Is woonst aangekocht met hypothecaire lening volle eigendom?

tiresz
Topic Starter

Is woonst aangekocht met hypothecaire lening volle eigendom?

#1 , 16 aug 2011 19:51

Hallo,

Is een woonst aangekocht met hypothecaire lening mijn volle eigendom?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 aug 2011 20:02

Zolang u van de woning niet enkel het vruchtgebruik of de blote eigendom hebt gekocht bent u de volle eigenaar.

Een volle eigenaar is diegene aan wie het goed toebehoort, en die dus het recht heeft om er op de meest volstrekte wijze het genot van te hebben en over het goed te beschikken.

Het is mogelijk dat verschillende personen samen eigenaar zijn van hetzelfde goed. In dit geval spreekt men over eigendom in onverdeeldheid of mede-eigendom. De verschillende eigenaars worden de onverdeelde eigenaars of mede-eigenaars genoemd.

Wanneer echtgenoten samen een onroerend goed bezitten, spreekt men van een onroerend goed in gemeenschap.

Het eigendomsrecht (volle eigendom) op een goed kan ook opgedeeld zijn in blote eigendom en vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2011 20:15

Ik denk eerder dat poster bedoeld dat zolang de lening niet volledig is afbetaald, de bank nog mede-eigenaar is van het goed.

Reclame

tiresz
Topic Starter

#4 , 16 aug 2011 20:21

Ik denk eerder dat poster bedoeld dat zolang de lening niet volledig is afbetaald, de bank nog mede-eigenaar is van het goed.
Inderdaad, wij hebben een lening aangegaan, dus nog niet volledig afbetaald. Mijn vraag is of wij het volle eigendom beschikken.

wanton

#5 , 16 aug 2011 20:24

De bank die de hypothecaire lening heeft verleend , is geen mede-eigenaar van het huis. Dat blijven de kopers als volle eigenaars. Zij dragen de nodige lasten van verzekering , onroerende voorheffing , onderhoud , enz. De bank is een schuldeiser. Als de afbetalingen correct gebieuren volgens het kredietcontract , zal je hen nooit horen. Zij komen slechts op de proppen - als schuldeiser- op het moment dat er problemen zijn met de afbetalingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#6 , 16 aug 2011 20:31

Bank is geen mede-eigenaar. Bank heeft wel een hypothecaire garantie. Dat zijn juridisch twee verschillende zaken.
Dus enerzijds bent u volle eigenaar (daarom dat enkel u en u alleen alle belastingen ivm met het OG moet betalen), maar anderzijds is er een hypotheek gevestigd op uw eigendom. U kunt het huis dus niet voor vrij en onbelast verkopen, niettegenstaande u de enige (volle) eigenaar bent.

Het begrip "volle eigenaar" speelt enkel met betrekking tot de begrippen 'vruchtgebruik" en "blote eigendom".

Volle eigenaar = vruchtgebruik + blote eigendom.

Bank is noch vruchtgebruiker, noch blote eigenaar.

Indien bank "mede-eigenaar" zou zijn van de huizen waarvoor ze hypothecair krediet hebben verleend dan zouden al die huizen op de activa zijde van de bankbalans staan......wat niet het geval is. De verstrekte kredieten staan er wel op, voor zover ze niet werden geëffectiseerd en als dusdanig voortverkocht. Maar dat is een ander verhaal (dat van de financiële crisis o.a.).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Kopen”