2 wooneenheden in gebouw, 1 domicilie

artemis
Topic Starter

2 wooneenheden in gebouw, 1 domicilie

#1 , 16 aug 2011 12:47

Er is een rijhuis met daarin 3 studio's die wij verhuren met hoofdbewoning.
De gelijkvloerse studio zal eind september vrijkomen. De huidige huurder van de hoogste studio is geïnteresseerd om ook de gelijkvloerse studio bij te huren (er ligt dus nog 1 studio tussen) en dit om meer leefruimte te hebben.

Mijn vraag:
Wat zijn de mogelijkheden qua domicilie voor deze huurder?
Kan zij zich in de 2 (niet aangrenzende) studio's tegelijk domiciliëren? (zij heeft twee kleine kinderen)
Zaak is te vermijden dat er tweede verblijfstaks zou moeten betaald worden op de gelijkvloerse studio.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 aug 2011 13:07

De studio's zijn bij het kadaster aangegeven als aparte eenheden? u wordt maw. belast op drie wooneenheden en niet één rijhuis?

artemis
Topic Starter

#3 , 16 aug 2011 13:26

De studio's zijn bij het kadaster aangegeven als aparte eenheden? u wordt maw. belast op drie wooneenheden en niet één rijhuis?
Ik vermoed van wel maar zal dat nakijken :oops: (deze papieren behoren tot de rayon van mijn man :wink: )
Maar ik ben bijna zeker van wel. Het waren al apart verhuurde studio's toen we het huis tien jaar geleden kochten. Er zijn 3 bellen, 3 brievenbussen, 3 meters van gas, elektriciteit (+1 voor de gemeenschap) en zelfs water.
In het begin hadden we ooit problemen met een wanbetaler. Nadat die met de noorderzon vertrokken was kwamen er nog deurwaarders langs (hij had diverse schulden). Vermits de andere huurders daar nooit mee lastiggevallen geweest zijn kan het volgens mij niet anders dan om aparte wooneenheden gaan.

Reclame

artemis
Topic Starter

#4 , 16 aug 2011 15:28

Ik kan bevestigen dat het om aparte wooneenheden gaat bij het kadaster.

artemis
Topic Starter

#5 , 16 aug 2011 18:47

Update:

Zou het iets aan de situatie veranderen indien de vragende huurder wel over 2 studio's boven elkaar beschikt? (zonder 1 ertussen)

De 2 blijvende huurders hebben nu onderling overlegd dat die van de 1ste verdieping naar het gelijkvloers zou kunnen verhuizen zodat de huurder waar mijn vraag over gaat over de 1ste en de 2de verdieping (en 3de want hoogste is duplex) kan beschikken.

Er is nog geen akkoord gegeven. Het verzoek overvalt ons en wij willen goed nadenken over de gevolgen, ook het financieel aspect voor de huurder en of ze dat zal aankunnen (1 + 1 huren is duurder dan iets groters huren). Haar nutsvoorzieningen komen dan op twee rekeningen, met twee x vast recht wat ook duurder zal uitkomen.

Wij hebben een goede verstandhouding met beide blijvende huurders.

Vandebos

#6 , 16 aug 2011 22:47

Ik denk dat je dan best even bij de gemeente langsgaat om je geval uit te leggen. Het is uiteindelijk deze die verantwoordelijk is voor het al of niet heffen van een tweede woonst belasting en het controleren op leegstand.

Terug naar “Huren”