We weten ons geen raad meer! We moeten eruit!

gvm

Re: We weten ons geen raad meer! We moeten eruit!

#16 , 20 jul 2011 18:03

Dit is een totaal verkeerde kijk op een verzetsprocedure.

Wanneer een zaak bij verstek behandeld wordt (een partij is er niet) hoort de rechter de argumenten van die partij niet. De rechter kan er van uitgaan dat die partij niets te vertellen heeft en tenzij het duidelijk is dat de vordering van de eisende partij juridisch niet kan toegekend worden, zal de rechter zonder grondig onderzoek van de zaak de vordering toekennen.

Wanneer verzet wordt aangetekend hoort de rechter wel de argumenten van die partij en zal hij die wel onderzoeken. Niets weerhoudt hem er dan van om de zeggen dat die argumenten waardevol zijn en die partij op verzet gelijk te geven. Een rechter heeft er niet in het minst problemen mee om dan een ander vonnis te vellen.
in recente en minder recente zaken waarin de tegenpartij verzet aantekende, hebben verschillende rechters meermaals gezegd dat het al dan niet aanwezig zijn van de tegenpartij eigenlijk niets ter zake deed aan de inhoud van het vonnis. het kan natuurlijk zijn dat mijn dossiers sterk genoeg zijn om elke vorm van tegenargumentatie op voorhand al uit te schakelen, ik stap nooit zomaar naar de rechtbank.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
helpons
Topic Starter

#17 , 20 jul 2011 21:34

Kan iemand mij nu vertellen of ik tot oktober mag blijven of niet? Ik heb een brief gekregen van de deurwaarden waarin staat dat de huisbaas zegt dat het contract verbroken is

helpons
Topic Starter

#18 , 20 jul 2011 21:34

Ja en wat kan de OCMW doen ?
bemiddelen?
Ja maar dan blijft het nog altijd hetzelfde, we moeten eruit en we hebben geen andere woning

Reclame

gvm

#19 , 20 jul 2011 21:37

nee, je mag niet blijven tot oktober. het is geen brief van de deurwaarder maar hoogst waarschijnlijk de betekening van een uitvoerbaar vonnis. als je je niet schikt naar de voorwaarden, komt de deurwaarder nog een bevel tot ontruiming betekenen, met daarin een definitieve datum van uithuiszetting. de verhuurder heeft dat recht op basis van het vonnis dat werd uitgesproken.

en het ocmw kan altijd voor noodopvang zorgen. lijkt me niet echt een probleem te zijn.

helpons
Topic Starter

#20 , 20 jul 2011 21:59

nee, je mag niet blijven tot oktober. het is geen brief van de deurwaarder maar hoogst waarschijnlijk de betekening van een uitvoerbaar vonnis. als je je niet schikt naar de voorwaarden, komt de deurwaarder nog een bevel tot ontruiming betekenen, met daarin een definitieve datum van uithuiszetting. de verhuurder heeft dat recht op basis van het vonnis dat werd uitgesproken.

en het ocmw kan altijd voor noodopvang zorgen. lijkt me niet echt een probleem te zijn.

Ja noodopvang met andere mensen in 1 kamer? En onze spullen dan ?

tianneke

#21 , 20 jul 2011 22:02

Je kan een plek huren om ze te stallen, de prijs voor een verwarmde ruimte valt erg mee, hier in de regio is het 70 euro/maand.

gvm

#22 , 20 jul 2011 22:06

Ja noodopvang met andere mensen in 1 kamer? En onze spullen dan ?
geen idee. ik werk niet bij het ocmw en heb er geen ervaring mee.

zonder hierbij een verwijt te willen uiten, we zijn vandaag 20 juli, het vonnis werd op 10 juli betekend, gaan jullie nog eens 10 dagen wachten alvorens contact op te nemen met het ocmw? eigenlijk had dat vandaag al kunnen gebeuren, gebaseerd op de diverse antwoorden in dit topic. ik vermoed dat ze daar vrijdag niet werken, waardoor de eerste actie pas maandag zal kunnen plaatsvinden...

