contract beïndigen

Jochim
Topic Starter

contract beïndigen

#1 , 17 aug 2011 20:04

Hallo,

Even een korte schets;

- we huren een huis sinds december 2009
- het contract is niet geregistreerd (er staat geen stempel op)
- het contract was is 2-voud
- er is geen plaatsbeschrijving

wij zouden graag dit huis verlaten. Het huis is in slechte staat, onze beloofde "droge" kelder staat elke maand onder water, er is geen epc certificaat, er is geen druk op de kranen, de wind komt door de ramen (ook met rolluiken dicht), elke maand een gasrekening van 345 euro , enz enz... we hebben nu een huisje gevonden waar we vanaf 1 oktober zouden in mogen. Maar... kunnen wij hier echt wettelijk van de ene op de andere dag vertrekken? zijn ze verplicht onze borg terug te geven?

Het is grotendeels voor de kindjes dat we hier weg willen, ze worden ziek van de tocht in het huis en de wakte kruipt in de muren. Het is hier gewoon niet meer gezond om te leven.

Alvast bedankt voor uw hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 17 aug 2011 20:52

Is het contract van (on)bepaalde duur?

Jochim
Topic Starter

#3 , 17 aug 2011 21:02

er staat:

de huur neemt aanvang op 1 december 2009 . Hij wordt aangegaan voor een periode van 3 jaar en automatisch verlegd voor dezelfde periode en tegen dezelfde voorwaarden tenzij één van de partijen per aangetekend schrijven een opzeg heeft gegeven ten laatste 3 maanden voor de verlenging

Reclame

Vandebos

#4 , 17 aug 2011 21:09

Dan zal u er zo niet vervroegd uit kunnen. Registratie speelt geen rol bij de opzeg termijn in een contract van bepaalde duur. De meest gerede kans die u zal hebben lijkt me een onderzoek op de bewoonbaarheid te vragen bij de woningdienst als de verhuurder niet bereid is u vroeger te laten vertrekken...

Tmespreu

#5 , 17 aug 2011 21:12

Contract van bepaalde duur dus. De vooropgesteldde verlenging is echter niet geldig, maar dat terzijde.

Een contract van bepaalde duur kan enkel verbroken (met waarschijnlijk schadevergoeding) worden of wederzijds ontbonden.
(Het al dan niet geregistreerd zijn heeft geen invloed op contracten van bepaalde duur)

U kunt aldus vertrekken, maar dan zal u in beginsel een vergoeding moeten betalen wegens 'contractbreuk'.
Mogelijks is dit 3 maanden huurgeld..

Jochim
Topic Starter

#6 , 17 aug 2011 21:15

voor ons is het geen enkel probleem om hier langer te blijven, ik wou het gewoon even weten. maar in het contract staat er niets over een boete betalen bij contractbreuk. het enige dat ik gevonden heb is dit:

- vroegtijdige beïndiging: indien de huurder om ernstige, persoonlijke redenen een vroegtijdige beïndiging wenst, moet deze minstens 3 maanden op voorhand per aangetekend schrijven die ernstige persoonlijke redenen meedelen. Alle schade die de verhuurder hierdoor heeft, is ten laste van de huurder

Meer staat er niet in. We hebben wel een reden, onze kindjes worden hier ziek... Maar er staat niets in over hoeveel boete we zouden moeten betalen omdat we een jaar te vroeg vertrekken

Vandebos

#7 , 17 aug 2011 21:18

3 maand opzeg + 2 maand schadevergoeding wegens contractbreuk als de verhuurder het spel hard speelt.
Alle schade die de verhuurder hierdoor heeft, is ten laste van de huurder
Kan eveneens vertaald worden als alle maanden huur tot het normale einde van het contract.

Woningdienst lijkt me de meest voor de hand liggende strategie.

