Het Gele Gevaar

ganapathi tantra
Topic Starter

Het Gele Gevaar

#1 , 15 aug 2011 16:04

eind jaren zeventig begin jaren 80 stond de Belgische Stripsector wereldwijd in de schijnwerpers. Op dat moment was een tekenaar Jacobs de vader van de verhalen reeks Blake en Mortimer. Meer bepaald was de aflevering Het Gele Gevaar een groot sukses.
Met de verkoop van onze bekendste handtassenfabrikant aan de chinezen een bedrijf dat bijna even oud is als Belgie zelf kwamen hier en daar stemmen naar boven.
Kunnen of moeten we gezien de sterke opmars van de chinese economie ons ook zorgen maken over hun eventuele verdere veroveringszucht
die niet alleen op vlak van de economie speelt maar ook bvb naar levensvizie en kultuur.
Of is het zowiezo al te laat en is het Chinese geld al te goed verankert in onze Westerse economie en krijgen we analoog de ver- amerikanisering die werd opgestart na de 1945 een nieuwe golf van dergelijke bijna onzichtbare overname en insluipen van chinese gewoonten /gebruiken/normen /etc.
En vooral zal die invloed dan groter zijn dan de Amerikaanse. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen denken dat die invloed veel sterker zal zijn . De islam is bijvoorbeeld ook veel jonger dan het christendom en daardoor vermoedleijk ook veel sterker gezien men nu over communicatie en beinvloeding beschikt die veel verder penetreert in onze samenleving. De ver-amerikanisering was er in de eerste plaats voor hun eigen voordeel maar was voor de amerikanen in het eerste geval om geld te doen. Maar zouden chinezen gezien hun levensvisie misschien wel een stap verder durven gaan ?.
Want laat ons eerlijk zijn de geschiedenis leert ons dat de oppermachtigen nogal graag hun en alleen hun visie hebben en als het even kan ook de kans grijpen om concurrentie de kop in te drukken. Of is het scenario van bijvoorbeeld Nepal het enige en laatste waar we ons zorgen moeten overmaken ?
Feit is ook bvb dat de chinezen de economie van Congo al zeer sterk aan het beinvloeden zijn. En zijn zij via allerlei constructies ook niet heer en meester aan het worden op de beurzen. Kortom zijn we over 50 jaar allemaal geel ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#2 , 15 aug 2011 17:13

Als je de geschiedenis erbij neemt en op basis van historische bronnen de export en het handelsbelang van China op globale schaal bekijkt kan je enkel vaststellen dat de handelsbalans gedurende de laatste 150 jaar onnatuurlijk laag en buiten evenwicht was in vergelijking met de voorgaande 2 millennia. Je kan dan stellen dat de huidige opkomst van de Chinese economie in feite een terugkeer is naar een normale staat van zaken en dat de effecten die ze heeft op globale schaal betreffende acquisities enkel een weerspiegeling vormt van de huidige aardkloot omspannende wijze van economisch denken...

Tussen haakjes, de eerste gedocumenteerde boycot van Chinese producten stamt uit de .... 16de eeuw. Toen boden Zuid-Franse zijdefabrikanten een beloning van enige 100den Reaal aan iedereen die Chinese zijden kleding van de dames in kwestie die ze droegen afscheurde. Het feit dat zijde gefabriceerd in Marseille het vijftigvoudige koste dan Chinese import en bovendien van mindere kwaliteit was zal daar wel wat mee te maken hebben gehad.

Gedurende de 17-18de eeuw vertegenwoordigde de Chinese import in Europese havens 80% van de totale buiten-Europese import. Dat terwijl er in Europa slechts één product aanwezig was dat de Chinese markt interesseerde en waarvan onze kwaliteit beter was dan de hunne...goud. (cfr de kolonies en plunderingen in Noord én Zuid Amerika)

Fore

#3 , 15 aug 2011 18:06

Nu, de chinezen zitten in heel Afrika (voor de grond/delstoffen)

Het is ongelooflijk. Je hebt westerse hulporganisatie X die zoveel geld kan uitgeven. Of je hebt de Chinese organisatie, die gewoon een veelvoud ervan heeft + nog eens alle wegen asfalteert.
En de chinezen nemen eigen werkvolk mee, dus die lokale bevolking heeft er weinig aan
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

ganapathi tantra
Topic Starter

#4 , 15 aug 2011 20:00

...... ontspannende wijze van economisch denken etc ....... lang geleden dat ik zo'n grappige zin heb gelezen. Goed bedoelt hé Geachte Heer Moderator
:D :oops:

Vandebos

#5 , 15 aug 2011 21:21

Urbi et orbi etc, etc, een bedevaart op blote knieën naar Compostella en we zwijgen erover...

