Achtergehouden informatie en niet ter goeder trouw handelen

KIKOMAJA
Topic Starter

Achtergehouden informatie en niet ter goeder trouw handelen

#1 , 19 aug 2011 13:54

ik huur sinds een jaar een woning waar ik bij aanvang niet naar de EPC of het stroomverbruik gevraagd heb. Na 7 maanden kreeg ik een stroomafrekening van bijna 4000 euro. Toen ik de eigenaars hiermee confronteerde zegden ze me hierover samen met de makelaar geïnformeerd te hebben wat een leugen is!
Nu blijkt
- in het contract staat dat ik de EPC kreeg (geen goed punt voor mij maar het staat er)
- de EPC in hun bezit waar ze nu mee zwaaien heeft norm 759 en er staat zwart op wit dat de woning een abnormaal verbruik heeft! Als ik dat gezien had had ik nooit gehuurd! (niet geïsoleerd, verwarming dient vervangen te worden, 60 % gaat verloren, ...etc - een schande als je het leest) Zelf een leek zou nooit huren met deze papieren
- ze tonen nu een voorschot van vroeger van 795 euro per 3 maanden, ik moet nu 598 per maand betalen. Nu plots goochelen ze met sociaal tarief....

Allemaal leugens, maar waar kan ik me nog op beroepen?
Ter goeder trouw is hier zeker niet gehandeld, het is gewoon nooit besproken!

reacties meer dan welkom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 aug 2011 14:05

U had het contract nauwgezetter dienen te lezen vooraleer te tekenen. Ik kan het gedrag van de verhuurder en het kantoor absoluut niet goedkeuren maar door het ondertekenen is het woord tegen woord vechten tegen een ondertekend contract en dat is een zeer zwakke positie om vanuit te starten.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2011 16:17

600 € per maand aan electriciteit? Da's gigantisch! Wij (= ik, vriending, baby) wonen in een vrij oud rijhuis, wel geïsoleerd, maar niet fantastisch goed, we verbruiken vrij veel warm water en gaan niet meteen spaarzaam om met onze electriciteit (ik weet het, we zouden er moeten op letten), en wij komen aan 150 € in de maand (da's electriciteit en gas samen). Ik vermoed dat jij op electriciteit verwarmd, maar dan nog is dit een gigantisch maandelijks bedrag. Ik zou dit financieel niet kunnen dragen, zelfs.

Mag zo'n woning gewoon verhuurd worden? Moet zo'n EPC geen bepaalde waarde halen voor de woning mag verhuurd worden? (Blijkbaar niet)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

pukje

#4 , 19 aug 2011 17:54

heb je bij intrek de meterstanden gecontroleerd en/of door gegeven aan stroom leverancier?
ik vermoed dat je nog betaald van vorige huurder
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Vandebos

#5 , 19 aug 2011 17:56

Het EPC is zuiver informatief.

De rekening is echter excessief hoog.

KIKOMAJA
Topic Starter

#6 , 19 aug 2011 20:03

Ja beste mensen, de meterstand klopte op de papieren.
- verwarm idd op electriciteit, maar zelfs Luminus zegt dat ik een verbruik heb van een horecazaak!
- tja, weet niet in hoever ik nu onder mijn contract zal uitkunnen wegens "misleidende" informatie
- zal wellicht een advocaat moeten nemen want ik kan, zoals één van de reacties hier ook zei "deze rekening niet langer betalen"!
- prob is niet verhuizen maar daar ik hier pas een jaar woon heb ik naast de hoge stroomkosten ook nog eens een opzeg van 3 maanden + 2 maanden schadevergoeding wegens contractbreuk + wellicht zullen ze dan ook het huis binnenste buiten keren om schade te ontdekken...

Somige verhuurders en hun makelaar (zijn vrienden in dit geval) zijn echte afzetters! Ik ben een alleenstaande vrouw met 2 tieners en kan door deze zaak het hoofd niet boven water houden...

Vraag me af of de rechter mij gaat geloven en mij in het voordeel zal stellen in deze zaak. Ik moet nu een advocaat nemen omdat een verzoeningspoging niet meer mogelijk is en ze van mij kleinhout zullen maken bij de vrederechter. De kosten stijgen alleen maar, maar ik reken op menselijk gevoel van de rechter. En geloof me, als ik kan bewijzen dat ze misbruik maakten van sociaal tarief via een klacht bij de FOD zal ik dat eraan toe voegen.

pukje

#7 , 19 aug 2011 20:09

is de woning wel technisch in orde ?
je zou eens kunnen kijken of de woning aan de vlaamse wooncode voldoet.

voldoet die niet weet je advocaat wel de wegen om van het contract af te komen.

roharro

#8 , 19 aug 2011 20:14

Als het vrij ruim huis is dan verbaasd die rekening me geenszins omdat er met electriciteit wordt verwarmd. Misschien is het zelfs niet op nachttarief (accumulatie), maar rechtstreekse verwarming......?
In een nieuwbouw appartement (volgens laatste normen geïsoleerd) waar ik slechts deeltijds verblijf (en electrisch verwarmd met de modernste accumulatiekachels en regelsystemen) loopt de rekening reeds op tot 2400 EUR per jaar....electrische verwarming is gewoonweg duur, maar daar kan je huisbaas niets aan doen (hij bepaalt de electriciteitstarieven niet).

