Opzeg huurcontract studentenkamer

Chloe V
Topic Starter

Opzeg huurcontract studentenkamer

#1 , 27 jul 2011 15:17

Op 31 mei (deadline toezeg nieuw contract) heb ik een nieuw huurcontract afgesloten voor mijn huidige studentenkamer: van 1 september 2011 tot 31 augustus 2012. Nu heb ik besloten om mijn huidige studies stop te zetten. Ik zou dus ook mijn studentenkamer moeten opzeggen, maar ik vroeg mij af wat mijn rechten en plichten hierbij zijn? Kan mijn kotbaas schadevergoeding eisen of mijn huurwaarborg inhouden, aangezien mijn nieuw contract nog niet ingegaan is? In het huurcontract staat niets vermeld over opzegtermijn.

Met vriendelijke groeten
Chloë

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 jul 2011 15:22

Staat er niets vermeld over opzeg? Uit mijn verre geheugen meen ik dat in een standaard studentenkamercontract van de studentendienst Leuven de mogelijk tot opzeg wegens stopzetting studies voorzien is.

Fore

#3 , 27 jul 2011 15:25

Waar studeer je?

Bij kotweb (Antwerpen) is er ook de mogelijkheid om een huurcontract voor kot op te zeggen wegens stoppen van de studie

Dit is ook zo bij standaard contract UHAsselt
Dus je contract eens nalezen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Chloe V
Topic Starter

#4 , 27 jul 2011 15:32

Ik studeer in Gent en mijn kotbaas gebruikt geen standaardcontract maar een zelf opgesteld contract.
Het is wel redelijk volledig (4 pagina's), maar daarover staat er amper iets.
In 'Artikel 4 Verbod van huur of afstand van huur' staat wel 'Het is de huurder verboden haar/hun huurrecht af te staan of onder te verhuren aan derden. Dienaangaande zal gaan stilzwijgende toestemming mogen ingeroepen worden.'
Maar hij kan me toch niet verplichten om mijn kot te houden als ik niet meer in Gent studeer?

artemis

#5 , 27 jul 2011 15:56

Als het een studentencontract is dan val het onder gemeen huurrecht. Daarin worden de opzegvoorwaarden vrij vastgelegd. Maar als er geen opzegvoorwaarden instaan dan weet ik het ook niet.
Is er geen juridische dienst bij je unif/hogeschool waarbij je te rade kan gaan?

De meeste studentencontracten laten bij stopzetting van de studies een opzeg van 1 maand toe, maar dan staat het ook in het contract.
Er zijn zoveel studenten die besluiten te stoppen na hun 1ste zit of na hun 2de zit.

Fore

#6 , 27 jul 2011 15:59

Algemene info over de huurwet:
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

artemis

#7 , 27 jul 2011 16:09

Algemene info over de huurwet:
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vrees dat die link enkel betrekking heeft op 'huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder tot zijn verblijfplaats bestemt.'

Vandebos

#8 , 27 jul 2011 17:08

Ik studeer in Gent en mijn kotbaas gebruikt geen standaardcontract maar een zelf opgesteld contract.
Het is wel redelijk volledig (4 pagina's), maar daarover staat er amper iets.
In 'Artikel 4 Verbod van huur of afstand van huur' staat wel 'Het is de huurder verboden haar/hun huurrecht af te staan of onder te verhuren aan derden. Dienaangaande zal gaan stilzwijgende toestemming mogen ingeroepen worden.'
Maar hij kan me toch niet verplichten om mijn kot te houden als ik niet meer in Gent studeer?
Wat staat er in het contract aangaande mogelijke opzeg?

In Gent kan je tevens steeds Kotweb aanspreken en verifiëren of het contract de gemeentelijke regels op kotverhuur niet schendt. Deze vindt je terug in het stedelijke politiereglement dacht ik.

Terug naar “Huren”