opzeg huur - huurder brengt nieuwe kandidaat aan

roosje1979
Topic Starter

opzeg huur - huurder brengt nieuwe kandidaat aan

#1 , 03 aug 2011 14:06

Allen,

Volgende situatie doet dit zich voor.

Door te gaan samenwonen, kwam het appartement van mijn vriend leeg te staan. Sinds 1 juli hebben we het verhuurd via een immo kantoor (geregistreerd huurcontract van 3 jaar) aan een jong koppeltje waarbij vader ook mee heeft getekend (om ons financiele zekerheid te geven).
20 dagen later beslist het meisje om er mee te kappen. Vader van de jongen beseft dat hij voor alles kan opdraaien.
Hij heeft de opzeg gedaan vanaf 1 aug (dus lopende tot 31 okt). Hij was er zich van bewust dat er dus nog 3 maanden huur + 3 maanden schadevergoeding verschuldigd was.

Hij had dit appartement (op zijn kosten) ingericht met spliksplinternieuwe meubeltjes. Nu moet hij die uiteraard proberen te verkopen.
Hij heeft ondertussen op eigen houtje andere huurders gezocht (terug een piepjong koppel waarbij niemand borg wilt staan) die ook zijn meubels zouden overkopen.
Dit koppel wil vanaf 1 september huren.

Daardoor vindt hij dat hij vanaf 1 sept zelf geen huur meer verschuldigd is - omdat hij alles dan al wilt overgeven.

mijn vragen:
1 - enkel de vader heeft ons een aangetekend schrijven gestuurd. Moeten alle huurders dit niet mee ondertekenen?
2 - zijn wij verplicht om deze nieuwe huurders te aanvaarden? Hij probeert wel heel hard te pushen omdat hij zo ook die meubels kan verkopen.
3 - mogen wij de huurprijs voor de nieuwe huurders aanpassen? (onder druk van de immo zijn we immers initieel akkoord gegaan met een lager huurprijs)
3 - de immo beweert bij hoog en laag dat een nieuw huurcontract terug via hen moet gaan. klopt dit?
4 - moet hij de huur voor sept en okt nog betalen als hij er vrijwillig al uitgaat?

Alvast bedankt..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 aug 2011 14:21

1 - Het zijn de huurders die dienen op te zeggen, niet de borg stellers.
2 - Neen. De verhuurder kan kandidaten aanbrengen maar het is de eigenaar die beslist.
3 - Aangezien het de huurder is die opzegt mag u de huurprijs aanpassen.
4 - Niet noodzakelijk, wat staat in het huurcontract?
5 - als het pand effectief vanaf 1 september herverhuurd is vervallen de twee maanden voor de dan ex-huurder. De wederverhuringsvergoeding blijft hij echter verschuldigd.

Vandebos

#3 , 03 aug 2011 14:24

Terzijde:

- Een contract van bepaalde duur (0-3jaar) wordt geacht niet verbreekbaar te zijn, tenzij er bepaalde specifieke verbrekingsvoorwaarden zijn opgenomen in het contract zelf of alle partijen een onderlinge overeenkomst bereiken.

- De vader en zijn zoon kunnen op de partner van de zoon de helft van de gemaakte kosten verhalen.

Reclame

roosje1979
Topic Starter

#4 , 03 aug 2011 14:27

1 - Het zijn de huurders die dienen op te zeggen, niet de borg stellers.
2 - Neen. De verhuurder kan kandidaten aanbrengen maar het is de eigenaar die beslist.
3 - Aangezien het de huurder is die opzegt mag u de huurprijs aanpassen.
4 - Niet noodzakelijk, wat staat in het huurcontract?
5 - als het pand effectief vanaf 1 september herverhuurd is vervallen de twee maanden voor de dan ex-huurder. De wederverhuringsvergoeding blijft hij echter verschuldigd.
De vader heeft als medehuurder getekend waarbij ze alle 3 hoofdelijk aansprakelijk. (het meisje was pas afgestudeerd, had nog geen werk - de jongen werkte nog maar parttime. De vader heeft toen zelf voorgesteld om als medehuurder te tekenen). Maar is de opzeg wettelijk als enkel hij ons een brief stuurt?

