inlichtingenfiche - wat mag men vragen aan kandidaat huurder

roger vanhoonacker
Topic Starter

inlichtingenfiche - wat mag men vragen aan kandidaat huurder

#1 , 04 apr 2009 13:05

Ten einde niet in de problemen te komen met deprivacy wetgeving had ik graag geweten wat men juist mag vragen (loonfiche e.d....). Ik mee eens gehoord te hebben dat daar specifieke vragenlijsten of zo voor bestaan. Alvast bedankt. Roger.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 apr 2009 14:27

Informatie die ik altijd vraag:

Referentie vorige verhuurder. (of minimaal contact gegevens)
copie loonbrief
Rijksregisternr

De kandidaten zijn absoluut niet verplicht mij deze gegevens te bezorgen. Dat maak ik dan ook ten overvloede duidelijk. Net zoals ik duidelijk maak dat ik niet verplicht ben aan hen te verhuren.

Het resultaat is dan ook dat iedereen duidelijk weet waar hij staat en dat is een ideaal startpunt voor een goede verhuurder-huurder relatie.

De kandidaat aan wie ik besluit te verhuren vraag ik ook naar de datum waarop zijn loon wordt gestort. Dit om de heel eenvoudige reden dat ik dan in het contract opneem dat uiterste stortingsdatum voor het huurgeld zich drie werkdagen na die datum bevindt. (Mensen betalen makkelijker met "vers geld" op hun rekening) Dat is ook voor hen makkelijker dan een deel van hun loon werkeloos te zien staan op die rekening tot als ze moeten betalen.

JohnD

#3 , 04 apr 2009 20:59

Ten einde niet in de problemen te komen met deprivacy wetgeving had ik graag geweten wat men juist mag vragen (loonfiche e.d....).
De kans dat je in de problemen zal komen met de privacy wetgeving is uiterst klein, tenzij je natuurlijk een en ander op papier gaat zetten.
Je mag vragen wat je wil in feite en de tegenpartij is dus ook niet verplicht die inlichtingen te geven die jij vraagt; aan jou om te oordelen of ze dan nog in aanmerking komen, en of de reden die ze geven om bepaalde inlichtingen niet te geven, een in jou ogen aanvaardbaar motief is.
Er is trouwens niet de minste regelgeving of wetgeving over in feite.
Als je wat rondsnuffelt op het forum zal je zien dat er huurders zijn die daar niet zo gelukkig mee zijn. Je zal zien dat er op dit forum leden zijn die dan al gauw oordelen dat die mensen misschien iets te verbergen hebben.
Het enige waar ik als huurder problemen mee zou hebben is dat ze achter mijn rug inlichtingen gaan nemen zonder dat eerst aan mij te vragen. Ik zou dan ook al eens inlichtingen achter "hun" rug over hen kunnen nemen. En ik kan je verzekeren, iedereen heeft wel iets te verbergen, het hangt er alleen maar van af hoe diep je wil zoeken en of je de mogelijkheid hebt om aan bepaalde informatie te geraken.

Reclame

Yevgeniya

#4 , 03 aug 2011 11:50

Het gaat in zulke gevallen niet over het verbergen van iets, maar over de simpele mogelijkheid om de verstrekte gegevens te verspreiden en aan derden door te geven. Het is bijvoorbeeld voor mij onaanvaardbaar dat sommige immobilienkantoren vragen dat er een kopie van loonbrief of andere gegevens bijgevoegd worden bij de kandidatuurstelling ! Ik ben bereid om deze gegevens te tonen maar niet in bewaring geven. Ik kan achteraf aan deze gegevens niet geraken en daar verbetering in aanbrengen. Ze waarborgen ook niet dat uw privacy niet geschonden wordt. Kunnen ze ons verzekeren dat de verhuurder alleen maar ernaar gaat kijken om een beeld te vormen van de potentiele huurder? Kunnen ze ons garanderen dat deze gegevens, onder andere ons e-mail adres, niet verspreid worden aan derden? Wij kunnen zelfs niet aanvinken op die formulieren dat wij er tegen zijn dat de gegevens vespreid worden aan derden !!! Schandalig gewoonweg !

