wisselbeker/bonnetjes

Tom_kleine
Topic Starter

wisselbeker/bonnetjes

#1 , 24 aug 2011 11:58

Ik weet niet of het topic op de juiste plaats staat. (mag door moderator verplaatst worden indien nodig)

Het betreft het volgende:

Er wordt een evenement georganiseerd met betalende inkom. Voor de consumpties aan de drankstand werkt het systeem als volgt: je koopt bonnetjes, waarbij je 1 bonnetje afgeeft voor een wisselbeker, en het volgende bonnetje voor de inhoud (water, cola, bier etc.) Deze beide zijn gelijk aan elkaar. Dus indien je 2 bekers zou hebben, staat dit gelijk aan een nieuwe consumptie met afgave van 1 beker.

De probleemstelling zit als volgt: op het einde van de rit merk je dat je teveel bonnetjes hebt aangekocht. Wisselbekers kan men inruilen voor baar geld, bonnetjes niet. Geen probleem, je koopt met je bonnetjes enkele wisselbekers, maar zonder inhoud, en die bekers ruil je dan opnieuw om voor je centen.

Maar blijkbaar werd dat niet toegestaan, je kon enkel bekertjes mét inhoud kopen. De vraag is dus eenvoudig: kan dat wel?

Alvast bedankt voor het schijnen van jullie licht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2011 13:15

Je kan de vraag veel eenvoudiger stellen:

Is een organisatie die werkt met drankbonnetjes, verplicht om drankbonnetjes terug te nemen als een bezoeker er te veel heeft? Ik vermoed van niet, eerlijk gezegd. Het is aan de consument om te zorgen dat hij niet te veel koopt. Anders zou je in een supermarkt ook kunnen teruggaan met, ik zeg maar wat, 5 flessen cola, omdat je er thuis nog 20 staan had zonder dat je het wist. Weinig kans dat de supermarkt die 5 flessen terugneemt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Tom_kleine
Topic Starter

#3 , 24 aug 2011 13:46

Akkoord, maar als ik pakweg 10 bonnetjes teveel heb. Dan kan ik nog 5 consumpties kopen, en de 5 aangekochte wisselbekers alsnog inruilen voor baar geld. Dus hier vervalt de supermarkt-analogie.

Bij wijze van kenschetsing: door het weigeren van de organisatie om een teveel aantal bonnetjes om te ruilen met wisselbekers, besloot een gezelschap om met hun bonnetjes dan maar 'gevulde' bekers te kopen. Dit betrof een aanzienlijk aantal, demonstratief werden deze bekers op de toog leeg gegoten. Het overgebleven aantal wisselbekers werd braaf omgeruild voor geld.

Iets in mij zegt mij dat er iets schort aan het systeem.

Men zou kunnen besluiten om ipv een bonnetjessysteem, onmiddellijk wisselbekers aan te bieden. Onhandiger om mee rond te lopen, maar in principe is de basiswaarde van een bonnetje of een beker dezelfde. Papiers vs plastic.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 24 aug 2011 14:30

Het systeem van de wisselbekers is gewoon niet goed uitgedacht door de organisatie, that's all. Ze zouden moeten stellen dat je per persoon uiteindelijk slechts één wisselbeker terug kan omruilen voor baar geld.

De bedoeling van de wisselbekers is immers om afval te besparen. Het is niet de bedoeling dat de wisselbeker als een soort systeem geld om achteraf drankbonnetjes terug voor geld om te ruilen.

Ik ben ooit naar een festival gegaan waar het op volgende manier gebeurde: je KOCHT de wisselbeker (was wel een stenen kruik, ik heb die nog steeds) voor baar geld, maar de drank was wel met bonnetjes. Je mocht zoveel bekers kopen als je wou, en achteraf kon je ook al die bekers weer inwisselen en kreeg je je geld terug. Maar bonnetjes werden NIET teruggenomen.

Laat het er ons op houden dat de organisatie "een gat" in zijn bonnetjessysteem had dat volgende keer beter opgevuld wordt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Joeri_J

#5 , 24 aug 2011 14:41

't systeem van 2 bekers omruilen voor 1 gevulde zorgt ook voor minder afval,
want ge hebt er die dan rond zoeken achter lege bekers ...

Franciscus

#6 , 24 aug 2011 17:41

op de toog leeggegoten ....... opzettelijke beschadiging.....

Gebruiker21

#7 , 25 aug 2011 09:02

op de toog leeggegoten ....... opzettelijke beschadiging.....
Eerder "per ongeluk omgestoten aan den toog", dan, zeker? ;). Ik heb echter nog geen enkele toog beschadigd gezien nadat er drank over gemorst werd, hoor.

Terug naar “Consumenten Koop”