Verlies lading?

Friedrich
Topic Starter

Verlies lading?

#1 , 27 jul 2011 10:05

Voor een week kocht ik me in een Stockhuis een brancard. Ik bevestigde deze stevig op mijn dakrek en maakte daarna aan rit van zo'n honderd km. Daar aangekomen was die foetsie. Teruggereden, maar niets gezien, ook niet van een ongeval, maar dat kon ik op al die tijd natuurlijk niet zeker weten. Nu, een dikke week later word ik verzocht me met mijn wagen aan te bieden bij de plaatselijke politie.

Stel dat die verloren lading een ongeval veroorzaakte, is dat dan te rekenen als een 'normaal' auto-ongeval? Vluchtmisdrijf is dan hopelijk niet aan de orde, gezien ik van niets wist. Of geldt hier een andere regeling?

Of zijn er andere plausibele redenen om mij uit te nodigen? Ik heb geen bekeuringen opgelopen over verlichting etc. en verzekering en schouwing zijn in orde ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 jul 2011 10:19

7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
Overtreding van de 2e graad.
1382: Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht diegene door wiens schuld de schade is ontstaan deze te vergoeden.
1383 : Ieder is aansprakelijk, niet alleen voor de schade die hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.
1384 : Men is aansprakelijk voor de schade welke wordt veroorzaakt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken dioen men onder zijn bewaring heeft.
Bij een ongeval zal u waarschijnlijk op deze basis aansprakelijk worden gesteld.

U zal waarschijnlijk om 1 van bovenstaande redenen uitgenodigd zijn.

Friedrich
Topic Starter

#3 , 27 jul 2011 10:23

Maar waarom dan mét de auto? Zodat ik hun kan tonen hoe ik het voorwerp bevestigde? Het zou me verbazen wanneer dat de normale procedure is ...

Reclame

Turaki

#4 , 27 jul 2011 10:26

Mogelijks heeft een getuige gezien dat u uw lading verloren heeft, en wil men controleren of de beschrijving van de getuige overeenkomt met uw wagen.
Of het gaat over nog iets anders...

Friedrich
Topic Starter

#5 , 27 jul 2011 10:29

Plausibel ... Dank u!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jul 2011 11:24

Vluchtmisdrijf..... toch maar opletten hoor ..... Ik wist het niet????? heel zwak verhaaltje
Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

§ 2. Heeft het ongeval voor een ander slagen, verwondingen of de dood tot gevolg gehad, dan wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaren of voorgoed.

Het herstel van het recht tot sturen is afhankelijk van het slagen voor het theoretisch examen, het praktisch examen en het psychologisch onderzoek bedoeld in artikel 38, § 3, eerste lid.

Friedrich
Topic Starter

#7 , 27 jul 2011 11:33

Zonder gekheid, ik ben helemaal terug gereden. Ik heb het ding niet horen verschuiven of rammelen, en heb verschillende keren vanuit mijn venster gevoeld of het er nog was. Helaas hield ik een stuk van het dakrek zelf voor een voet van de brancard. Waarschijnlijk is die er erg snel afgevallen ...

Allicht had ik beter aangifte gedaan van verlies, maar ik had er geen idee van waar ik het verloren had. Dus heb ik een andere gekocht, die trouwens perfect zonder problemen thuisgeraakt is.

Goed, ik zal in geuren en kleuren uitleggen dat ik het absuluut niet heb horen vallen en vruchteloos mijn best gedaan heb het terug te vinden ... Hopelijk helpt dat. Duimen maar dat er niemand schade heeft ...

Friedrich
Topic Starter

#8 , 13 sep 2011 14:22

Het ging gelukkig over iets geheel anders, en ik kon niet betrokken zijn. Oef!

Terug naar “Verkeersongevallen”