Contractbreuk door verhuurder?

msstq
Topic Starter

Contractbreuk door verhuurder?

#1 , 19 jul 2011 14:31

Hallo,

In mei tekende ik mijn contract om een appartement te huren. De huur zou ingaan vanaf 1 juli.
Ik mocht pas tekenen als ik al een maand huur betaalde, cash. Doordat ik dringend opzoek was heb ik dit dus ook gedaan.
Huurwaarborg werd ook vastgezet (2 maand)
Het is een contract dat begint met een jaar en daarna overloopt in een 9 jaren contract.

Toen ik was gaan kijken lag het er zeer smerig bij, maar ik moest me geen zorgen maken, poetsploeg moest nog komen.
Ik had ook heel veel mankementen gezien, maar ook hier, geen zorgen.
Zowel via mail als telefoon had ik contact met de verhuurder.
Hij liet me op een gegeven moment weten dat als ik de woonst een poetsbeurt gaf dat ik een stuk van de huur mocht laten vallen. En zo kon ik er eerder in. Klinkt aanlokkelijk, ik zei ja. Hier was geen schriftelijk bewijs van. Ik begon er aan met mijn zus maar al gauw hadden we er genoeg van als we zagen hoeveel werk er aan was. Schandalig eigenlijk dat hij het zo achter liet. Dus liet ik hem weten dat hij toch een poetsdienst mocht zoeken, ookal beweerde hij dat ze allemaal volgeboekt waren.
Er was toen ook geen electriciteit of gas. Alles afgesloten, behalve het water.
Hij zei dat ik dit moest regelen met mijn leverancier. Terwijl ik toch denk dat dit aanwezig moet zijn in de woonst en dat ik gewoon mijn contract overzet naar het nieuwe adres?
Hij deed hier moeilijk rond want daardoor kon de poetsdienst niet komen.
Ondertussen werden er herstellingswerken gedaan.
Het werd 4 juli en de plaatsbeschrijving gebeurde. Hij zelf was niet aanwezig. Is daar ook niet meer geweest na het bezichtigen van de woonst.
Hij had een nieuwe spiegel laten plaatsen en alles wat zowat voor het oog zichtbaar was leek inorde. Ik had mijn broer mee die er wel wat van kent en hij merkte het een en ander op. Zo ligt de electriciteit bloot die verbonden is met het fornuis. Ook ligt er electriciteit bloot die verbonden is met de gasketel en het stopcontact naast deze gasketel. stopcontacten zonder aardingspin (heeft er wel ooit ingezeten)
Dit werd allemaal doorgegeven en hij ging er voor zorgen. Dit kwam allemaal inorde, ik moest al maar beginnen met verven.
Ik had besloten pas te beginnen met verven als het inorde was met zowel electriciteit als gas, en veilig.

Vorige donderdag ging ik opmeten, want ik ging er nu toch wel van uit gaan dat ik er in zou kunnen, 14 dagen na datum!
bleek dat er nog niets verandert was! Ja de grote spiegel in de badkamer was weg, alles lag nog vuiler erbij dan ervoor en nu hing de gasketel uiteen!
Er is ook een probleem met schimmelvorming in de woonst.

Ik vraag mij af wat ik nu allemaal kan doen. Ik zou een aangetekende brief opmaken van ingebrekestelling maar heb er dus geen gedacht van wat er hier moet instaan.
Ik wil nu van dit appartement af. Al de stress errond, het contact met de verhuurder, hij dat zich van niets iets aantrekt en enkel maar geld wilt. Ik voel er mij niet meer goed rond en ook in de woonst voelt het heel onaangenaam nu.
Welke stappen kan ik ondernemen en ben ik in mijn recht?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 jul 2011 11:15

“Art.1719.De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren...Art.1720.De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren...Art.1721.Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een AANMANING of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd.Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen, behalve indien hetgeen de schuldenaar zich verbonden heeft te geven of te doen, niet kon gegeven of gedaan worden dan binnen een bepaalde tijd, die hij heeft laten voorbijgaan.”(B.W.).

Maan uw verhuurder aangetekend aan uw huurwoning in goede staat te leveren binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Deel hem daarin tevens mee dat u bij niet tijdig en afdoende leveren de gerechtelijke ontbinding van de huur vordert met schadevergoeding. Vermeld daarin tevens gedetailleerd de diverse gebreken mee die u wil hersteld zien.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”