veranderen van datum huurbetaling

Auroratje
Topic Starter

veranderen van datum huurbetaling

#1 , 16 aug 2011 17:03

Beste Forum,

Ik zit met een vraag. Ik werkte als interim maar ben nu overgegaan naar een vast contract (contract onbepaalde tijd). Ik betaal altijd de huur einde van de maand. Aangezien ik nu over ben gegaan naar een vast contract krijg ik mijn eerstvolgende salaris pas begin van de maand. In de huurcontract staat dat ik de huur voor het einde van de maand moet betalen. Maar dit gaat mij deze maand niet lukken. Ik heb al een email en bericht gestuurd naar mijn verhuurder en het uitgelegd en gezegd en gevraagd of ik vanaf nu de huur rond de 5de van de maand mag overmaken, dit omdat het financieel haalbaarder is.

Ik vraag mij af of ze daar in moeilijk kan doen. Ik ben altijd correct in het betalen van mijn huur en zou ze daar echt moeilijk over doen. Mag zij mij dat verbieden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 16 aug 2011 23:00

Normaal staat idd. in vrijwel alle huurcontracten dat u de huur voor het einde van de maand dient te betalen.

De praktijk is dat een "normale" vrederechter u zal toelaten om in uw huurplicht rond de 5e van de maand te volbrengen. Dit voorzover de verhuurder dit voor de vrederechter wil brengen.

Persoonlijk heb ik van alle verhuurders die het genoegen hadden mij als huurder te hebben, er nog geen gehad die daar een bezwaar in zag. Erger nog, ik heb het nog nooit aan geen enkele verhuurder gevraagd. Als dat voor uw verhuurder een bezwaar zou zijn zal hij zich wel laten horen en u kan dan nog altijd een gesprek aangaan i.v.m. uw nieuwe werksituatie

Ik raad u aan dit niet te vragen, omdat u bij een weigering altijd een verbod kan krijgen. De kans is zelfs groot dat uw verhuurder niets merkt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 16 aug 2011 23:10

Gelet op de veranderde werksituatie zal een verhuurder, mocht hij/zij zo gek zijn hiervoor naar de vrederechter te stappen, nooit zijn gelijk halen. Het beste wat u kan doen is inderdaad zoals u reeds van plan was, even vriendelijk met de verhuurder overleggen. Bij een neen staat u nog steeds even sterk, bij een ja is iedereen even tevreden.

Gewoon niets zeggen en hopen dat een verhuurder in deze tijden niet merkt dat "zijn" huurgelden anders binnenkomen is vragen om problemen waar men deze perfect kan vermijden. Zeker gelet op art 1728BW
Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
De bepaalde termijn spreekt specifiek niet over "de contractueel bepaalde termijn" men is dus vrij om in onderlinge overeenstemming andere afspraken te maken.
Indien jullie andere afspraken maken is het wel aangeraden deze even duidelijk en gedateerd op papier te zetten en eventueel als bijlage aan het geregistreerde huurcontract te laten bijvoegen.

Reclame

Auroratje
Topic Starter

#4 , 17 aug 2011 07:32

Bedankt voor de reacties. Ik heb de verhuurder gemaild maar omdat ik nu een aantal dagen niks heb gehoord heb ik haar moeder ook even gemaild. Die heeft namelijk gezorgt voor de papieren enz. en ook was zij aanwezig bij de overdracht van de sleutels en plaatsbeschrijving en niet haar dochter (de verhuurder). Ik heb gisteren een email terug gehad dat ze haar dochter hierover ging aanspreken en dat ik snel een reactie zou krijgen.

Bedankt voor de info. Persoonlijk zou ik het wel erg vinden zou ze dit weigeren. In het contract staat ook dat als het geld te laat betaald wordt er een boete komt van € 25 elke maand. Nou heb ik ook gezegd dat ik daarom elke maand die boete zal bijbetalen.

Vandebos

#5 , 17 aug 2011 08:23

Dat laatste was in feite niet nodig geweest.

Terug naar “Huren”