Voornaamswijziging

fenerus
Topic Starter

Voornaamswijziging

#1 , 24 jul 2011 12:21

Vooraleer de procedure gestart wordt bij de Minister van Justitie tot voornamswijziging, heb ik enkele vragen:

1) Heeft de voornaamswijziging invloed op personen die opgenomen werden in een authentiek testament?
2) Wanneer men bipatride is, moet men dan ook in het andere land de naam wijzigen of is het legaal mogelijk in het ene land X te noemen en in het andere land Y.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 25 jul 2011 03:24

Vooraleer de procedure gestart wordt bij de Minister van Justitie tot voornamswijziging, heb ik enkele vragen:

1) Heeft de voornaamswijziging invloed op personen die opgenomen werden in een authentiek testament?
Een voornaamswijziging is een zgz. naamaanmatiging die wettellijk strafbaar is. In de praktijk word dit echter in 99% van de gevallen niet vervolgd.

Het antwoord op de 2e vraag laat ik over aan anderen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

fenerus
Topic Starter

#3 , 25 jul 2011 22:58

Een voornaamswijziging wordt toch legaal vergund door de Minister van Justitie, overgeschreven in de aktes en de registers van de burgerlijke stand? Waarom zou dit strafbaar zijn? Alles is toch wettelijk geregeld...

Nu ik heb eens gebeld naar de FOD Justitie en ze zeiden mij dat dit geen probleem zou zijn voor de opname in een testament, daar alles geregeld wordt met officiële documenten.

Mag ik mij hierop vertrouwen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2011 23:00

samen met geboorteakte hebt u nu een akte van naamswijziging dat bewijst dat persoon XY nu persoon XX is.
Wettelijke vertalingen in een andere taal zijn uiteraard ter uwen laste

JohnD

#5 , 26 jul 2011 04:40

Ik dacht dat dit in verband was met een andere persoon buiten uzelf die zijn voornaam had gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

j.demoor

#6 , 26 jul 2011 11:31

“Art.3.De minister van justitie kan de voornaamsverandering toestaan indien de gevraagde voornamen geen aanleiding geven tot verwarring en de verzoeker of derden niet kunnen schaden...“(15 mei 1987 Wet betreffende de namen en voornamen).

Lever de notaris die het authentieke testament opstelde een kopie van de overschrijving van de voornaamsverandering in de akten van de burgerlijke stand.

Voor de geldigheid van die overschrijving voor een bipatride geldt de wetgeving van diens ander land,in dat land.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

fenerus
Topic Starter

#7 , 26 jul 2011 22:06

Beste J. Demoor, bedankt voor uw schrijven.

Dus ik hoe me geen zorgen te maken voor het authentieke testament. Ik zal die notaris een afschrift afleveren.

Inzake de bipatride klopt idd wat u zegt maar ik vraag me af of dat verplicht is, vb als in het andere land uw naam gewijzigd wordt, ben je dan in België ook verplicht om uw naam te wijzigen of kan je in land A Jan PATAT heten en in land B Pol PATAT?

Terug naar “Andere”