Beste,
mijn vriend en ik zijn 1,5 maand geleden verhuisd naar een dorp in een Vlaams-Brabantse gemeente. We kochten een huis met daaraan een deel loodsen die vroeger gebruikt werden voor fruitopslag. De vorige eigenaar verhuurde 2 van deze loodsen aan een persoon, maar dit alles zonder enige vorm van contract. De vorige eigenaar was als de dood om problemen te krijgen met de belastingen en zo. Wij hebben dit dan zo overgenomen, maar proberen uit te zoeken hoe dit in mekaar zit.
Weet iemand hier of je (veel) belastingen moet betalen voor zoiets? Die loodsen vormen deel van onze (enige) eigendom/woonst. De huurder betaalt nu 170 euro voor twee loodsen van een goeie 200 vierkante meter.
Ten tweede zitten we met een groot probleem omdat we een ernstig conflict hebben gekregen met deze huurder. Het begon toen we aangaven dat we dingen zouden uitzoeken rond de verhuur en dat we ook sowieso de huurprijs willen verhogen dan. Daarop is de man erg boos geworden en viel er totaal niet meer te praten. Later is dat gelukkig wel rustig kunnen uitgepraat worden.
Deze week is de situatie echter danig geëscaleerd. Ze hadden een wagen buiten laten staan voor de loods, en mijn vriend had woensdag een smsje gestuurd na 5 dagen dat we liever niet hadden dat daar de hele tijd een auto geparkeerd stond. Daarop is de huurder eigenlijk 'geflipt'. Hij is samen met zijn vrouw dronken aangekomen hier, en heeft mij, m'n vriend en m'n schoonzus en -broer staan uitschelden en bedreigen, en viel bijna m'n vriend aan. Er viel totaal niet mee te spreken. Ze zijn uiteindelijk wel vertrokken. Maar ik was hier echt niet goed van. Ik heb een hele nacht wakker gelegen en voel me sindsdien enorm onveilig. M'n vriend stuurde dan een smsje dat het ons beter leek dat onze wegen uit mekaar zouden gaan, en dat we graag zouden willen dat ze tegen het einde van het jaar hier weg zijn. Dat vond hij een prima idee. Excuses kwamen er niet. Helaas heb ik dan zelf olie op het vuur gegooid gisteren, wat ik echt niet had mogen doen. Ik was zo boos omdat ik me nu zo slecht voel in mijn eigen nieuwe huis, dat ik op de deur van de loods gespuwd heb. Ik schaam me heel erg en begrijp niet dat ik me heb verlaagd tot zoiets. Het was pure frustratie, dom en kinderachtig en schaamtelijk. Net op het moment dat ik dat deed, kwamen ze eraan, dus helaas heeft die huurder (toen met z'n broer) dat gezien. Eerst ben ik weggegaan, maar dan ben ik teruggegaan om me te excuseren. Dat bleek geen goed idee, want die twee hebben me uitgescholden en bedreigd dat ze ons huis kort en klein zouden komen slaan, dat ze m'n vriend zouden afslaan, dat we spijt zouden krijgen dat we in hun dorp zijn komen wonen want dat we hun familie nog niet kennen, enz.
Nu zit ik dus met enorm veel schrik en durf ik amper m'n huis nog uit. Ik kan niet inschatten tot wat die in staat zijn en ben heel bang. Het idee dat die hier nu nog 5 maanden meerdere keren per week komen, maakt me enorm gespannen. Ik heb een vriendin die bij de politie is gebeld. We zouden wel klacht kunnen indienen, maar dat zie ik zelf niet goed zitten en dat levert waarschijnlijk ook echt niks op, integendeel. We gaan wel de wijkagent spreken om dit informeel wel te melden, voor moest er toch iets gebeuren. Ik wil eigenlijk gewoon dat die hier zo snel mogelijk weg zijn, maar weet niet goed hoe dat gaat.
heeft iemand raad? Kan dit beschouwd worden als mondelinge overeenkomst? Zoja, hoe zeggen we dat dan best op, en dit op een manier die zo conflictvrij mogelijk is? Zonee, wat kunnen we dan doen om hen weg te krijgen? Ik wil dit echt met zo min mogelijk conflicten regelen, want wil me gewoon graag (terug) een beetje goed voelen in m'n nieuwe huis. Bovendien ben ik zwanger en kan ik al die spanning echt wel missen...
Heeft iemand raad??