Binnenkort verhuis ik naar een appartement, er zijn 3 wooneenheden in het appartementsblok en er is een gemeenschappelijke watermeter. Elke wooneenheid heeft zijn eigenaar. Ik zal de enigste huurder zijn, in de overige 2 appartementen wonen de eigenaars zelf.
Nu blijkt dat het contract bij PIDPA op naam stond van de huurder van het appartement naar waar ik verhuis. De huurder regelde de betaling met de andere bewoners. Er wordt dan ook verwacht dat ik dit contract overneem. Kan dit zomaar?
Er komt toch een groot risico bij kijken om mijn naam op dit contract te zetten en mij er dus toe te verbinden dat de waterfacturen door mij worden betaald. Want wat als bijvoorbeeld een bewoner aan mij weigert te betalen? Ik kan hiertegen toch geen stappen ondernemen?
Moet er normaal gezien geen syndicus worden aangesteld? Of moet dit op zijn minst niet worden geregeld tussen de eigenaars onderling?
Ik heb al het internet afgezocht en uitgezocht wanneer een syndicus verplicht is, maar ik kom op verschillende antwoorden uit. Misschien heeft iemand meer ervaring op dit vlak en kan mij in klare taal zeggen wat hier mijn rechten zijn als huurder of wat de plichten zijn van de eigenaars of mijn verhuurder?