet aarzelen...

Reclame

dj_vibri
Topic Starter

#4 , 26 aug 2011 13:00

Afsluiten die strook en diegene die de werken uitvoeren en de eigenaar van het pand naast het uwe dadelijk in kennis stellen dat ze 'huisvredebreuk' plegen bij wijze van spreken en tevens de opdracht de zaak terug in oorspronkelijke staat te herstellen.
Ook met een aangetekend schrijven.
Tevens uw verzekering in kennis stellen.
"Afsluiten die strook", hebben we ook overwogen maar het is een "schuin" hellend stuk waar niet makkelijk met een grasmachine over gereden kan worden, vandaar we zoiets hadden van "als je het wil gebruiken voor planten etc..." breng ons op de hoogte en je mag werken uitvoeren vanaf we akkoord geven. We hadden schrik dat er anders een stuk van 1 meter "niemandsland" ging tussen komen dat ook niet onderhoudbaar is.

Wat betreft de zaak terug in oorspronkelijke staat te herstellen ga ik heel eerlijk toegeven dat het een dubbel gevoel is, zoals ik zei werd dit stukje ook niet echt onderhouden met een hoop netels/onkruid als gevolg, die natuurlijk nu weg gehaald zijn, wat dus positief is :) en deze moeten ze niet komen terug plaatsen :)

Mij gaat het vooral om het feit dat ze de stevigheid van de hele omheining weg gehaald hebben EN dat ze dit alles doen zonder onze toestemming.

Welke verzekering dienen we op de hoogte te brengen? Is dit de "familiale"? *Ben helemaal niet thuis in die verzekeringstoestanden*

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2011 14:45

Rechtsbijstand deze zit meestal bij familiale ....mogelijk ook uw brandverzekering van toepassing......gezien schade toegebracht door derde.
Indien bij dezelfde makelaar/firma zal men vlug weten hoe en wat.
Bij mij inzake wateroverlast (grondwater/riolering/regenwater/ergens eigen een lek)door buur heeft het eventjes geduurd ( plaatsbezoeken door deskundigen en deze hebben beslist met welke ik moest verder werken).
Afsluiten doe je met enkele paaltjes .... betonijzers waar je wat touw ophangt met een tekstje privaat ...niet betreden.

dj_vibri
Topic Starter

#6 , 28 aug 2011 11:35

En hier zijn we weer...

Vrijdagavond gaan kijken en ze hebben tot tegen de betonplaten, welke als ondersteuning dienen voor de omheining, afgegraven. Naast deze omheining is dus nog 1 meter van ons.
De reden dat de vorige eigenaars een meter hebben overgelaten is financieel...Ze hadden geen geld over om een "muur" te maken voor de tuin tegen te houden, dus was er een hellend vlak voorzien welke de draagkracht van de tuin moest tegenhouden (zodat de tuin niet onder de betonplaten zou weglopen met der tijd), we liggen een pak hoger dan de buren.

Nu ze hebben weg gegraven is deze "natuurlijke" muur volledig verdwenen, onze tuinman (zijn zelf tuin aan het aanleggen) is vrijdagnamiddag gaan zeggen dat dit niet de bedoeling is en de kraanman heeft op zijn beurt meteen wat aarde er terug tegen gesmeten maar jah.... is ook maar losse aarde nu.

Ook heb ik vrijdag nog telefoon gekregen van onze tuinman met de vermelding dat de kraanman is komen zeggen dat hij 2 betonplaten kapot gereden heeft... nog ECHTE schade erbij ook!

Maandagochtend maar meteen naar de wijkagent bellen, deze was vrijdag niet bereikbaar :(

Wat ik wel al weet is dat er vanaf nu een burenruzie zal komen :evil: Ik eis een stil legging van de werken (buiten) zolang er geen uitspraak of wat dan ook gedaan is!

Terug naar “Andere”