Mag een huurder een nieuwe medehuurder weigeren?

Woordenaar
Topic Starter

Mag een huurder een nieuwe medehuurder weigeren?

#1 , 23 aug 2011 19:52

Ik huur een appartement samen met iemand anders. Het gaat om een 3-6-9 contract getekend door ons allebei, met ingang van 1-1-2010.

Ik wil dat appartement op 31-8-2011 verlaten en heb daarvan de huisbaas per aangetekende brief op de hoogte gebracht, met drie maanden vooropzeg. Mijn huisgenote heb ik enkel mondeling ingelicht. De (mondelinge) afspraak was dat zij zelf een nieuwe huurder zou zoeken (zij moet er vervolgens immers mee samenwonen...)

Volgens het contract moet ik een schadeloosstelling ('indemnité' heet het in het contract, het is een app. in Brussel) van 2 maanden huur betalen omdat ik vertrek voor de eerste drie jaar van het huurcontract zijn verlopen. De huisbaas bood aan dit terug te brengen tot 1 maand als er een andere huurder werd gevonden. Hij deed dit aanbod per mail.

Tien dagen voor het contract afloopt ben ik er achter gekomen dat mijn huisgenote geen nieuwe huurder heeft gezocht. Ik heb dus op stel en sprong een nieuwe huurder moeten vinden, en dat is gelukt. Er zijn zelfs verschillende geinteresseerden die aan de eisen van de huisbaas voldoen (hij wil een huurder met vast arbeidscontract). Alleen: mijn huisgenote heeft laten weten (alweer mondeling) dat ze weigert een nieuw contract te tekenen met een nieuwe medehuurder die ze niet kent. Met welke huurder dan ook - het gaat niet om bezwaren tegen één bepaalde persoon. Ze weigert ook de huurkosten alleen te dragen en een nieuw contract te tekenen enkel op haar naam.

Kan zij dit weigeren? En wat zijn daarbij de gevolgen voor mij?

Alvast bedankt voor het advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2011 22:09

U hebt beiden contract getekend ... staat daar dat u beiden aansprakelijk bent voor de de ganse huur???

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 aug 2011 22:12

Het lijkt me volkomen normaal dat men niet zo maar de eerste de beste vreemde in zijn huis wil als medebewoner.
Tenslotte gaat men hetzelfde domicilie delen met alle wettelijke gevolgen vandien.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Woordenaar
Topic Starter

#4 , 23 aug 2011 23:06

Het lijkt me volkomen normaal dat men niet zo maar de eerste de beste vreemde in zijn huis wil als medebewoner.
Tenslotte gaat men hetzelfde domicilie delen met alle wettelijke gevolgen vandien.
Ja, maar het gaat er niet om wat 'logisch' is... het gaat erom wat juridisch correct is. Ze heeft 3 maanden de tijd gehad om iemand te zoeken, en ze heeft dit niet gedaan.

Woordenaar
Topic Starter

#5 , 23 aug 2011 23:07

U hebt beiden contract getekend ... staat daar dat u beiden aansprakelijk bent voor de de ganse huur???
In het contract staat het volledige huurbedrag vermeld, niet hoe dit wordt verdeeld. Uiteraard hebben we maandelijks ieder de helft betaald.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 aug 2011 17:55

Hou er wel rekening mee dat de verhuurder de GANSE som bij een van u beiden kan komen halen bij niet betaling.
U hebt beiden getekend voor het ganse bedrag.
Bij wie de verhuurder dan komt is zijn zaak.
Met andere woorden er is één schuld en twee schuldenaren en één schuldeiser. Ook al woont u er niet meer dan nog kan de schuld bij u gehaald worden.
" In solidum of hoofdelijke aansprakelijkheid "

Terug naar “Huren”