bezoekrecht einde huur

Paco
Topic Starter

Re: bezoekrecht einde huur

#16 , 20 jul 2011 09:52

reactie op mijn melding van 28 juni hierboven:
de vrederechter heeft ondertussen uitspraak gedaan en wel volgende:

1) de dagen van bezoek voorgesteld door de huurders werden aangenomen. dit vormde voor mij geen probleem;

2) er werd een dwangsom van 50 € opgelegd bij elke overtreding. ik had gevraagd dit bedrag hoger te stellen gezien ik eventuele toekomstige weigeringen door een deurwaarder - veronderstel ik - zal moeten laten vaststellen. ik denk niet dat ik een deurwaarder zal vinden die deze opdracht voor 50 € zal uitvoeren. Maar, hopelijk is het een stok achter de deur en ben ik hiermede ook tevreden.

3) het huurderssyndicaat en naderhand ook de advokaat aangesteld door de huurders stelden dat ik - verhuurder - de huurders ten minste 2 dagen voor een bezoek telefonisch moest verwittigen. heb der vrederechter gewezen op de plicht van de huurders dit bezoek toe te laten en heb daarom gevraagd dat zij - de huurders - met mij contact zouden opnemen indien zij onder die verplichting wilde uitkomen.
de vrederechter heeft nu beslist: "uitzonderlijk kan dit bezichtigingsrecht niet doorgaan wanneer eisende partij - ik, de verhuurder, dus - dit voorafgaand telefonisch mededeelt. Zonder tegenbericht zal echter het bezichtigingsrecht worden uitgevoerd zodat eisende partij het pand met kandidaat-huurders kan bezichtingen"
De vrederechter is mij stelling dus gevolgd wat ik ook niet meer dan billijk vind.

4) de verwerende partij - de huurders - zijn veroordeeld tot de kosten van het geding, zijnde 35 € rolrecht - te betalen aan ons - en 1320 € rechtsplegingsvergoeding! veronderstel dat 1320 € aan het gerecht zal moeten betaald worden gezien ikzelf geen advocaat genomen had!

deze grap gaat de huurders, samen met de kosten van het huurderssyndicaat en hun advocaat, ongeveer 1600 € kosten. Hopelijk zullen ze nu en in de toekomst eerst nadenken alvorens te handelen naar eigen goeddunken.

groetjes,
Paco

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 20 jul 2011 11:09

Kleine opmerking bij

2) de kosten van de vaststelling van een overtreding, die het innen van de dwangsom noodzaakt, door een deurwaarder zijn voor de overtreders. De €50 zijn een integrale schadevergoeding voor u.

3) de vrederechter heeft de gewoonte gevolgd; ofwel vaste periodes permanent beschikbaar ofwel op afspraak. Niet alle twee.

4) had u in uw verzoekschrift om een RPV verzocht?

Paco
Topic Starter

#18 , 21 jul 2011 11:39

Neen, ik had geen vergoeding RPV gevorderd gezien ikzelf ben opgetreden zonder bijstand advocaat. Had dat dan wel gekund??

Had wel onder rubriek "andere" 100 € gevorderd met de bedoeling de gemaakte advertentiekosten te recupereren. Gezien ik deze rubriek niet had gespecificeerd werd dit echter afgewezen.
Paco

Reclame

gvm

#19 , 21 jul 2011 11:48

Had wel onder rubriek "andere" 100 € gevorderd met de bedoeling de gemaakte advertentiekosten te recupereren. Gezien ik deze rubriek niet had gespecificeerd werd dit echter afgewezen.
ik kan me niet inbeelden dat een rechter de advertentiekosten op een of andere manier zou opnemen in een vonnis, gezien de eventuele opzeggingsvergoeding waar de verhuurder recht op heeft, en die in principe deze kosten dekt. bij mij is er nog nooit een onderbreking geweest in de verhuur van appartementen, meestal zijn ze opnieuw verhuurd een paar dagen na ontvangst van de opzegbrief. die paar euro kosten vallen dan maar onder "risico van het vak", vind ik.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos

#20 , 21 jul 2011 12:45

Dan is er sprake van een fout in het vonnis lijkt me. Ik zou het vonnis wel laten betekenen zodat de huurdersbij iedere dwarsligging die dwangsom boven het hoofd hangt, doch me niet wagen aan de inning van die RPV...

Terug naar “Huren”