Regelgeving omtrent hitte in fitnessruimtes?

ray
Topic Starter

Regelgeving omtrent hitte in fitnessruimtes?

#1 , 07 jul 2011 10:22

Hallo,

Ik ben ingeschreven bij een fitnessclub en met deze hitte is het in de fitnessruimte snikheet want er is geen airco aanwezig. Ik heb daarover al info gevraagd of er geen airco kan geïnstalleerd worden maar volgens de uitbater werd dat al sinds vorig jaar beloofd, maar komt het er nooit van.

Wij betalen een fitnessabonnement voor een maand onbeperkt sporten, maar in zo'n hitte komt er nog weinig volk fitnessen, wat de eigenaar waarschijnlijk niet veel kan schelen, aangezien het geld sowieso toch al binnen is.

Wat ik mij nu afvraag: is er geen wettelijke regeling voor sportzalen en/of fitnessruimtes dat ze een minimum aan koeling moeten voorzien, of dat de temperatuur maximaal een bepaald aantal graden mag zijn? Vooral dan tijdens zomermaanden. Aangezien sporten in zo'n hitte zelfs levensbedreigend kan zijn voor bepaalde mensen. Kunnen we als consument daar geen inspecteur op afsturen en zo de baas in gebreke stellen?

Natuurlijk kan men zeggen dat ik dan gewoon een andere fitness moet kiezen, maar gezien de lage prijs zou ik liever bij mijn huidige fitnessclub blijven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 07 jul 2011 11:30

Neen die wettelijke regeling is er volgens mij niet.

ray
Topic Starter

#3 , 07 jul 2011 11:34

ik denk dat het toch belangrijk is dat wanneer je een dienst aanbiedt, het ook in geoorloofde omstandigheden moet aangeboden worden, niet? Dan denk ik naast een gezonde temperatuur, ook aan bvb dat de toestellen deftig worden onderhouden en geen letsels kunnen veroorzaken aan uw consumenten...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2011 12:31

Natuurlijk kan men zeggen dat ik dan gewoon een andere fitness moet kiezen, maar gezien de lage prijs zou ik liever bij mijn huidige fitnessclub blijven.
Je kan niet alles hebben, en een lage prijs en een airco.
Een auto met airco kost ook meer. :lol: :lol: :lol:

jojan

#5 , 07 jul 2011 12:39

Veiligheid van de consument wordt geregeld door de wet van 9 februari 1994 - Wet betreffende de veiligheid van producten en diensten.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

ray
Topic Starter

#6 , 07 jul 2011 14:16

Je kan niet alles hebben, en een lage prijs en een airco.
Een auto met airco kost ook meer. :lol: :lol: :lol:
ik dacht wel dat er iemand zo idioot zou zijn om zoiets boven te halen. Airco of een degelijke lucht- en zuurstofaanvoer is absoluut géén luxe. Dat is zelfs een noodzaak. Stel u maar eens voor dat je in de wagen je ruiten niet kan openzetten en je geen airco hebt. Dat kan toch ook niet? In een wagen kan je nog de ruiten open zetten om af te koelen. In de betreffende fitness is er gewoon geen luchttoevoer en degelijke luchtaanvoer. Voor je aan de ingang komt, moet je een overdekte passage door, dus langs de hoofdingang is er al geen wind. De enige mogelijkheid is de achterdeur. Maar de lucht via de achterdeur moet aan die ingang nog eens minstens 5 meter afleggen om tot in de eigenlijk ruimte te komen waar alle toestellen staan, dus daar is ook geen verluchting mogelijk.

het gaat niet om luxe, want ventilators staan daar ook niet. Het gaat puur om dat mensen in gezonde en menselijke omstandigheden kunnen doen waar ze voor hebben betaald. In een fabriek moeten de arbeiders ook in menselijke omstandigheden kunnen werken. Dat is hier imo hetzelfde principe.

jojan

#7 , 07 jul 2011 15:24

Nee dat is niet hetzelfde principe. Bovendien wordt op de arbeidsvloer de temperatuur gemeten met een vochtige globethermometer. Om de temperatuur van 30° te bereiken op een globethermometer is de temperatuur op een gewone thermometer een stuk hoger. Dit scheelt gemakkelijk 10° met een gewone thermometer.

Verder is er natuurlijk een enorm breed verschil met een werknemer (bescherming ARAB) en een consument (bescherming wetgeving Handelsrecht etc).

En persoonlijk... zou ik nooit (noch bij hitte, noch bij koude, noch bij enige andere temperatuur) gaan fitness in een ruimte die niet verlucht wordt - ook al is dat de goedkoopste fitness in mijn buurt.

Terug naar “Andere”