Vernissen van de buiten kozijnen

Dagobert
Topic Starter

Vernissen van de buiten kozijnen

#1 , 22 jun 2011 22:45

Dag allemaal,

In mijn huurcontract, ondertekend op 15 december 2008, staat dat ik als huurder, bij het verlaten van de woning (OB, gehuurd van een particuliere eigenaar), de buitenkant en binnenkant van de kozijnen en rest van het houtwerk aan de woning moet vernissen.
De verhuurder stelt nu zelfs dat ik dat jaarlijks moet doen. Dit staat duidelijk niet in het contract.

Mijn vraag is nu: valt het schilderwerk (vernissen van het houtwerk), zowel binnen als buiten, onder de definitie van "huurherstellingen"?
Is het juist dat dit ten laste van mij, de huurder, is?
Of is dit iets wat ten laste van de verhuurder dient te zijn?

Het schilderwerk lijkt mij niet onder "klein onderhoud" te vallen, maar ik kan nergens een lijst vinden wat onder "huurherstellingen" valt.

Weet iemand dit? Of misschien en verwijzing?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 jun 2011 22:47

Bezorg me eens via pb een email adres. Dan zend ik een uitgebreide lijst.

Dagobert
Topic Starter

#3 , 22 jun 2011 22:53

Hartelijk dank.

PB verstuurd.

Reclame

Vandebos

#4 , 22 jun 2011 23:43

mail verzonden.

Dagobert
Topic Starter

#5 , 23 jun 2011 00:04

Hartelijk dank!!
Het bevestigd wat ik vermoedde: schilderwerk valt niet onder "huurherstellingen".

Vriendelijke groet,

Dagobert

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 jun 2011 00:05

De vraag is of men daar contractueel mag van afwijken....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dagobert
Topic Starter

#7 , 23 jun 2011 08:18

Volgens mij is de wet daar aardig duidelijk in:

Uit: "BIJLAGEN BIJ HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 4 MEI 2007"
(bron: http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

8) Regels inzake huurherstellingen
De verhuurder is verplicht het verhuurde goed in zodanige
staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe
het verhuurd is. Daarnaast stelt de wet in een verplichtende
regel dat alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen,
ten laste van de verhuurder vallen

Wat ik verder lees is dat clausules hieromtrend, die afwijken van dit besluit, nietig zijn daar dit een verplichtende regel is.
Tevens is mijn huurcontract opgesteld na het in werking treden van deze nieuwe wet.
Als iemand hier andere informatie over heeft of anders over denkt hoor ik dat graag

Dagobert
Topic Starter

#8 , 23 jun 2011 20:50

Heb ik gelijk in het bovenstaande?
Kan iemand dit bevestigen of weerleggen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Vandebos

#9 , 23 jun 2011 22:49

Klopt. Dit is hier reeds enige keren besproken. J Demoor heeft minstens 1 keer aan de hand van vonnissen dit aangetoond.

Dagobert
Topic Starter

#10 , 23 jun 2011 22:59

Bedankt voor de bevestiging.
Uw hulp wordt zeer op prijs gesteld!

Dagobert
Topic Starter

#11 , 05 jul 2011 21:22

Mijn huurbaas wil nu langs komen om "verwaarlozing" van het pand beter vast te stellen.
Hij beschuldigd mij, op grond van de toestand van het buiten schilderwerk, van verwaarlozing van het pand en tuin.
Hij wil nu zijn vermoedens vast komen stellen.
Welnu, hij is welkom. WIJ zorgen echt goed voor het huis.
Mijn vraag is nu de volgende: mag hij foto's maken? Of mag ik dat weigeren.
De reden waarom ik dat eventueel wil weigeren is dat, als je inzoemt met een camera, je de waarheid geweld kunt aandoen.
Daarnaast wil ik niet dat hij die foto's, als wij het huis gaan verlaten, kan gaan gebruiken om te laten zien "kijk hoe gezellig dit huis is", het zijn tenslotte onze persoonlijke eigedommen.

Alvast bedankt voor het advies!

Vandebos

#12 , 06 jul 2011 01:38

De verhuurder mag geen foto's nemen waar persoonlijk materiaal op te zien. Als hij langskomt om schade te vast te stellen mag hij de schade fotograferen doch dient zich in de mate van het mogelijke te onhouden van andere foto's...

U kan dit ook gewoon weigeren als dit jaar al eens is langsgekomen....

Dagobert
Topic Starter

#13 , 08 jul 2011 22:17

Wederom hartelijk dank voor het advies.
Ik zal het zien morgen. EIgenlijk maak ik mij geen zorgen, wij onderhouden het huis en tuin alof het van onszelf is.
Het ziet er echt goed uit ...
Ik vind het echter zeer vervelend om van zulke zaken beschuldigd te worden.
Als hij het met zaken niet eens is kan hij het ook normaal zeggen.
Maar dat heeft hij nog nooit gedaan. Het contact is ALTIJD zeer onaangenaam ....
Eigenlijk is het een onaangename man .. :-(

We gaan het zien

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 jul 2011 14:22

Staat in contract dat hij mag komen controleren? Indien niet dan denk ik niet dat he hem moet binnen laten.
Qua bewijsvoering geef je hem nu een wapen in handen wat gaat hij fotograferen net de plek in het gras war wat verdord gras staat?
Een vlek op het behang??? Wat is de waarde van eenzijdig genomen foto(s ALS er een plaatsbeschrijving is opgemaakt???

Vandebos

#15 , 09 jul 2011 16:48

Maar als de eigenaar naar de vrederechter stapt, krijgt hij sowieso dat recht eens per jaar het pand te controleren en wordt de huurder hoogstwaarschijnlijk opgescheept met de gerechtskosten.

Terug naar “Huren”