éénjarig huurcontract na driejarig huurcontract?

Sallyke
Topic Starter

éénjarig huurcontract na driejarig huurcontract?

#1 , 11 jul 2011 19:43

Hallo,

In april dit jaar kocht ik een appartementje dat reeds verhuurd was. Bij de immo beweerden ze dat dit met een driejarigcontract was dat reeds verlopen was, en dus een negenjarig contract geworden zou zijn. Toen puntje bij paaltje kwam bleek dat de vorige eigenaars op het einde van het vorige contract zijn overgestapt op een éénjarig huurcontract, waardoor ik dus enkel drie maand voor het verlopen van dat jaar mijn huurders kan opzeggen. Het vorige huurcontract liep van 25/11/2007 tot 24/11/2010, het huidige van 01/12/2010 tot 30/11/2011. Op zich geen probleem, zo lijkt.

Nu lees ik echter dat kortdurende huurcontracten maar voor maximaal drie jaar kunnen opeenvolgend. Is mijn éénjarig huurcontract dan eigenlijk wel geldig? Want de huurders wonen hier intussen vier jaar opeenvolgend. Kan dit problemen geven wanneer ik het contract wil opzeggen?
Ik denk trouwens ook niet dat het geregistreerd is. Heeft het zin dit alsnog te doen?

Alvast bedankt,

Sally

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 jul 2011 20:11

Het eenjarige contract is niet rechsgeldig, de maximumduur voor contracten van bepaalde is immers overschreden.
Indien u wenst op te zeggen voor eigen bewoning raad ik u aan ten spoedigste het lokale registratiekantoor te contacteren (liefst in persoon) om na te kijken of het contract werd geregistreerd.

Indien dit niet het geval is heeft u tot drie maanden na het verlijden van de definitieve akte om een opzeg voor eigen bewoning te geven met een termijn van drie maanden, daarna zal u de traditionele opzeg van zes maanden dienen te voorzien.

Sallyke
Topic Starter

#3 , 11 jul 2011 20:22

Is de akte verlijd op de datum waarop ik de akte ben gaan tekenen? Want dan ben ik al twee dagen te laat...
Ik ga sowieso nog wel langsgaan bij het registratiekantoor in de buurt van mijn woning.

Als ik effectief zes maand opzeg moet geven kunnen ze er nog tot volgend jaar inblijven.
Misschien dat ik dan beter de opzeg van het éénjarig contract respecteer in de hoop dat mijn huurders er verder niets achter zoeken en er gewoon tegen die datum uitgaan.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2011 20:27

Authentieke akte is bij de notaris en niet het papiertje bij het immobureau

Sallyke
Topic Starter

#5 , 11 jul 2011 21:01

Mja, bij de notaris was op vijf april, dus zal wel te laat zijn.
Maar zal toch eens langsgaan bij registratiekantoor.
Als het vorige ook niet geregistreerd was, is dat dan wel geldig?

pukje

#6 , 11 jul 2011 21:08

Het eenjarige contract is niet rechsgeldig, de maximumduur voor contracten van bepaalde is immers overschreden.
voor de huurder is die niet rechtsgeldig (huurder is de beschermde partij en kan als enigste
relatieve nietigheid uitroepen.

t.a.v. verhuurder verkoper/koper is dat contract bindend hij heeft ermee ingestemd.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Sallyke
Topic Starter

#7 , 11 jul 2011 21:17

Tja, dan ga ik gewoon opzeggen volgens het eenjarig contract denk ik. Met wat geluk trekken ze er gewoon uit, ze zijn er tenslotte toch ook mee akkoord gegaan.
En anders blijvens ze langer, zolang ze de huur betalen is dat geen grote ramp... Al zou ik zo graag verhuizen :-D.

Terug naar “Huren”