medehuurder vertrekt

belnor
Topic Starter

medehuurder vertrekt

#1 , 27 jul 2011 18:25

in maart ben ik met mijn toenmalige vriendin op haar vraag verhuisd naar een groter en duurder huis omdat ze dat beter vond voor de kinderen van haar.
nu in april vertrekt ze hier zonder noemenswaardige reden of ruzie om terug bij haar man te gaan wonen.

het huurcontract dat wij beiden ondertekend hebben loopt tot 2020.wij waren niet getrouwd .

mijn vraag is; is zij als medehuurder nog verplicht helft van huishuur en andere kosten te betalen of vervalt dit omdat zij nu op een ander adres woont en ingeschreven staat?heb haar al een paar aangetekende brieven gestuurd maar daar reageerd ze niet op.
kan ik nu maandelijks gewoon de helft van de huishuur storten en moet mijn huisbaas haar dan aanspreken?

alvast bedankt
jeg elsker norge

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jul 2011 20:34

Hangt ervan af wat er in het huurkontrakt staat. Indien het vermeldt dat jullie hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de betaling van de volledige huur dan kan de verhuurder u de hele huur doen betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 27 jul 2011 21:45

In feite komt dit neer op een eenzijdige contractbreuk. De verhuurder kan indien een dergelijke clausule is opgenomen in het contract beide partijen aanspreken om het achterstallige bedrag te verkrijgen.

Het beste en minst pijnlijke zal zijn om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de eigenaar en te trachten een akkoord uit werken met hem.

Reclame

j.demoor

#4 , 29 jul 2011 10:25

‘De verbintenis van de huurder tot betaling van de huurprijs is een deelbare verbintenis. Een opzegging dient te worden beschouwd als een daad van beschikking over het onverdeelde huurrecht,zodat,voor de geldigheid ervan,krachtens art.577-2,§6 B.W.,hiertoe de medewerking van alle medehuurders vereist is[Rb.Gent 7 januari 2005(de H./Van B.),R.W.2006-07,1163-1166].

‘nu in april vertrekt ze hier zonder noemenswaardige reden’

Het enkele vertrekken beëindigt de huur niet van degene die vertrekt en voor opzegging is de medewerking van alle medehuurders vereist.

‘De verbintenis van de huurder tot betaling van de huurprijs is een deelbare verbintenis’

Dit laat u toe slechts de helft van de huur te betalen.

Het is echter waarschijnlijk dat in uw huurcontract HOOFDELIJKHEID bedongen is,zodat de verhuurder u kan doen betalen voor wat uw mede-huurster niet betaalt. Onderzoek daartoe zorgvuldig uw contract.

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met anderen of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Telkens u genoodzaakt wordt de HELE huur te betalen kan u dus de helft ervan verhalen op uw mede-huurster.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”