Langs de kant van de huurder, willen wij ook soms zeker zijn, dat de verhuurder in staat is om grove herstellingen uit te voeren, dat hij in het verleden geen rechtszaken heeft gehad wegens het niet-naleven van zijn verplichtingen als verhuurder, en dat hij de prijs niet gaat laten stijgen wegens de uitvoering van de werkzaamheden om de woonst in overeenstemming te brengen met de in de wet neergelegde minimumvereisten. Wij betalen daar toch geld voor. Is dat dan zo veel gevraagd?

Met vriendelijke groeten
Collecting more taxes than is absolutely necessary is legalized robbery.
Calvin Coolidge

vtec

#5 , 03 aug 2011 12:01

copie loonbrief
Rijksregisternr
Eerste 2 begrijp ik, maar wat doe je met het Rijksregisternummer?

Vandebos

#6 , 03 aug 2011 12:26

Is handig om reeds te kennen mocht het tot een procedure komen. Als de huurder met de noorderzon verdwijnt bv...

Vandebos

#7 , 03 aug 2011 12:31

Het gaat in zulke gevallen niet over het verbergen van iets, maar over de simpele mogelijkheid om de verstrekte gegevens te verspreiden en aan derden door te geven. Het is bijvoorbeeld voor mij onaanvaardbaar dat sommige immobilienkantoren vragen dat er een kopie van loonbrief of andere gegevens bijgevoegd worden bij de kandidatuurstelling ! Ik ben bereid om deze gegevens te tonen maar niet in bewaring geven. Ik kan achteraf aan deze gegevens niet geraken en daar verbetering in aanbrengen. Ze waarborgen ook niet dat uw privacy niet geschonden wordt. Kunnen ze ons verzekeren dat de verhuurder alleen maar ernaar gaat kijken om een beeld te vormen van de potentiele huurder? Kunnen ze ons garanderen dat deze gegevens, onder andere ons e-mail adres, niet verspreid worden aan derden? Wij kunnen zelfs niet aanvinken op die formulieren dat wij er tegen zijn dat de gegevens vespreid worden aan derden !!! Schandalig gewoonweg !

Langs de kant van de huurder, willen wij ook soms zeker zijn, dat de verhuurder in staat is om grove herstellingen uit te voeren, dat hij in het verleden geen rechtszaken heeft gehad wegens het niet-naleven van zijn verplichtingen als verhuurder, en dat hij de prijs niet gaat laten stijgen wegens de uitvoering van de werkzaamheden om de woonst in overeenstemming te brengen met de in de wet neergelegde minimumvereisten. Wij betalen daar toch geld voor. Is dat dan zo veel gevraagd?

Met vriendelijke groeten
En met welke reden zouden deze gegevens verspreid worden aan derden? Uw loonfiche heeft als doel een idee te vormen van uw loon in het verleden, aangezien het over het verleden gaat hoeft dit niet in de toekomst aangepast te worden, het is een momentopname die een verhuurder misschien laat besluiten dat A een betere kandidaat is als B. That's it.

De garanties die u van de verhuurder wenst zijn reeds bij wet sanctionerend en dwingend recht vastgelegd. Bij niet naleving zal de huurder zich dienen te wenden tot de vrederechter die geen andere keus heeft om de wetgeving dienaangaande na te leven en de verhuurder overeenkomstig te veroordelen. Maar dan moet men wel naar de vrederechter stappen natuurlijk.

artemis

#8 , 03 aug 2011 13:14

Is handig om reeds te kennen mocht het tot een procedure komen. Als de huurder met de noorderzon verdwijnt bv...
Maar als je bij het ondertekenen van een contract een kopie van de identiteitskaart maakt zoals gebruikelijk is, dan heb je dat nummer toch ook?
Ik zie daarom ook niet het nut om dat nummer te hebben als voorwaarde om een kandidaat te aanvaarden.

