U mag door een gerechtsdeurwaarder laten vast stellen wat u wil. Hij zal u hier een mooie rekening voor presenteren. Alleen het heeft weinig bewijskracht. Het enige wat bewijskracht heeft is aankoopbewijzen + betalingsbewijzen. Anders zou het toch te eenvoudig zijn: ik verwacht gerechtsdeurwaarders omdat ik mijn schulden niet meer kan betalen: ik zet al mijn spullen bij een vriendin, laat daar een andere gerechtsdeurwaarder een vaststelling doen dat de spullen van haar zijn, en ik trek daarna bij haar in, en mijn schuldeisers kunnen me niks maken. Zo werkt het dus echt niet.
zie ook:
http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... n-schulden" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder hoeft een gerechtsdeurwaarder die beslag komt leggen GEEN rekening te houden met wat dan ook. Hij mag uitgaan van het vermoeden van eigendom, het is dan zoals ik al zei, aan de eigenaar van de goederen om te gaan weerleggen bij de beslagrechter dat deze goederen niet in beslag genomen kunnen worden. (reken maar op 1000 euro als u zo'n procedure wil voeren). Het enige wat u beschermt tegen gerechtsdeurwaarders is als u in collectieve schuldenregeling gaat. Mensen in collectieve schuldenregeling krijgen in het rijksregister een code waardoor gerechtsdeurwaarders weten dat het een collectieve schuldenregeling betreft.
U doet natuurlijk wat u wil en waar u slaapt en wil wonen, dat is uw prive, maar volgens de wet moet u uw domicilie plaatsen daar waar uw hoofdverblijf plaats zich bevindt (tenzij in bepaalde gevallen ivm studies, werk, ziekte, vakantie, etc).
Als u uw vriendin niet met uw schulden wil confronteren is het veiligste om apart te blijven wonen tot de schulden afbetaald zijn. Maar dat is iets wat u met uw vriendin moeten bespreken. Zoals JPV al aanhaalt is door samen te wonen er misschien meer ruimte om versneld uw schulden af te betalen (iets wat schuldeisers graag horen). Dus dat is ook iets om te overwegen.