Geen mondelinge mededeling huurcontract korte duur

Kim0410
Topic Starter

Geen mondelinge mededeling huurcontract korte duur

#1 , 05 aug 2011 12:24

Door het uiteengaan van mijn vriend en ik zijn we verplicht de huur van ons huis op te geven. Nu zegt de immobilier dat in het contract staat dat het om een contract van bepaalde duur ging. Wij gingen ervan uit dat het soieso om een contract 3-6-9 ging. Heeft de immobilier niet ergens de plicht om dit ook mondeling te melden, inclusief de gevolgen?? Het contract was meer dan 50 blz lang en onmogelijk om te begrijpen met het juridisch jargon, waar noch mijn vriend, noch ik kaas van hebben gegeten. We voelen ons compleet machteloos. Nu heeft hij een minnelijke schikking voorgesteld, waarin wordt vermeld dat we een schadevergoeding van 3000 euro dienen te betalen (met allemaal ingewikkelde berekeningen, waar ik niks van begrijp) en dat we huurlast verschuldigd zijn tot een nieuwe huurder is gevonden. Dat we een schadevergoeding dienen te betalen, daar kan ik inkomen, maar die huurlast ook nog eens blijven dragen vind ik misschien wel volgens de wet, maar alleszins onrechtvaardig. Is het niet ofwel die huurlast, ofwel een schadevergoeding??? Ik vertrouw die immobilier voor geen haar, maar de eigenaars van het huis zijn wel heel inschikkelijke mensen, maar wellicht hebben zij ook verplichtingen tegenover de immobilier. Kan iemand mij hierbij helpen??? Dringend.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 05 aug 2011 15:00

Klinkt allemaal maar dubieus...

Vanaf wanneer bent u beginnen te huren?

En lees toch zeker uw contract eens door of het contract eentje is van korte of lange duur....

Contracten van korte duur kunnen niet opgezegd worden, tenzij gespecificeerd in het contract (of onderlinge overeenkomst tussen huurder -- verhuurder)
Daarom is het belangrijk om te weten of het al een contract van korte duur is (en van welke duur) en vanaf wanneer u bent beginnen te huren.

Heeft de immobilier niet ergens de plicht om dit ook mondeling te melden?
U leest niet wat u tekent?

onmogelijk om te begrijpen met het juridisch jargon, waar noch mijn vriend, noch ik kaas van hebben gegeten
Google is your friend

Alle informatie over de huurwetgeving: http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Kim0410
Topic Starter

#3 , 05 aug 2011 15:16

Dit is een extract uit het contract, waarin dus wel vermeld staat drie jaar. Maar ja, 3 - 6 -9 is ook 3 jaar en ik heb nog nooit officieel iets gehuurd, dus wat weet ik ervan?

Artikel 4 : Duurtijd van de huur

De huurovereenkomst wordt gesloten voor een periode van drie (3) jaar, die ingaat op 01 november 2010 om te eindigen op 31 oktober 2013 om 24.00 uur (einddatum).

De huurovereenkomst zal slechts beëindigd worden door een opzegging bij aangetekende brief of bij deurwaardersexploot, door een van beide partijen, ten minste drie maanden voor het beëindigen van de periode van drie jaar, te rekenen vanaf de datum van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.

Indien de huurder na het verstrijken van de huurtermijn het goed blijft bewonen zonder verzet vanwege de verhuurder of bij ontstentenis van een tijdig bekende opzegging, dan wordt de huur omgezet in een standaardhuur van negen jaar, te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden.

Dit is een extract van de mail, die hij ons gestuurd heeft nadat wij een aangetekend schrijven hadden gestuurd om onze opzeg te geven.

Na gesprek met de eigenaars-verhuurders kunnen wij zoals de wet het voorziet een voortijdig einde maken aan de lopende huurovereenkomst door het sluiten van een afzonderlijke overeenkomst die de modaliteiten regelt.
Ik voeg deze overeenkomst in bijlage. Deze moet door U en door Kim ondertekend worden. Het verschuldigde bedrag mag op de derdenrekening van ons kantoor overgeschreven worden.
Het voorstel houdt in dat een forfaitaire schadevergoeding gevraagd wordt van ongeveer een maand huur te verhogen met btw en de plaatsbeschrivjing, het deel van de verhuurder doordat je deze behoorlijk voortijdig op kosten brengt en uiteraard je eigen deel.
Er is ook de voorwaarde om huurder te blijven totdat de nieuwe huurder er zijn intrek kan in nemen.
Wij beginnen onmiddellijk met de verhuur en hebben reeds opdracht gegeven een bord TE HUUR in de voortuin te plaatsen. Op die wijze gaat geen tijd verloren.

