verstopte leidingen klussende huisbaas

xantippe
Topic Starter

verstopte leidingen klussende huisbaas

#1 , 31 jul 2011 18:46

wij huren een appartement en zitten met een probleem met onze leidingen. onze afwasbak is hopeloos verstopt. we hebben al alles geprobeerd: ontstoppingsmiddeltjes, ontstopper, een slangetje ... niets helpt. de verstopping zit niet in de sifon maar in de leiding zelf, veel dieper. daarnaast trekt ons toilet niet goed genoeg door. tenslotte is ook de afvoer van ons wasmachine niet 100%: steken we de slang in de afvoerbuis, dan komt er vuil uit het putje van het bad. ook het badwater loopt niet meer vlot weg.
wij hebben dan ook de huisbaas gebeld en dit allemaal uitgelegd, ook dat we reeds alles geprobeerd hebben. vandaag is hij langsgekomen... met een rubberen ontstopper. we zeiden nog eens 20 keer dat we dat al geprobeerd hadden, maar hij moest en zou dat ook eens doen. zonder resultaat natuurlijk. nu gaat hij morgen terugkomen met een hogedrukreiniger voor in de leidingen te spuiten. naar ons toilet, bad, wasmachine-afvoer... wou hij niet eens kijken. "hij moest nog naar een feest". nu, kan ik, indien hij blijft zelf knoeien zonder resultaat, eisen dat hij een loodgieter langsstuurt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 jul 2011 19:35

Hebben de buren in de andere appartementen hetzelfde probleem? Zo niet dan zit de verstopping vermoedelijk in jullie appartement. Het ontstoppen is dan de verantwoordelijkheid van de huurder. Tenzij je er pas woont en het probleem zich vanaf dag 1 al heeft voorgedaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2011 19:53

Gun hem maar het plezier van zelf-klusser. Met een hogedrukreiniger riskeert hij dat hij de leidingen uit elkaar spuit (als ze al wat ouder zijn) en dan is de schade natuurlijk niet meer te overzien. :lol:
Ook kan hij, met een gewone ontstoppingsdarm van deze hogedrukreiniger, niet door bochten van pakweg 40 of 50 mm (de gebruikelijke doormeter voor dergelijke aflopen. De WC afloop zal wel nog lukken.
Hou ons verder op de hoogte van het resultaat.

Reclame

Franciscus

#4 , 31 jul 2011 23:07

Ik heb daarvoor eens een trekveer gebruikt ....

xantippe
Topic Starter

#5 , 31 jul 2011 23:41

het is hier oud ja... allee, dan zal ik hem nog maar wat laten prutsen zeker:) het is inderdaad al miserie van toen we hier zijn komen wonen.

modderbeest

#6 , 01 aug 2011 10:30

Heb je toegang tot het deksel van de septische put? Zo ja, kijk daar eens naar. Ik stond op het punt om een camera-inspectie te laten doen van de leidingen omdat er zo dikwijls sprake is van verstoppingen.
Ik verhuur zelf een appartementje en daar moeten we 3x/jaar de septische put ruimen omdat 1 of meerdere bewoners van de blok de werking van de put tenietdoen door er frituurolie en dergelijke in de gieten. De laatste keer was er een vaste brij van ongeveer 50 cm dikte en dit op een tijd van 7 maand.

mava105

#7 , 01 aug 2011 11:31

was er een vaste brij van ongeveer 50 cm dikte en dit op een tijd van 7 maand.
Die vaste brij is er altijd. Dat zijn de vaste faecalien die door bacterien moeten worden afgebroken. Er zijn in de handel produkten om die bacterien een handje te helpen. Natuurlijk doet frituurvet daat niet goed aan.

xantippe
Topic Starter

#8 , 01 aug 2011 12:00

wel aan de septische put hebben wij ook al gedacht, maar ik zou niet weten waar deze zich bevindt...

Fore

#9 , 01 aug 2011 12:04

U heeft nergens een deksel in de tuin?
U kan altijd eens vragen aan de verhuurder indien het deksel ondergronds is.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

xantippe
Topic Starter

#10 , 01 aug 2011 12:30

wij wonen op het eerste verdiep, dus hebben geen tuin. ik zal eens kijken vanuit het raam naar de tuin van de buurvrouw :D

mava105

#11 , 01 aug 2011 12:38

Niet iedereen heeft een septiche put. Bepaalde gemeentes leggen die verplichting niet op, en in regio Antwerpen, worden ze zelfs afgeschaft waar mogelijk. Indien er een waterzuiveringsstation in de gemeente is, is het hebben van een septische put zelfs niet aangewezen, omdat er dan teweinig bacterien in het zuiveringsstation zelf komen, en de reiniging daar dan moeilijker verloop.

xantippe
Topic Starter

#12 , 01 aug 2011 13:00

wij wonen in leuven. ik zie zo meteen niet iets, maar ik durf dan ook niet echt grondig te gluren :D er lijkt wel een deksel te zijn van iets, maar ik ben niet zeker. ze heeft overal klinkers, en op een bepaalde plaats is er zo een vierkant in de klinkers, dat zou dus wel eens een deksel van iets kunnen zijn, verwerkt in haar tuin/terras?

modderbeest

#13 , 01 aug 2011 13:49

ik zou zeggen vraag er eens naar. Met eventjes vriendelijk te polsen of er een septische put is ben je toch al iets verder misschien. het is niet alsof je hen gaat beschuldigen van iets.

mava105

#14 , 01 aug 2011 15:08

Normaal wordt ALLEEN de afloop van een WC op een septische put aangesloten. Bad, lavabo en wasmachiene horen hier niet in thuis, en normaal zijn de leidingen hier ook naar gelegd. Denk eerder dat het een algemene vervuiling is van de oude leidingen (aangekoekte zeep met haartjes, enz...)
Moet op te lossen zijn door veel en sterke ontstopper in de leidingen te gieten.

xantippe
Topic Starter

#15 , 01 aug 2011 15:10

reeds veel ontstopper gebruikt.. niets helpt

Terug naar “Huren”