Wat me in dit geval wel enorm interesseert zijn de middellange en lange termijn gevolgen die een dergelijke economische expansie zal hebben op China zelf. Voornamelijk op politiek en economisch vlak. In zekere zin kan je een parallel trekken met de huidige situatie in Het Midden Oosten en Noord Afrika. een laatste druppel die niets op zich betekend is vaak voldoende om de zaak te laten ontploffen. Zo zie je bijvoorbeeld nu reeds dat men in de Chinese steden vaker massaal op straat komt om te te betogen tegen X of Y, iets wat een decennium geleden nog totaal ondenkbaar was. (dacht gisteren nog wat gelezen te hebben over een protestactie van 12.000 man die een petrochemisch bedrijf verplicht te sluiten?)

Wat betreft de grondstoffen in Afrika... tja wie heeft daar het goede voorbeeld gegeven? En geeft het vaak nog?

Oude Belg

#6 , 16 aug 2011 09:25

eind jaren zeventig begin jaren 80 stond de Belgische Stripsector wereldwijd in de schijnwerpers. Op dat moment was een tekenaar Jacobs de vader van de verhalen reeks Blake en Mortimer. Meer bepaald was de aflevering Het Gele Gevaar een groot sukses.
Het was het gele teken
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#7 , 16 aug 2011 09:50

Toch nog iemand die wakker is... Ik dacht al een wedstrijd "Vind de foute titel" te moeten organiseren. Een kus van de webmaster :shock: en een bank vooruit zie.

WP002

#8 , 16 aug 2011 15:07

De strip die u quote heeft overigens niets met Chinezen te maken.

ganapathi tantra
Topic Starter

#9 , 16 aug 2011 15:17

Het was het gele teken

laten we een compromis sluiten: het gele gevaar- teken :wink:
en idd de invloed van dat laatste beetje wijn moet groot geweest zijn.
Ben nu zelf het raadsel aan het oplossen over welke strip het nu ging die dat verhaal van een chines verovering uitbeelde.
Ik kan er maar niet op komen

Vandebos

#10 , 16 aug 2011 16:13

Was er geen Buck Danny strip met die titel over de Koreaanse Oorlog?

ganapathi tantra
Topic Starter

#11 , 16 aug 2011 16:57

Neen dat nu ook weer niet maar ik herinner mij wel fel dat die strip in ongeveer dezelfde stijl was getekend. en het was een Belgische
strip ook dat meen in mij te rappeleren.
Nu ja in mijn google zoektoch van daarnet met de woorden geel en gevaar kwam ik toch een serieus pak literatuur tegen die over
dat onderwerp gaat. Ik ben dus helemaal niet zo paranoide als ik zou denken. Blijkbaar bestaat daar al jaren een controverse over
veeal binnen de Amerikaanse politiek/samenleving

Oude Belg

#12 , 16 aug 2011 17:43

laten we een compromis sluiten: het gele gevaar- teken :wink:
Afbeelding
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg

#13 , 16 aug 2011 17:45

Ben nu zelf het raadsel aan het oplossen over welke strip het nu ging die dat verhaal van een chines verovering uitbeelde.
Ik kan er maar niet op komen
Afbeelding

Vandebos

#14 , 16 aug 2011 18:01

er is ook nog een crime mini strip met dezelfde titel... Er is ook een serie van drie Nero verhalen die de het gele gevaar trilogie wordt genoemd (waarin de tekenaar correct de overstromingen van Nederland en België voorspelde, hij was enkel een maandje te vroeg)

ganapathi tantra
Topic Starter

#15 , 17 aug 2011 00:13

pffffffffffff er komt wat klaarheid in de duisternis van de voorbije dagen.
Oké oké gelukig ben ik niet kompleet gek. Het geheim van de Zwaardvis één van de andere titels uit de Mortimer en blake reeks
gaat dus wel degelijk over het door mij aangehaalde punt. Weliswaar is de drijfveer van de invasie puur en alleen agressie.
Maar om verder te borduren op het thema: moeten we ons alleen maar bewust zijn en adequaat reageren of moeten we ongerust zijn
en ons defensief opstellen inzake het uitdeinen van de Chinese economische machtspositie. Want vroeg of laat bestaat de mogelijkheid
dat deze te expanderende economie ook een andere agresiviteit gaat tonen door bvb nog een ander land te annexeren onder het mom
van ontwikkeling
Vergeet bijvoorbeeld niet dat de opmars van het Amerikaanse kapitaal op vooral Europees gebied in de jaren 60 uiteindelijk nefast
bleek te zijn voor de wereldeconomie ergens in de jaren 80.
En zoals iemand anders ook nog stelt: Wat met het systeem van echt uitputtende (vooral grondstoffen dan) investeringen in Afrika.
Zou je kunnen stellen dat China de afgelopen 2 decennia meer uit Afrika heeft gepompt dan diegenen die vroeger de kolonialen werden
genoemd.

Terug naar “Praat café”