Vandebos

#9 , 03 aug 2011 13:59

Kopie van de identiteitskaart is nu net iets waar waar een huurder wettelijk bezwaar kan tegen maken gelet op wie bij wet dergelijke documenten mag vragen en kopiëren.

artemis

#10 , 03 aug 2011 14:25

Kopie van de identiteitskaart is nu net iets waar waar een huurder wettelijk bezwaar kan tegen maken gelet op wie bij wet dergelijke documenten mag vragen en kopiëren.
Maar als een kopie strikt genomen niet mag (heb daar nog nooit een huurder moeilijk over weten doen), mag ik dan niet een aantal gegevens van de identiteitskaart overschrijven?
Een huurder moet zich toch legitimeren, of hij kan zich voor iemand anders voordoen.

Vandebos

#11 , 03 aug 2011 14:38

Welcome to the twilight zone...

Yevgeniya

#12 , 03 aug 2011 15:20

Bovendien zijn de rechten van de contractspartijen ook door de wet vastgelegd en de aangegane verbintenis strekt de partijen tot wet. Dus, de verhuurder mag in feite zeker zijn dat hij zijn huurgeld gaat ontvangen, het gaat tenslotte om een overeenkomst ! Is dat de redenering die wij moeten hanteren? De rechten van de huurder zijn in de wet vastgelegd maar zo ook de rechten van de verhuurder !!! Maar men eist toch garantie van de huurder dat hij zijn maandelijkse termijnen zal kunnen betalen. Ik vraag nogmaals waarom een gelijkaardige waarborg niet kan worden geeist van de verhuurder? Dat hij bijvoorbeeld gelden op een duurzame wijze gaat beleggen of dat er reeds een bepaalde som aan de kant is gezet voor eventuele dringende herstellingen? Of herstellingen die het probleem van slijtage moeten aanpakken?
Bovendien is de loonfiche geen garantie dat de verhuurder zijn geld altijd gaat ontvangen...

Het wordt een beetje discriminerend omdat de ene meer verdient dan een andere mag hij de woning of het appartement gaan bewonen. Kan zo'n onderscheid eigenlijk worden gemaakt? ik dacht altijd dat de eerste die komt kijken en die akkoord gaat met de voorwaarden de woning of appartement mag huren... Het lijkt tenslotte meer op een sociale discriminatie.

Ik zeg niet dat de verhuurder geen garantie mag eisen, het gaat tenslotte over zijn huis, maar ik vind dat hij ernaar mag kijken als naar een bewijs van de door de verhuurder gemaakte beweringen. Immokantoor noch de verhuurder mogen deze gegevens toe-eigenen door middel van bewaring of op een andere wijze.
De verhuurder mag zich informeren naar het Rijksregisternummer om zeker te zijn dat het niet gaat om een uitgewezen asielzoeker of iets dergelijks. Hij mag het echter niet bewaren.
Aan derden verspreiden? Wist u niet dat de gegevensdatabanken ook kunnen verkocht worden? Ongewenste reclame is natuurlijk verboden, maar er bestaat altijd de kans dat uw e-mail adres bijvoorbeeld verkocht wordt aan een derde. Probeer dan achterhalen wie jou e-mail adres heeft doorgegeven.... Om alle twijfels uit te sluiten...

En daarbovenop, als de huurder alle gegevens meedeelt, EN zijn kandidatuur wordt afgewezen wat dan? Blijven die kopieen bij de verhuurder liggen? Wat heeft hij dan aan mijn loonbriefje? Gaat hij dat dan venietigen? Kan ik daar zeker van zijn?
Collecting more taxes than is absolutely necessary is legalized robbery.
Calvin Coolidge

WP002

#13 , 03 aug 2011 16:17

Wat doe je dan met kandidaat-huurders die dat niet hebben? Ik denk bijv. aan een jong koppeltje dat voor de eerste keer gaat samenwonen en daarvoor in Hotel Mama woonde.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 aug 2011 19:13

U huurt een huis/appartement voor pakweg €500 en het gehuurde goed heeft een waarde van €150.000 waarvoor een borg van €1000 of 1/150 ste van de waarde zegge 0.66%

Vandebos

#15 , 03 aug 2011 21:11

Dus, de verhuurder mag in feite zeker zijn dat hij zijn huurgeld gaat ontvangen
Met de huurgelden, boetes en gerechtskosten die ik de laatste tien jaar niet heb ontvangen (ondanks vonnissen) kan je 2/3de van een flinke rijwoning aanschaffen. Ik vermoed dat uw realiteit en de mijne niet dezelfde zijn.

