Beste forumleden,
Sedert enkele maanden zitten mijn vriendin en ik in een lastig parket. We krijgen ook variërende antwoorden en weten echt niet meer wat doen. Ik hoop van ganser harte dat jullie mij een definitief antwoord kunnen bieden. Het probleem is namelijk het volgende:
Mijn vriendin is enige erfgenaam van haar grootouders. Deze grootouders bezitten een huis dewelke ze verhuren aan een gezin van 5 (1 grootmoeder, man-vrouw en 2 kinderen). Het enige dat ik van deze mensen nog weet is dat ze moeite hebben om hun waterfactuur te betalen (aflossing van 240€ per maand is te veel, dus momenteel is het 150€) en dat ze schulden hebben. Hun huurgeld blijven ze echter wel betalen.
Het huurcontract werd 1,5 jaar geleden afgesloten en er is een akkoord voor 3 jaar.
Nu mijn vriendin afstudeerde, zijn we van plan om samen te gaan wonen en we denken dat dit huis een perfecte start zou kunnen betekenen. Alzo trachten we ons te bevragen bij verschillende instanties. Bij een plaatsvervangend rechter van het vredegerecht LENNIK (dat uitspraak zou doen in geval van...) hoorde ik dat het onmogelijk is de mensen voor het einde van de 3 jaar buiten te krijgen. Enkele juristen zijn dezelfde mening aangedaan. Ik moet volgens hen wachten op het einde van het contract of een onderling akkoord vinden (hetgeen niet mogelijk is).
Andere verhuurders vertelden me dan weer dat het wel degelijk mogelijk is via de huurdersbond (maar ik kan hun geen mail sturen, misschien omdat ik geen lid ben?). Er zijn er verschillende die er in geslaagd zijn de huurders buiten te krijgen.
Het is ook zo dat wij van plan zijn om direct renovatiewerken uit te voeren alvorens het pand echt te betreden.
Hopelijk kunnen jullie ons een stap verder helpen richting onze droom.
Vriendelijke groeten,
Rag