helpons
Topic Starter

#23 , 20 jul 2011 22:34

Je kan een plek huren om ze te stallen, de prijs voor een verwarmde ruimte valt erg mee, hier in de regio is het 70 euro/maand.
Wat bedoel je met stallen? Krijg je dan ook echt een woning of 1 kamer?

roharro
Juridisch actief: Ja

#24 , 20 jul 2011 22:38

Wat bedoel je met stallen? Krijg je dan ook echt een woning of 1 kamer?
Het gaat over een verwarmde box om de meubelen op te slaan. Daarin kan je niet gaan wonen hoor.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gvm

#25 , 20 jul 2011 22:38

Wat bedoel je met stallen?
iets in deze aard: http://www.shurgard.be" onclick="window.open(this.href);return false;

zonder reclame of zo te willen maken uiteraard, 't is maar een voorbeeld van een aanbieder van stockageruimte.

helpons
Topic Starter

#26 , 20 jul 2011 22:41

Wat bedoel je met stallen?
iets in deze aard: http://www.shurgard.be" onclick="window.open(this.href);return false;

zonder reclame of zo te willen maken uiteraard, 't is maar een voorbeeld van een aanbieder van stockageruimte.
Oke bedankt. :D

gvm

#27 , 20 jul 2011 22:56

principieel genomen zou het ocmw al op de hoogte moeten zijn van jullie nakende uithuiszetting, vermits de griffie hen op de hoogte moet brengen van het verzoekschrift, als daarin de uitzetting wordt gevraagd. hebben ze jullie dan niet gecontacteerd?

helpons
Topic Starter

#28 , 20 jul 2011 23:59

Het Appartement is van een huisbaas, en die heeft het nu verhuurd aan andere mensen via het OCMW.
Ze hebben ons niet gecontacteerd nee.

gvm

#29 , 21 jul 2011 00:07

Ze hebben ons niet gecontacteerd nee.
volgens de wet moet in het verzoekschrift vermeld staan dat het ocmw op de hoogte wordt gebracht van de eventuele uitzetting door de verhuurder, samen met de mogelijkheid om tegen deze melding bezwaar aan te tekenen. als jullie geen bezwaar hebben aangetekend, is het ocmw in principe op de hoogte van het geding. als ze dan toch het maatschappelijk welzijn hoog in het vaandel dragen, lijkt het me een kleine moeite om contact op te nemen, al is het maar om te vragen of jullie op een of andere manier bijstand nodig hebben. 't zal misschien te moeilijk zijn om een constructieve oplossing te zoeken zeker? 't is ongetwijfeld gemakkelijker om zomaar geld uit te geven.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#30 , 21 jul 2011 11:21

Kan iemand mij nu vertellen of ik tot oktober mag blijven of niet? Ik heb een brief gekregen van de deurwaarden waarin staat dat de huisbaas zegt dat het contract verbroken is
U zou toch iets meer informatie moeten geven over het uitgesproken vonnis. Wat heeft de vrederechter precies beslist? Werd het vonnis uitvoerbaar verklaard?

Als het vonnis uitvoerbaar verklaard werd, en u tijdig verzet aantekent, hangt het van de verhuurder af of u moet vertrekken. De voorlopige tenuitvoerlegging van een vonnis geschiedt op risico van degene die laat uitvoeren. Als u ondertussen alle achterstallen betaald hebt is het niet zeker dat de vrederechter na verzet de ontbinding van de overeenkomst nog zal uitspreken. Gaat de verhuurder dit risico lopen waarbij hij, als hij tot uitdrijving overgaat, en de vrederechter op verzet het vonnis wijzigt, eventueel schadevergoeding zal moeten betalen? Het gebeurt dus zeer regelmatig dat de verhuurder in die omstandigheden niet staat op de voorlopige tenuitvoerlegging van het vonnis maar de procedure op verzet of hoger beroep afwacht.

U doet er best aan een advocaat (eventueel pro deo) te raadplegen. Die kan aan de hand van het volledig dossier adviseren wat uw kansen zijn bij een eventueel verzet.

Terug naar “Huren”