Verkiezingen... Gaan stemmen of niet?

mapleleiah

Re: Verkiezingen... Gaan stemmen of niet?

#16 , 10 jul 2011 22:53

En aan den lijve ondervonden hoe verschillend we zijn als volk.
Heb je het nu over Walen of (Franstalige) Brusselaars? Want die laatste voelt zich geen Waal :wink:

Ik denk dat verschillende mensen verschillend reageren op dezelfde situaties. Wat de ene ergerlijk kan vinden, vindt de andere misschien boeiend.

Ik voel me met de laatste berichtgeving meer overtuigd om te stemmen mochten er nieuwe verkiezingen komen. Al was het maar om die ene partij niet nog groter te laten worden.
Amen ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

ganapathi tantra

#17 , 11 jul 2011 18:32

hoezo Bart ga jij dan stemmen in Wallonie ? :mrgreen:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bartvdv

#18 , 11 jul 2011 18:53

Wel, dat zou nog een gedacht zijn... Als de Franstaligen dan toch in Vlaanderen mogen stemmen.

Reclame

artemis

#19 , 11 jul 2011 20:14

Ik zou bij federale verkiezingen liever op een nationale lijst kunnen stemmen, zodat Vlamingen ook op Franstaligen kunnen stemmen en vice versa. Dan zouden beide kanten zich wat meer in elkaar interesseren en meer rekening houden met elkaar.
Nu zijn er federale ministers waar een landsdeel niet op kan stemmen, noch ze electoraal afstraffen.

Vandebos
Topic Starter

#20 , 11 jul 2011 20:21

Ik zou bij federale verkiezingen liever op een nationale lijst kunnen stemmen, zodat Vlamingen ook op Franstaligen kunnen stemmen en vice versa. Dan zouden beide kanten zich wat meer in elkaar interesseren en meer rekening houden met elkaar.
Nu zijn er federale ministers waar een landsdeel niet op kan stemmen, noch ze electoraal afstraffen.
Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Wat over het recht een negatieve stem te kunnen uitbrengen?

artemis

#21 , 12 jul 2011 11:09

Wat over het recht een negatieve stem te kunnen uitbrengen?
Dan worden ze allemaal gebuisd :mrgreen:

Vandebos
Topic Starter

#22 , 12 jul 2011 12:12

De kiezer het recht geven een keuze te maken tussen een negatieve en een positieve stem kan niet alleen de kiezer doen nadenken over zijn bijdrage aan het kiesproces maar geeft tevens de partij in kwestie een indicatie van de waardering van haar leden.

jojan

#23 , 12 jul 2011 12:42

En een invoering van directe democratie (zoals in Zwitserland) en zoals LDD voorstaat?

Vandebos
Topic Starter

#24 , 12 jul 2011 12:52

Eerste stap in die richting is de uitbreiding van het petitierecht?

BAM is daarvan een degelijk voorbeeld..

Directe democratie komt, dankzij de steeds dieper gaande informatisering, dichter en dichter bij een reële mogelijkheid. Maar ook dan dient men op te passen voor excessen of beïnvloeding. Een directe democratie zonder controlerend, soms sturend, organisme lijkt me een utopie.

Fore

#25 , 12 jul 2011 12:53

BAM is daarvan een degelijk voorbeeld..
BAM afkorting voor?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Redrum

#26 , 12 jul 2011 12:57

En een invoering van directe democratie (zoals in Zwitserland) en zoals LDD voorstaat?
Directe democratie kan geweldige nadelen hebben, zie bv Californië waar ze nog veel verlammender blijkt te zijn dan de 'gewone' democratie.

In Zwitserland werkt het redelijk goed, maar ik zou dan wel eens willen weten wat al die volksraadplegingen daar kosten. We hebben bij ons niet dezelfde kip met gouden eieren als in Zwitserland.

jojan

#28 , 12 jul 2011 14:20

Een directe democratie zonder controlerend, soms sturend, organisme lijkt me een utopie.
In die paar landen waar op grotere of kleinere schaal aan directe democratie wordt gedaan, bestaan de twee "systemen" van democratie naast elkaar, en dat kan denk ik ook niet anders. Maar om sommige knopen door te hakken (zoals die waar België nu de tanden stuk op bijt) zou misschien een bindend volksreferendum een doorbraak kunnen forceren. Al begrijp ik wel de Waalse tegenstand hier tegen (de grotere bevolkingsgroep gaat de kleinere overheersen).

JohnD

#29 , 12 jul 2011 15:33

Even meer tot de kern van de waarheid s.v.p., want ik denk toch eerlijk gezegd dat het tot hiertoe wel altijd die Walen zijn die zich niet geinteresseerd hebben in Vlaanderen (behalve dan als het er op aankomt geld van ons te ontvangen). En mee rekening houden ? Sorry dat begrip kennen ze niet in Wallonie. Ik heb het wel enkel over de Waalse politici natuurlijk.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Topic Starter

#30 , 12 jul 2011 16:07

Even meer tot de kern van de waarheid s.v.p., want ik denk toch eerlijk gezegd dat het tot hiertoe wel altijd die Walen zijn die zich niet geinteresseerd hebben in Vlaanderen (behalve dan als het er op aankomt geld van ons te ontvangen). En mee rekening houden ? Sorry dat begrip kennen ze niet in Wallonie. Ik heb het wel enkel over de Waalse politici natuurlijk.
Niet vervallen in stereotypen aub, dat is niet de bedoeling van deze draad. Zowel links als rechts in Vlaanderen, Brussel en Wallonië zijn er partijfora te over waarop men deze gal kan spuwen.

opmerkingen zoals "het is toch bizar dat hoe verder men van de taalgrens afwoont, hoe extremer en onwetender de meningen worden?" en dat is niet de bedoeling. Politics.be biedt een voldoende grote uitlaatklep om dergelijke meningen te ventileren.

Terug naar “Praat café”