En kom hier nu niet zeveren met de Vlaamse Wooncode!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pukje

#9 , 20 aug 2011 10:15

- ze tonen nu een voorschot van vroeger van 795 euro per 3 maanden, ik moet nu 598 per maand betalen.
even iets rekenen
598 p/m 100 p/m voor verlichting enz dus 498/m voor verwarming

12 * 498 / 0,23 /10 => 2600 liter mazout wat een beetje normaal is

maar bedenk stroom is 3 a 4 keer zo duur als mazout

wat is de oppervlakte van de buiten muren plus plafond en het
glas oppervlakte naar buiten ?

met deze gegevens kan je aangeven of het verbruik hoog normaal of laag is

KIKOMAJA
Topic Starter

#10 , 21 aug 2011 15:54

de Vlaamse Wooncode zegt niet veel... Is steeds allemaal heel open gesteld

lucgescheiden

#11 , 21 aug 2011 16:54

Het eerste wat ik u zou willen aanraden; zet alle electrische toestellen eens af, en controleer vervolgens of de electriciteitsmeters nog draaien.
Indien zo, zit u met defecte toestellen, of met een zwart-stoker.

Tevens kan u eens nakijken of u, gezien u in hoofdzaak met electriciteit verwarmt, geen recht hebt op een aangepast tarief.
Dit zou haast de helft van uw factuur kunnen reduceren...

Er bestaan tegenwoordig energieconsulenten die gratis aan huis komen, en u kunnen adviseren bij het kiezen van uw energieleverancier.
Ook dit kan een behoorlijk verschil betekenen.
Handige documenten voor Personenrecht

KIKOMAJA
Topic Starter

#12 , 21 aug 2011 17:29

ik heb beslist deze woning te verlaten!
de energievreters hebben we al laten nagaan
- een pomp van een vijver met filtersysteem (waar niemand iets over zei bij huur - zie andere topic die ik zette)
- de totaal verouderde vloerverwarming die volgens (het achtergehouden EPC) vervangen moet worden

Ik heb via de huurdersbond een poging tot minnelijke schikking gedaan.
Ze gaan er niet op in tenzij het bij de makelaar kan doorgaan (maar dat is geen goed idee; zijn privé vrienden en geen katje om zonder handschoenen aan te pakken).
Gaan nog een verzoek richten en anders wordt het rechtbank!
De rechter kan niet doof zijn voor mijn probleem en iedereen die een beetje kan lezen huurt geen woning met een EPC van 759 waar staat dat 60 % van de verwarming verloren gaat.
Ik heb mijn eigen huis verkocht en huurde even in afwachting van nieuw vast stekje, had geen weet van een EPC...

VRAAG ME AF OF JE EEN HUIS MET DERGELIJK EPC WEL MAG VERHUREN!!!

roharro

#13 , 21 aug 2011 19:55

EPC is slechts informatie. Het gebiedt of verbiedt niets.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

KIKOMAJA
Topic Starter

#14 , 21 aug 2011 21:10

yep, maar de makelaar valt hierop terug om te zeggen dat ik verwittigd was.
Hoe zal de rechter dat zien??? 't Zijn afzetters en ik vind jammer dat ik na 28 jaar eigenaar te zijn geweest van een eigen woning dit moet ervaren na nog geen jaar !
Hoop op een menselijke rechter die beseft dat ik al deze ellende niet zou doen om hier in te trekken als men mij dat had gezegd dat ik me blauw zou betalen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 aug 2011 17:50

Ik heb mijn eigen huis verkocht en huurde even in afwachting van nieuw vast stekje, had geen weet van een EPC...

VRAAG ME AF OF JE EEN HUIS MET DERGELIJK EPC WEL MAG VERHUREN!!!
Hoe heb jij je huis dan verkocht? Zonder EPC? Dat mag ook niet. En wat met de keuring van de elektrische installatie? Was die gedaan?l
Zelfs al is de uitslag van het EPC 10.000; dan nog mag je het verhuren. :(

Terug naar “Huren”