Nieuw dak

basmeg
Topic Starter

Nieuw dak

#1 , 15 aug 2011 21:42

In 1992 koopt de heer X in de Ardennen, provincie Luxemburg, een chalet. Het is niet vergund. Het kadaster geeft aan dat dit chalet er in ieder geval sinds 1965 staat. Het is gelegen in een gebied met de bestemming "zone de loisirs avec residence". In 1992 sloopt de heer X het chalet en bouwt er een nieuw chalet op. De heer X doet dit zonder sloopvergunning en voor de nieuwbouw vraagt hij ook geen vergunning aan. In 1998 verkoopt hij het aan de heer Y. In de notariële akte staat dat de heer X geen bouwovertreding heeft begaan. Er wordt niet vermeld dat het chalet niet vergund is. De heer Y vervangt het dak door een dak met een grotere overstek en een andere kleur (rood). In 2005 koop ik het chalet. In de akte staat opgetekend dat de heer Y geen bouwovertreding heeft begaan. Over een bouwvergunning wordt niets gerept. In 2006 bepaald de overheid dat het chalet in een overstroomgebied ligt. Ik heb de gemeente dit jaar gevraagd of zij het chalet willen regulariseren. De gemeente wil hieraan niet meewerken omdat het chalet in een overstromingsgebied is gelegen. Kan ik de heer Y aanspreken op het feit hij in tegenstelling tot wat hij in de akte beweert hij wel een bouwovertreding heeft begaan nl. het vervangen van het dak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 15 aug 2011 21:47

Ik denk van niet. Het is niet het vervangenn van het dak dat de regularisatie onmogelijk heeft gemaakt, wel de ligging in een overstromingsgebied.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basmeg
Topic Starter

#3 , 15 aug 2011 22:05

Mijn vraag is eigenlijk "Is het plaatsen van een ander dak op een onvergund bouwwerk ook een bouwovertreding?". M.a.w. heeft de heer Y gelogen in de akte?

Reclame

roharro

#4 , 15 aug 2011 23:35

Neen dat is instandhouding van een onvergunde woning. Verjaart na 5 jaren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

basmeg
Topic Starter

#5 , 16 aug 2011 01:57

De termijn van vijf jaar is ook van toepassing indien het goed is gelegen in een ruimtelijk kwetsbaar gebied?

Jan S

#6 , 17 aug 2011 12:32

Wordt hier rekening gehouden met WAALSE wetgeving?
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

basmeg
Topic Starter

#7 , 17 aug 2011 14:45

Ja, de Waalse wet CWATUP is van toepassing.

Jan S

#8 , 17 aug 2011 16:56

Ja, de Waalse wet CWATUP is van toepassing.
ok, ff checken :wink:
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Kopen”