Verhuur ingerichte zolder zonder aparte toegang

Tope
Topic Starter

Verhuur ingerichte zolder zonder aparte toegang

#1 , 18 jul 2011 21:14

Kan iemand mij vertellen wat de financiële en juridische gevolgen zijn van het verhuren van een duplex zolder zonder aparte ingang?
Het betreft geen verhuur aan studenten, want domiciliëring moet mogelijk zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Topic Starter

#2 , 18 jul 2011 21:28

Ai, vergeten te vermelden: De woning is mijn eigendom.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 jul 2011 21:29

Het gevolg is dat de bewoner die zich daar domicilieert op hetzelfde adres woont als de andere personen die in dezelfde woning verblijven en er één "gezin" mee vormt.
Kan verschillende gevolgen hebben, o.a. op sociaal vlak (subsidies, studiebeurzen, stempelgeld en andere uitkeringen), alsook gevaar mee te moeten opdraaien voor schulden van mede-bewoners (beslag leggen op je inboedel).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Tope
Topic Starter

#4 , 18 jul 2011 22:03

alsook gevaar mee te moeten opdraaien voor schulden van mede-bewoners (beslag leggen op je inboedel).
Dat wilde ik juist weten en was al bang dit antwoord te krijgen.
Geen oplossing voor mijn probleem dus?

Vandebos

#5 , 19 jul 2011 00:02

Hmmm je kan in het contract de exacte ruimtes omschrijven die door de verhuurder mogen gebruikt worden om zijn roerende goederen te plaatsen maar dan nog kan je met een overijverige deurwaarder te maken krijgen die je tot een revindicatieprocedure verplicht.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jul 2011 11:01

Alvorens deze zolder te mogen verhuren en er iemand zich te laten domiciliëren, moet er een opsplitsing van het gebouw komen, waarbij de zolder ook zijn eigen adres krijgt (huisnummer en brievenbus) Hiervoor moet je bij de gemeente zijn, maar of je die zal krijgen zonder afzonderlijke inkomdeur, betwijfel ik zeer sterk.

Tope
Topic Starter

#7 , 19 jul 2011 19:38

Ik ga bij de gemeente laten onderzoeken of mijn huisnummer kan gesplitst worden in A en B.
Als dat kan, dan moet ik nog een tweede bel én een tweede brievenbus voorzien.
De duplex zolder zelf kan afgesloten worden en is voorzien van alle nodige comfort.
Hij kan dus volledig afzonderlijk bewoond worden.
Heb tot hiertoe nog zwaar mijn twijfels of mijn scenario gaat lukken, maar ik laat in ieder geval het resultaat weten.
Bedankt voor jullie reacties.

Jan S

#8 , 20 jul 2011 13:09

Stedenbouwkundige vergunning kan verplicht zijn:
Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning: een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer;
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Huren”