scheiden

bloemen
Topic Starter

scheiden

#1 , 06 jul 2011 20:24

hey

ik ben een jong meisje van 23jaar, en ga spijtig genoeg scheiden.
nu was mijn vraag, waar kan ik mijn adres het beste zetten?
ik heb mij laten vertellen dat dit alleen bij familie mag als je getrouwd bent? is dit zo?
ik ben nog niet direct van plan om alleen te gaan wonen, daarom deze vraag.
x

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 07 jul 2011 15:37

Niemand kan u verplichten om waar dan ook te gaan wonen.
Wel, zal er een uitspraak moeten zijn van een rechtbank alvorens u effectief mag verhuizen.
Zoniet,zal u van uw man een schriftelijke toelating moeten verkrijgen, om de echtelijke woning zonder gevolgen te mogen verlaten.
Handige documenten voor Personenrecht

bloemen
Topic Starter

#3 , 07 jul 2011 22:23

telt dit ook voor een huurappartement?
of moet hij zoiezo zijn toestemming geven?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 08 jul 2011 00:51

Door het huwelijk, heb je tegenoverstaande van je echtgenoot bepaalde verplichtingen. (staan normaal vermeld in je trouwboek)
Eén van deze verplichtingen is deze van samenwonen.
Wanneer u zich hieraan wil onttrekken dan zal dit op een wettelijke wijze moeten geschieden, zoniet
kan het niet naleven van deze plicht(en) tegen u gebruikt worden.

Dus ja, dit telt ook voor een huurappartement.
Ofwel maakt u een schriftelijke overéénkomst met uw echtgenoot (eventueel bij een bemiddelaar), ofwel stapt u naar de rechtbank.

Bouchra

#5 , 09 jul 2011 23:25

dit geld niet als je een geldige reden hebt om te vertrekken. en meestal is dit alleen maar theorie, maar in de praktijk wordt hier niks mee gedaan. je kunt gaan en staan waar je wilt.

lucgescheiden

#6 , 10 jul 2011 12:43

Ik meen dat de 'geldigheid van uw reden' niet door u zelf bepaald wordt.
(mogelijk de reden waarom Bouchra hier het woord 'meestal' gebruikt.)

Bouchra

#7 , 10 jul 2011 22:25

Je moet bij elkaar wonen tenzij de relatie zodanig ontwricht is dat het niet mogelijk is. en meestal is het dat bij een scheiding. de rechter doet daar naar mijn inziens niet moeilijk over hoor.

lucgescheiden

#8 , 10 jul 2011 22:39

De rechter moet de ontwrichting vaststellen. Dit is een wettelijke vereiste, geen moeilijk doen.
Het woordje 'meestal' wordt meestal gebruikt om; aan te duiden dat er nog andere mogelijkheden bestaan.

Bouchra

#9 , 10 jul 2011 23:07

lucgescheiden, ik ben naar verschillende advocaten geweest voor een andere zaak (verhuizen naar Nederland met mijn kinderen) en alle advocaten hier in antwerpen hebben mij gezegd dat ouderlijk gezag alleen theorie is, en dat de praktijk anders is. als ik niet in het geniep ga en mijn ex een aangetekende brief stuur met mijn nieuwe adres in het buitenland dan is er niks aan de hand. ik moet dan wel een nieuwe procedure starten voor toestemming van de rechter maar die zal ik krijgen omdat ik dan al verhuist ben. en zo vertelden ze me ook dat dat ook met het scheiden gaat. je hoeft niet te wachten totdat de rechter daadwerkelijk in een vonnis duidelijk maakt dat je apart mag wonen. je kunt apart gaan wonen en ondertussen de scheiding regelen. Het is allemaal theorie en de rechter doet daar niet moeilijk over.

maar uiteraard moet bloemen het zelf ook navragen aan een advocaat om de twijfel weg te nemen.

lucgescheiden

#10 , 10 jul 2011 23:38

Waar TS meldt dat zij spijt heeft dat er een scheiding volgt, mag er vermoed worden dat haar situatie verschillend is aan die van u.

Wellicht hebt u uw situatie uitgelegd gehad, alvorens de verschillende advocaten deze theorie uitéén hebben gezet.
Hun advies gaat echter niet op voor alle situaties.

Terug naar “Echtscheiding”