De (bijna ex-huurder) is redelijk hard aan duwen om de nieuwe huurders te aanvaarden. Maar hij heeft hen - per ongeluk - dan nog een lagere huurprijs meegedeeld.
Ik voel mij helemaal niet goed bij de ganse situatie. Want hoe zijn wij zeker dat die huurders wel zullen betalen?
Als we nu zeggen dat ze pas vanaf 1 nov mogen huren, dan zijn we tenminste nog zeker dat die vader nog 2 maanden huur betaalt. Ik weet wel dat we nog een schadervergoeding krijgen.. maar dit is de allereerste keer dat wij iets verhuren, en voorlopig is het dus geen positieve ervaring :-(

Vandebos

#5 , 03 aug 2011 14:38

- Iedere huurder dient het contract op te zeggen.
- Persoonlijk en na meer dan een decennium ervaring met verhuur hou ik het voor mezelf eenvoudig; indien ik me niet goed voel bij een kandidaat weiger ik hem. Meer specifiek in dit geval, u hoeft niet op te draaien voor de fouten van de huurder. Deel hen, eventueel middels een aangetekend schrijven, eenvoudig weg mee dat hebt besloten de huidige kandidaat door hen naar voren gebracht niet te weerhouden. Daar hoeft geen uitleg bij. U bent niet verplicht zo maar te aanvaarden wie zij naar voren brengen.
- Zelf bepalen vanaf wanneer iemand mag huren.... dat is erover. ofwel voldoet een huurder ofwel niet.

Wat betreft het immokantoor. Heeft u in het contract ergens een bepaling dat u verplicht bent opnieuw via hen te verhuren?

roosje1979
Topic Starter

#6 , 03 aug 2011 14:53

ik ga deze avond eens checken of er kleine lettertjes in stonden (1ste keer verhuurd... nog veel te leren blijkbaar).

De huurder belde me om te zeggen dat dit in het huurcontract vermeld stond. Dat als het 3 jarig contract wordt opgezegd, dat het immokantoor dan terug een huurder mag zoeken. Maar aangezien we er helemaal niet tevreden van zijn, zie ik het echt niet zitten om teug ook maar 1 euro aan deze mensen te betalen.
Ondertussen hebben ze ook al een vrij dreigend telefoontje naar de huurder gedaan met de melding dat een 3 jarig contract onopzegbaar is.. Dus huurder boos telefoontje naar mij... Ik heb maar gezegd dak met dien immo geen zaken meer heb...

Vandebos

#7 , 03 aug 2011 16:39

Ik ben niet zeker dat een dergelijk beding is toegelaten. Even een derde contacteren.

roosje1979
Topic Starter

#8 , 03 aug 2011 19:38

volgende paragraaf staat in het contract:

voor de verbreking van de huur wordt integraal verwezen naar de huidige wettelijke bepalingen zoals bepaald in de wet van 20 februari 1991. De huurovereenkomst van korte duur kan niet vroegtijdig opgezegd worden. Indien de verhuurder akkoord is met het vinden van een nieuwe huurder kan dit evenwel gebeuren. Wel dient er rekening gehouden te worden dat bij vroegtijdige opzeg van het contract het ereloon van de vastgoedmakelaar (1 maand huur + btw) die de huidige overeenkomst heeft bemiddeld dient vergoed te worden voor de werderverhuring door de vertrekkende huurder. Indien de huurder bereid is een nieuwe huurder te aanvaarden, zal de huidige huurder in ieder geval - ongeacht vergoeding wegens eventuele huurschade - een forfaitaire schadevergoeding te betalen aan de verhuurder van 1 maand huur.

Hoeveel schadevergoeding is de huurder nu verschuldigd?? 3 maanden (hij zegt op tijdens 1ste jaar) of 1 maand?

Vandebos

#9 , 03 aug 2011 21:24

Het is een contract van bepaalde duur, hiervoor zijn er wettelijk geen vergoedingen vastgelegd. Wettelijk is het zelfs niet mogelijk een dergelijk contract op te zeggen tenzij huurder en verhuurder in het contract of nadien op papier een schriftelijke afspraak hebben gemaakt waarin ze in onderlinge overeenstemming de schadevergoeding wegens eenzijdige contractbreuk hebben bepaald.
Wanneer een contract van bepaalde duur wordt verbroken door een vredegerecht hangt hier voor de huurder meestal een boete aan vast die overeenstemt met 3 maand opzeg plus de 1,2,3 maand regel van een negenjarig contract.

De clausule in het contract hier bepaald mi enkel dat de huurder bij een vroegtijdig verbreken van het contract minstens een schadevergoeding zal betalen die overeenkomt met de prijs die u heeft betaald aan het immokantoor. Impliciet lijkt het kantoor hieruit te willen afleiden dat de huurder verplicht is aan hen dit bedrag te betalen zodat zij opnieuw voor u kunnen verhuren...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 aug 2011 22:11

ter info
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”