domiciliëren student antwerpen

xantippe
Topic Starter

domiciliëren student antwerpen

#1 , 08 aug 2011 16:49

ik ben niet zeker of dit op het juiste subforum staat, indien niet: mijn excuses

ik vroeg me af of antwerpen studenten weigert te domiciliëren? in leuven is dit namelijk wel het geval

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 08 aug 2011 17:09

Het domiciliëren van kotstudenten heeft belastingmatig gevolgen door de ouders, en juridisch voor de verhuurder.
De stad zal dus, mijn inziens, zeer voorzichtig zijn met deze zaken.

Bent u zelfbedruipend (wat als student moeilijk aantoonbaar is, vrees ik), en gaat u huisbaas akkoord (die zal zijn kostje wel op een gemakkelijkere manier wensen te verdienen, vrees ik evenzeer), dan lijkt me; u nog weinig in de weg te staan.
Handige documenten voor Personenrecht

artemis

#3 , 08 aug 2011 17:17

Dit heeft volgens mij niets met de stad maar alles met het huurcontract te maken. Een standaard studentencontract laat geen hoofdbewoning toe. Er kunnen kotbazen zijn die domiciliëren toelaten maar dan kom je in een heel andere huurwetgeving terecht (hoofdbewoning) en dat willen de meeste kotbazen niet.
In theorie weerhoudt niets een student ervan om bv een studio in de gewone huurmarkt te zoeken en zich er te domiciliëren, let dan wel op de huurwetgeving en het type contract: korte duur, lange duur, en de onmogelijkheid om een contract met een maand op te zeggen bij stopzetting van studies wat bij de meeste studentencontracten wel mogelijk is.

Ja, er zijn studenten die zich domiciliëren in Antwerpen maar die huren dan meestal geen gewoon kot. In Leuven zal dat volgens mij net zo goed mogelijk zijn, al zal die stad meer dan Antwerpen op de studentenmarkt gericht zijn.
Een stad/gemeente kan geen domicilie weigeren, een verhuurder wel.

Reclame

artemis

#4 , 08 aug 2011 17:25

In de gewone huurmarkt riskeert een student dan weer als niet solvabel (genoeg) beschouwd te worden, tenzij een ouder borg staat.

xantippe
Topic Starter

#5 , 08 aug 2011 19:12

ik ben zelfstandig student en ga ook geen studentenkamer huren, maar een gewoon appartement, samen met een vriendin (doen we al jaren). en het is echt wel zo dat je hier als student in leuven niet zomaar je domicilie mag zetten, ik heb destijds het "geluk" gehad dat ik werkte :) dat is hier echt wel zo hoor, heeft te maken met overbelasting voor het ocmw.

lucgescheiden

#6 , 08 aug 2011 20:58

Als 'zelfstandige' zal je een deel van de huishuur willen inbrengen op uw belastingsaangifte(?), wel
het is net dat wat de meeste verhuurders niet willen.
De huurinkomsten worden dan belast als uit een handelscontract, de verhuurder dient daar (gewoonlijk) meer belasting op betalen, dan wanneer zij enkel het kadastraal inkomen aangeven...
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 08 aug 2011 21:00

Ik denk dat vragensteller met "zelfstandig" enkel bedoelt dat hij niet gefinancierd wordt door zijn ouders maar "op eigen benen" staat (werkstudent).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

xantippe
Topic Starter

#8 , 08 aug 2011 21:22

@roharro, inderdaad. ik ben geen zelfstandige.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfstandig_student" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”