Mag ik nieuw huurcontract weigeren?

kouklitsa
Topic Starter

Mag ik nieuw huurcontract weigeren?

#1 , 23 aug 2011 15:56

Hallo,

Sinds 2005 huur ik een appartement met contract 3-9 jaar via een immobiliënkantoor.
Het appartement is momenteel quasi verkocht, akte wordt volgende maand getekend, en nu wil de nieuwe eigenaar een nieuw contract laten opmaken via een nieuw immokantoor.
Bij de verkoop is de vorige eigenaar echter veranderd van immokantoor - van A naar B om het simpel te houden.
Nu wil nieuwe eigenaar nog een ander immokantoor (C) die het vanaf nu zou behartigen.

Heb al overal gelezen dat hij het bestaande contract moet overnemen, neen?
Of is het omdat hij met nieuw immokantoor werkt, dat hij een nieuw contract moet opmaken?

Bovendien wil hij terug een contract van 9 jaar met de clausule erin dat er 1-2 of 3 maand huur moet betaald worden als ik binnen de 1-2-3 jaar vertrek terwijl dit al lang niet meer aan de orde is nu met huidig contract.

Ondertussen is nieuw immokantoor al langsgeweest voor een nieuwe plaatsbeschrijving. Is dit wettelijk en wie gaat dit betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2011 15:59

De nieuwe eigenaar moet het lopende huurcontract respecteren, en mag u geen nieuwe contract aansmeren tegen uw wil. Hetzelfde voor de PB. De initiele PB is de enige die telt.

Franciscus

#3 , 23 aug 2011 16:01

http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

kouklitsa
Topic Starter

#4 , 23 aug 2011 16:08

OK. Hij kan wel de huur indexeren dat mag hij wel doen toch?
Vorige eigenaar heeft dit al enkele jaren niet meer gedaan maar dit mag hij wettelijk toch doorvoeren logisch gezien?

En dan moet nieuw immokantoor identiek contract opmaken dan gezien oud immokantoor hiervoor niet meer gemachtigd is?

alvast bedankt voor de info !

Vandebos

#5 , 23 aug 2011 16:16

Kijk eens na of het contract werd geregistreerd?

Verhuurder én immokantoor aangetekend de eerste pagina van uw contract zenden samen met een schrijven waarin u hen wijst op art. 9. van de huurwetgeving die van dwingend recht is.
Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. )>

Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.

kouklitsa
Topic Starter

#6 , 23 aug 2011 16:54

Ok ik check het morgenvroeg met de registratie of vorige eigenaar het geregistreerd heeft.

heel erg bedankt !!

kouklitsa
Topic Starter

#7 , 26 aug 2011 11:48

Goed nieuws: het contract is geregistreerd ;-)

Nog één onduidelijkheid... de huur werd telkens de 15de van de maand betaald (tot de volgende 15de) en dit staat ook letterlijk in het contract.
De nieuwe eigenaar zou dit graag veranderen naar eind van de maand zodat in het begin van de maand de huur netjes de volgende maand dekt.
Dit mag hij toch niet eisen gezien dit anders het bestaand contract schaadt?

Volgens huurwet kan hij trouwens de huur toch momenteel niet indexeren - enkel op de verjaardagsdatum van het contract (april) --- maar er staat id huurwet ook dat het schriftelijk kan aangevraagd worden en retro-actief maar 3 maand geldt.
Wil dit dan zeggen dat hij en indexering op elk moment kan inroepen?

Idem voor de huurwaarborg - die is ondertekend door mij en vorige eigenaar.
Gezien toen 3 maand huur wettelijk in voege was, ben ik verplicht om met nieuwe eigenaar ook 3 maand aan te houden ipv de huidge 2 maand?
Volgens bank kan ik zelf kiezen.

Thanks voor de extra info !!

mava105

#8 , 26 aug 2011 12:29

tot 2014 kan de nieuwe eigenaar noch het immokantoor eenzijdig iets wijzigen aan uw kontrakt.
Ook de PB blijft gelden, en dat blijft ook zo indien je in 2014 een nieuwe kontrakt zou krijgen.

Vandebos

#9 , 26 aug 2011 12:36

Betaaldag huur. Jullie kunnen dit enkel in onderlinge overeenstemming wijzigen. Stel de nieuwe eigenaar een vriendelijk de vraag wat hij wenst: dat u betaalt juist nadat u uw loon heeft ontvangen of terwijl een goed gedeelte al is opgesoupeerd? Indien u op het begin van de maand wordt betaald kan u hem eventueel een loonfiche tonen en met hem bv afspreken dat u vanaf heden ten laatste op de 5de werkdag van de maand betaalt. (de lening die hij voor het pand heeft aangegaan zal er wel voor wat tussen zitten..)

Wat u aanhaalt betreffende de indexering klopt niet helemaal:
Art. 1728bis. _ <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 1> § 1. Indien een aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud is bedongen, is deze slechts één maal per huurjaar toegelaten en ten vroegste op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst. Deze aanpassing geschiedt op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
Voor een bestaand huurcontract wil dat zeggen dat er tussen 2 indexeringen minimaal 12 maanden moeten zitten. Als er tussen 2 indexeringen nu bijvoorbeeld 18 maand zou zitten, dan kan hij van de zes maanden achterstal maximaal 3 maand recupereren.

waarborg: het contract wordt in zijn geheel door de nieuwe eigenaar overgenomen, dat wil ook zeggen de waarborgafspraken. De bank hoeft deze zelfs niet over te zetten op een nieuwe naam. Op eenvoudig vertoon van de akte zal ze deze op het gepaste ogenblik vrijgeven aan u en de nieuwe eigenaar.

kouklitsa
Topic Starter

#10 , 26 aug 2011 12:53

wat de indexering betreft, is de huur al enkele jaren niet meer aangepast geweest dus dan kan hij wel met 3 maand retro-actief de indexering toepassen.

wat de waarborg betreft, wordt dit onderhandelen vrees ik gezien de waarborg nu vaststaat in een verzekeringsbon(fonds) en nieuwe eigenaar liever een spaarrekening heeft bij bevriende bankier... ;-)

dank u wel voor de extra info!

Vandebos

#11 , 26 aug 2011 13:02

Als hij in dat geval bv in december de huur indexeert en er komt € 35 per maand bij dan hij u vragen €105 extra te betalen met name de verhoging voor de maanden september, oktober, november.

Aan de waarborg mag in feite niet geraakt worden.

Terug naar “Huren”