Jochim
Topic Starter

#8 , 17 aug 2011 21:21

pff... wat een miserie :( het is wel een hele vriendelijke huisbaas. zou het niet helpen om samen met de aangetekende brief, nog een briefje te steken met de redenen dat we vertrekken? We kunnen het hier ook niet langer betalen, al ons spaargeld zit er in en ik ben speciaal voor dit huis moeten beginnen werken (ik was huisvrouw)

Tmespreu

#9 , 17 aug 2011 21:25

pff... wat een miserie :( het is wel een hele vriendelijke huisbaas. zou het niet helpen om samen met de aangetekende brief, nog een briefje te steken met de redenen dat we vertrekken? We kunnen het hier ook niet langer betalen, al ons spaargeld zit er in en ik ben speciaal voor dit huis moeten beginnen werken (ik was huisvrouw)
Als hij zo vriendelijk is zou ik niet meteen een aangetekend schrijven sturen.
Praat eens met hem, leg het probleem uit en probeer samen een oplossing te vinden. (Met zijn toestemming is het contract 'verbreekbaar', kom tot een compromis-vergoeding?)

M.i. laat dat een betere indruk na dan een aangetekend schrijven met een briefje..

Jochim
Topic Starter

#10 , 17 aug 2011 21:27

wel, dan zitten we terug met een ander probleem. onze huisbaas heeft geen telefoon. we kunnen hem dus enkel bereiken per brief. Misschien een vriendelijke brief sturen dan? we moeten wel voor het eind van deze maand onze opzeg kunnen starten want op 1 december zouden we verhuizen en dubbel huren kunnen we niet

Vandebos

#11 , 17 aug 2011 21:29

U heeft toch zijn adres? Als het niet te ver is ga dan 's avonds eens langs.

Jochim
Topic Starter

#12 , 17 aug 2011 21:36

wel, hij is consierge in een slachterij en daar woont hij ook ergens, we zijn daar al een paar keer geweest omdat we dan problemen hadden met de elektriciteit en hij was telkens niet aanwezig. Dan belt hij ons terug maar dat duurt meestal een tijdje. zo veel tijd hebben we niet meer vrees ik. Ik zal morgen eens bellen naar de slachterij en hem aan de lijn vragen of vragen dat hij zo snel mogelijk terug belt. Ik ga hem dan vriendelijk zeggen dat we graag zouden verhuizen want dat de kindjes hier telkens ziek worden en hoe we dat het best zouden aanpakken.

ik herinner me nog dat de vorige huurder hier maar 11 maanden woonde en toch haar borg heeft terug gekregen. ze zal waarschijnlijk geen boete hebben moeten betalen

Tmespreu

#13 , 17 aug 2011 21:52

ik herinner me nog dat de vorige huurder hier maar 11 maanden woonde en toch haar borg heeft terug gekregen. ze zal waarschijnlijk geen boete hebben moeten betalen
Huurwaarborg heeft te maken met de mogelijke schade die aan het pand is veroorzaakt door de huurder.
Uw huurwaarborg krijgt u hoe dan ook weer, gezien er geen plaatsbeschrijving opgemaakt is.

Tenzij de verhuurder zou kunnen bewijzen dat er schade is door uw toedoen -die er nog niet was voor u het pand betrok- wat zonder plaatsbeschrijving zeer moeilijk zal zijn..

Jochim
Topic Starter

#14 , 17 aug 2011 23:05

ah, dan krijgen we al een grote som terug aangezien ze 2 maand huur vroegen als borg en dan nog eens 500 euro voor de geschilderde gang waar ze wel foto's van genomen hebben maar wij hebben die nooit gezien noch getekend.

waarvoor dient die registratie dan?

Vandebos

#15 , 17 aug 2011 23:12

Registratie is belangrijk bij 9jarige contracten. Deze kan je zonder boete en termijn opzeggen indien het contract niet werd geregistreerd.

Wat is dat over € 500 voor gang?

Terug naar “Huren”