Verantwoordelijkheid t.o.v. medehuurders

greintjerein
Topic Starter

Verantwoordelijkheid t.o.v. medehuurders

#1 , 18 aug 2011 13:52

Beste,

Wat is de juridische verantwoordelijkheid van de hoofdhuurder t.o.v. medehuurders (die ook op het contract vermeld staan, maar als 'medebewoners')?
Alvast dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 aug 2011 14:25

Verantwoordelijkheid met betrekking tot?

greintjerein
Topic Starter

#3 , 21 aug 2011 18:08

Alvast bedankt voor uw antwoord. Ik probeer hieronder mijn vraag in een context te plaatsen.
Is er een juridisch verschil tussen 'medebewoner', zoals vermeld in het huurcontract, of medehuurder? M.a.w. zijn er bepaalde rechten en/of verplichtingen die verschillend zijn?
Bvb. wat indien zij de huur niet op tijd betalen, of zij of vrienden schade aan het huis aanrichten, etc.

Reclame

Vandebos

#4 , 21 aug 2011 18:38

indien zij de huur niet op tijd betalen: Hebben deze medebewoners het contract mee ondertekend? Of treedt u dan op als onderverhuurder, is dit toegelaten in uw contract?

Voor schade treedt artikel 1735BW op:
Art. 1735. De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen en de verliezen die ontstaan door toedoen van zijn huisgenoten of van zijn onderhuurders.

greintjerein
Topic Starter

#5 , 22 aug 2011 00:04

De onderhuurders staan wel vermeld op het contract, maar hebben dit niet mee ondertekend. Het contract is tussen mij en de verhuurders.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 aug 2011 00:15

Tegenover de verhuurder van de woning is er maar één aansprakelijke: U (als ENIGE huurder).

ps: Mag u wel onderverhuren? Meestal is dat verboden in het huurkontrakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”