Mag ik vragen dat jullie mij laten weten wanneer het voor jullie mogelijk is om het pand vrij te maken en wanneer wij potentiële huurders kunnen voorstellen op bezoek te komen (toch 2 tal avonden voorzien in de week en een zaterdag). Gelieve mij uw voorkeur inzake dagen en uren te laten kennen.

Mag ik je ook vragen om het in attachement gaand bestand door U en Kim te ondertekenen en mij terug te zenden en over te gaan tot de betaling van de opzegvergoeding. Wanneer dit document door jullie en de verhuurder ondertekend wordt, is er voor mij geen opzegbrief nodig. Er is dan sprake van een minnelijk akkoord.

Het burgerlijk wetboek voorziet een schadevergoeding van drie maand huur te verhogen met de plaatsbeschrijvingen, wat dan op ongeveer een kleine 3000 € zou komen. Wij zijn van mening dat ons voorstel een goed evenwicht houdt wanneer wij zo vlug als mogelijk met de verhuur kunnen starten.
Ik neem morgen in de voormiddag telefonisch met je contact op.

Ik vind ofwel een schadevergoeding, ofwel de huur blijven doorbetalen tot een nieuwe huurder is gevonden een meer aanvaardbaar voorstel. Maar weet niet of ik dit op één of andere manier juridisch kan afdwingen. Bedankt voor het advies.
Kim

Reclame

Fore

#4 , 05 aug 2011 15:32

Je zit hier met een moeilijk geval..

Er staat nergens in het contract de mogelijkheid om het vroeger op te zeggen?
Dan ben je eigenlijk wettelijk verplicht dit contract uit te doen tot 31 okt 2013

Nu zoals ik zei, dit kan nog wel ontbonden worden indien er een akkoord is tussen huurder en verhuurder. Dit kan dus blijkbaar niet gevonden worden (al eens contact opgenomen met de eigenaar zelf?)

Wat wel een mogelijkheid is, is uw contract laten ontbinden bij het vredegerecht. Dan doet u 3 maanden opzeg en betaalt u 3 maanden wederverhuringvergoeding (zoals bij een 3-6-9). Maar alweer, omdat de wet zegt: 'U kan een contract van korte duur niet opzeggen' is het mogelijk dat de vrederechter dit niet zal toelaten...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 aug 2011 15:37

Huur betalen tot er een nieuwe huurder is + een schadevergoeding van één maand huur is een zeer redelijk voorstel van de eigenaar.

Fore

#6 , 05 aug 2011 15:39

Huur betalen tot er een nieuwe huurder is + een schadevergoeding van één maand huur is een zeer redelijk voorstel van de eigenaar.
je hebt mislezen

@TS: met de kosten vredegerecht enzo+ 3 maanden opzeg + 3 maanden vergoeding, ben je mogelijk goedkoper af met die €3000

artemis

#7 , 05 aug 2011 17:00

Het voorstel houdt in dat een forfaitaire schadevergoeding gevraagd wordt van ongeveer een maand huur te verhogen met btw en de plaatsbeschrivjing, het deel van de verhuurder doordat je deze behoorlijk voortijdig op kosten brengt en uiteraard je eigen deel.
Er is ook de voorwaarde om huurder te blijven totdat de nieuwe huurder er zijn intrek kan in nemen.
Ik lees het exact zoals scorpioen het gelezen heeft. Een heel redelijk voorstel.

Fore

#8 , 05 aug 2011 17:10

Mijn excuses, ik had fout gelezen....

Ik meende dat het immokantoor een voorstel deed voor 3000 te betalen oO

Dan zou ik inderdaad ingaan op het voorstel

Terug naar “Huren”