Voor mij is een woning een investering, een investering op twee niveaus, namelijk enerzijds de stijging van de waarde van het pand op middellange termijn en anderzijds de huurgelden die het pand in kwestie middels de bezetting door een huurder opbrengt. Om de huurprijs te bepalen hanteer ik een zeer eenvoudig principe, de jaarlijkse huuropbrengst dient 5.5% van de verkoopswaarde van het pand op het ogenblik van verhuur te vertegenwoordigen. Dit houdt in dat ik na alle voorziene kosten en een provisie van € 1000 voor onverwachte kosten, een goede 2%-3% per jaar als nettowinst, zeg maar dividend, mag beschouwen op de totaalinvestering.
Dit houdt dan ook in dat ik om mijn rendement te garanderen alle mogelijke middelen zal gebruiken om een huurder screenen vooraleer ik besluit aan hem te verhuren. geeft dit een garantie? Neen, maar net als met andere beleggingen heb ik het recht om mijn risico maximaal te minimaliseren.

U wenst een waarborg van de verhuurder? Elke verhuurder geeft u reeds als waarborg de waarde van het pand verdorie.... dat is heel wat meer dan die armzalige 3 maand waarborg die in mijn geval 1.375% van de waarde van de woning zal vertegenwoordigen.

Een loonfiche is effectief geen garantie, net zoals een knoert van een wagen of meer goud en steentjes aan de vingers dan er nog in Zuid-Afrika in de grond steken. Ze vormt echter wel een onderdeel dat me helpt bepalen of iemand betrouwbaar is of niet. Eerlijk gezegd hoef ik fiche zelfs bijna niet te zien; de reactie op de vraag ervoor is vaak veelzeggender dan de cijfertjes op dat stukje papier. Na tien jaar verhuren (iets meer) van een veelvoud van panden krijg je als het ware een neus voor een goede of minder goede kandidaat en weet je binnen een paar minuten of deze koosjer is of niet. (iedereen zou eens een cursusje ondervragingstechnieken en observatie moeten volgen, de meesten zouden nooit meer durven liegen als ze beseften wat voor een open boek ze in realiteit zijn)

Het is de verhuurder die beslist aan wie hij verhuurt, of dat nu de eerste is of de 7de die langskomt. Veel mensen nemen tegenwoordig maar al te snel de term discriminatie in de mond als ze niet het antwoord te horen krijgen dat ze wensen. Het feit dat de wereld niet om hun persoontje heen draait lijkt nooit te zijn doorgedrongen.

De gegevensdatabanken die verkocht worden zijn wel van een beduidend andere grootorde dan deze die een succesvol immokantoor in zijn geheel zal bezitten, enige jaren geleden, toen spamming in zijn kinderschoenen stond kon je voor 1.000 e-mailadressen zo'n $50 krijgen indien je de doelgroepen waar je deze best op kon marketen correct bepaalde, je moest dus een goede en vertrouwde verkoper zijn om deze prijs te krijgen. De huurder in kwestie heeft 100 maal meer kans dat zijn adres in kwestie door onachtzaam gebruik op het net bekend raakt en wordt misbruikt.

Wat gebeurt er met de gegevens als u wordt afgewezen? Wel daar ben ik deels mee akkoord dat de makelaar dan verplicht zou moeten worden u uw documenten terug te geven, maar dat houdt aan de andere kant dan wel in dat deze steeds in staat moet zijn snel uw dossier te kunnen produceren en al deze paperassen gedurende een vastgelegde periode moet bijhouden vooraleer ze vernietigd dienen te worden. Ik ben wel benieuwd wat kandidaat-huurders gaan vinden van dossierkosten om zelfs maar in overweging genomen te worden voor een pand; opslagruimte, klassement en gegarandeerde vernietiging zijn immers niet iets dat zomaar door de goede fee wordt verricht voor dagelijks wat frisse lucht en zonneschijn.

Terug naar “Huren”