Verplichte verlenging abonnement tijdschrift

George2
Topic Starter

Verplichte verlenging abonnement tijdschrift

#1 , 18 jul 2011 21:11

Ik heb sinds verleden jaar een abonnement op een tijdschrift. Het is een van oorsprong Nederlands tijdschrift met een adres in Turnhout. Deze week ontvang ik als bijlage bij dit tijdschrift een betalingsherinnering voor de verlenging van mijn abonnement. Blijkbaar loopt dit abonnement niet af op het einde van de abonnementsperiode, maar wordt het volgens hun "algemene verkoopsvoorwaarden", tenzij dat je het tijdig opzegt, automatisch verlengt. In het schrijven wordt naar de colofon verwezen in het tijdschrift, waar inderdaad hun algemene verkoopsvoorwaarden zijn opgesomd.
Op geen enkel ogenblik heb ik noch telefonisch, noch schriftelijk ingestemd met een verlenging van het abonnement.
Ik heb hier nog nooit van gehoord. Is dit wettelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 18 jul 2011 22:54

Een contract van bepaalde duur kan idd conform de algemene voorwaarden automatisch omgezet worden in een contract van onbepaalde duur wanneer het oorspronkelijk contract niet tijdig opgezegd werd. (Meestal is dit 1 maand voor de einddatum van de bepaalde duur)

Nu moet u -indien u het tijdschrift niet langer wenst- aangetekend een opzeg doen conform de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de contracten van onbepaalde duur.. Normaliter is dit ook 1 maand.

WP002

#3 , 18 jul 2011 22:58

Ei ei ei, oppassen! De regels voor een verlening van een abonnement zijn in Nederland anders dan in België, ik dacht dat je daar automatisch altijd werd hernieuwd tenzij opzeg, hier het abonnement gewoon stopt als je niet bijbetaalt. Goed oppassen welke regels van toepassing zijn.

Reclame

Tmespreu

#4 , 18 jul 2011 23:00

Ei ei ei, oppassen! De regels voor een verlening van een abonnement zijn in Nederland anders dan in België, ik dacht dat je daar automatisch altijd werd hernieuwd tenzij opzeg, hier het abonnement gewoon stopt als je niet bijbetaalt. Goed oppassen welke regels van toepassing zijn.
Dat klopt, mijn redenering is naar Belgisch recht... Algemene voorwaarden eens op nalezen welk recht van toepassing is..

vtec

#5 , 18 jul 2011 23:30

De regels voor een verlening van een abonnement zijn in Nederland anders dan in België, ik dacht dat je daar automatisch altijd werd hernieuwd tenzij opzeg, hier het abonnement gewoon stopt als je niet bijbetaalt.
Klopt, meteen de reden dat ik 3 Nederlandse tijdschriften over auto's / oldtimers / motoren als losse nummers koop, bij alle 3 staat dat inderdaad in de voorwaarden...

George2
Topic Starter

#6 , 19 jul 2011 05:32

Een contract van bepaalde duur kan idd conform de algemene voorwaarden automatisch omgezet worden in een contract van onbepaalde duur wanneer het oorspronkelijk contract niet tijdig opgezegd werd. (Meestal is dit 1 maand voor de einddatum van de bepaalde duur)

Nu moet u -indien u het tijdschrift niet langer wenst- aangetekend een opzeg doen conform de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de contracten van onbepaalde duur.. Normaliter is dit ook 1 maand.
Naar wat ik gevonden heb, dit zou enkel van toepassing zijn op "diensten"" en niet op "leveringen" zoals een tijdschrift.
Nog even de opmerking toevoegen dat het abonnement is afgesloten bij een firma in Turnhout. Het Belgisch recht is hier dus van toepassing.

Gebruiker34

#7 , 19 jul 2011 08:52

Naar wat ik gevonden heb, dit zou enkel van toepassing zijn op "diensten"" en niet op "leveringen" zoals een tijdschrift.
Nog even de opmerking toevoegen dat het abonnement is afgesloten bij een firma in Turnhout. Het Belgisch recht is hier dus van toepassing.
Correct.

artemis

#8 , 19 jul 2011 11:03

Ik had hetzelfde bij een National Geographic abonnement, betaald in België en op te zeggen 3 maanden voor het aflopen, anders ben je te laat.
Nu heb ik al enkele jaren de gewoonte om het abonnement onmiddellijk na betaling op te zeggen voor het volgende jaar. Dat kan gewoon telefonisch, niks aangetekend gedoe.
Het prettige is dat men mij tegen het aflopen van het abonnement, telkens een nieuw aanbiedt tegen een veel lagere prijs. Dat doe ik nu elk jaar :)

George2
Topic Starter

#9 , 19 jul 2011 21:32

Even samenvatten: ik hang eraan vast. Dit is dus volkomen wettelijk. Vreemd is wel dat onze eigen tijdschriften en kranten deze dubieuze praktijken niet toepassen. Overigens lees ik op verschillende internetflora dat deze praktijken in Nederland ondertussen verboden zijn. Blijkbaar zijn ze deze verkoopstruukjes aan het exporteren.

George2
Topic Starter

#10 , 19 jul 2011 21:34

Nog even aan toevoegen dat je een abonnement direct moet opzeggen om achteraf geen problemen te krijgen :mrgreen:

Terug naar “Andere”