Ik ben een leek als het aankomt op de verwarming door middel van mazout in het huurappartement van mij en mijn vriend (en baby). Het appartement maakt deel uit van een blok met in totaal 9 appartementen. Per maand betalen wij een voorschot van 120 euro per maand voor servicekosten.
Vandaag hebben we de jaarrekening gekregen van onze verhuurder (onze eerste), hij heeft de jaarrekening van de syndicus ingescand en doorgemaild. Totaalbedrag was 3218 euro, waarvan dus het voorschot van 1440 moet worden afgetrokken, blijft er 1760 euro over. We schrokken nogal van dit bedrag. De verhuurder zei dat hij het maandelijks voorschot van 120 euro had berekend op zijn eigen verbruik toen hij er nog woonde met vrouw en baby, 2 jaar geleden.
Levering mazout: in totaal 14781 liter geleverd - ons aandeel 1093 euro
Elektriciteit/onderhoud gemeenschappelijke ruimtes en onderhoud lift: 345 euro
Verzekering en beheer: 274 euro (huurbaas wil deze wel op zich nemen)
AWW + herstellingen: 972 euro
Schoonmaak gemeenschappelijke ruimtes: 367 euro
CV volgens meters: 1260 euro, waarvan 1093 euro betaald, blijft dus 167 euro over
Mijn vragen:
1. Wie heeft die 1093 euro voor CV al betaald? Volgens de bedragen valt dit buiten de 1440 euro die we als voorschot hebben betaald.
2. Waarom zijn er eigenlijk meters op de verwarming die aparte CV verwarmingskosten met zich meebrengen als we mazout hebben? Het lijkt alsof er dubbele kosten zo in rekening worden gebracht. Ik dacht dat de aankoop en levering van mazout de enige kosten zouden zijn? Dat is toch juist de charme van mazout, dat je van tevoren precies weet hoeveel je inkoopt en verder geen stookkosten zijn? Of heb ik het helemaal verkeerd?
3. De kosten voor AWW alleen zijn ruim 900 euro. Ik heb eens uitgerekend hoeveel wij ongeveer afgelopen jaar zouden hebben verbruikt via http://www.eclecticsite.be/calc/waterverbruik.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Daar kwam als bedrag 131 euro voor een jaarverbruik van 65m3, dat is toch een serieus verschil. We zijn redelijk zuinig met water: afwas doen we met de hand (vaatwasser hebben we sporadisch gebruikt), geen auto die we hebben gewassen, geen tuin die we hebben gesproeid, 4 wasjes per week, meeste drinkwater komt uit flessen, dagelijks douchen hooguit 10 min per persoon. Wat voor extra kosten kunnen nog meer verwerkt zijn in de AWW?
Ik hoop dat iemand hier mij wijzer kan maken. Alvast bedankt voor de hulp