Dringende vraag over Huurbelofte

Thom
Topic Starter

Dringende vraag over Huurbelofte

#1 , 06 jul 2011 16:56

Beste,

kan iemand mij een sluitend antwoord geven op de voorwaarden van de huurbelofte? Ik vind dit nergens in dit forum of online.

Ik heb vorige week een appartement bezocht in het Gentse. Ik moest daarna bij het immokantoor een 'huurbelofte' ondertekenen.
Ik heb hierover geen uitleg gekregen.
Ik heb geen kopie gekregen.

Nu staat die huurbelofte ook in naam van mijn partner maar omdat die niet aanwezig was, heeft die niet getekend.

Vrijdag kreeg ik telefoon dat het appartement mochten huren en of we de volgende dag konden ondertekenen. Dat lukte tot we een telefoontje terugkregen dat het contract veranderd moest worden en de eigenaar het nog eens moest bekijken. Het tekenen zou verzet worden naar volgende week.
Nu is het al woensdagavond en we hebben nog altijd niets gehoord.

We zijn ondertussen blijven verder zoeken en hebben een leuk appartementje gevonden.

Hoe bindend is de vorige huurbelofte?
--> een schriftelijke overeenkomst is toch pas geldig als er evenveel exemplaren als partijen zijn opgesteld en getekend? Ik heb er alvast geen.
--> mijn partner staat er op als medehuurder maar heeft niet ondertekend, moet dit niet voor de geldigheid?
--> wanneer verloopt zo'n huurbelofte? Is er geen bedenktijd voor de huurder? Of voor de verhuurder?

Informeren bij de huurbond geen avance want je moet eerst lid worden en dat duurt dan 2 weken...

Hartelijk dank alvast!!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 06 jul 2011 18:07

--> een schriftelijke overeenkomst is toch pas geldig als er evenveel exemplaren als partijen zijn opgesteld en getekend? Ik heb er alvast geen.
Er staat wel mogelijk op dat u een exemplaar ontvangen heeft
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Thom
Topic Starter

#3 , 06 jul 2011 18:13

^^^ maar dat moet dan toch ook getekend zijn door een andere partij lijkt mij?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2011 20:31

Waarom het bindt wel de ondertekenaars en niet diegene die nog niet getekend heeft.
Ga bij het immo bureau een ondertekend dokument ophalen

Thom
Topic Starter

#5 , 06 jul 2011 20:36

Ben ik van plan, heb al heel de namiddag het immokantoor gebeld. Ofwel was iedereen druk bezet of niet aanwezig. Moest het op mail zetten, gedaan en toen ik uiteindelijk toch nog belde wilde men mij enkel te woord staan vanaf morgen.
Terwijl we voor het nieuwe appartement moeten beslissen voor 9u morgenvroeg.

zucht, laatste keer in mijn leven contact met een immokantoor.

Vandebos

#6 , 06 jul 2011 20:49

Je leert snel doch het volledige correcte antwoord zou dienen te zijn,

"de laatste keer met een immokantoor dat er praktijken op nahoudt die klanten nodeloos aan hen bindt en die hun verantwoordelijkheden niet nakomen".

In feite bestaat daar slechts één oplossing voor, iedereen die dergelijke toestanden tegenkomt meldt ze aan het BIV in een tuchtdossier. Jullie individueel vodje papier zal niets uitmaken in dat nog steeds "ons kent ons" kringetje, maar 20-30 op korte termijn over één kantoor of groep, dat is een ander verhaal; zeker nu het BIV met argusogen gevolgd wordt vanuit de politiek en een interne machtsstrijd de oude "bazen" dreigt van hun winstgevend voetstukje te stoten.

Maar dat wil wel zeggen dat de Vlaming dringend moet leren voor zijn rechten op te komen en zich niet zomaar in hoekje te laten drummen. (Zonder enige politieke connotatie whatsoever, met die varkensstal wil ik me niet bezighouden.)

Thom
Topic Starter

#7 , 06 jul 2011 21:48

dus ik vermoed dat we gescheten zijn?
of kunnen we nog iets met dat ik geen exemplaar heb gehad? (tenzij het natuurlijk in het contract staat)
of dat de medehuurder niet mee ondertekende?

Daar zijn we zeker over bezig, over dat tuchtdossier.
Het is een schande. Wij zijn net afgestudeerd, wij weten van niets. Wij hebben niet de financiën om te procederen of een schadevergoeding te betalen.

Echt balen. Tweede incident dat mijn vakantie al om zeep helpt.

Vandebos

#8 , 06 jul 2011 22:11

Stond er in die belofte een termijn?

Thom
Topic Starter

#9 , 06 jul 2011 22:17

geen enkel idee!

geen uitleg
geen kopie
gekregen

Vandebos

#10 , 06 jul 2011 22:20

Morgen onmiddellijk een kopie gaan halen.

Thom
Topic Starter

#11 , 06 jul 2011 22:24

van plan, om 9u gaat het open. (voor 9u moeten we wel beslissen over het andere appartement)

dat ik geen exemplaar of uitleg krijg is toch al een goede grond ter verzaking, niet?

kak.

Franciscus

#12 , 06 jul 2011 22:56

ter info, lid worden van een huurdersvereniging
hier de postings inzake huur eens goed lezen.
Vooral die van Vandebos....

Thom
Topic Starter

#13 , 06 jul 2011 22:58

beste,
zeer graag en zijn dit ook van plan.
Maar met de goedkeuring en administratie duurt dit blijkbaar 2 weken voor je advies krijgt.
2 weken te laat dus :X

Franciscus

#14 , 06 jul 2011 23:01

je moet dan eerst het immobureau in gebreke stellen dat je geen overeenkomst hebt gekregen.
Hoe je zelf hier dan een vorm van bewijs gaat verzamelen is niet in een twee drie uit te leggen en hangt ook af van wat je verder nog wil.
Hamvraag is idd nu stond er een periode in die overeenkomst??? dus geldig tot datum.
Gelet op uur verloop ander appartement denk ik dat dit geen optie zal zijn anders zit je met twee contracten.

Thom
Topic Starter

#15 , 06 jul 2011 23:07

vorige week dinsdag getekend om 14u
rond 17u gebeld naar hen omdat ik eigenlijk niets wist van wat ik net ondertekend had en dat ik geen exemplaar gehad had.
nooit 'ja - nee' antwoord enkel "in principe" of "dat is mogelijk" ....
ook daarstraks was het "dan kan het zijn dat wij om een schadevergoeding vragen" ...

dat is de hamvraag inderdaad én of in de belofte stond hoeveel exemplaren er waren, want ik heb er echt geen gehad.

zucht. kakkerdekak.

Terug naar “Huren”