Schadeclaim Europcar bij autohuur in Spanje

swiftn4g
Topic Starter

Schadeclaim Europcar bij autohuur in Spanje

#1 , 01 jul 2011 12:23

In februari 2011 was ik op vakantie in Zaragoza, Spanje. Ik heb toen voor enkele dagen een kleine auto gehuurd bij Europcar in het centrum van Zaragoza (gebruik makende van mijn Visa kaart als waarborg).
Bij het afhalen werd de reeds aanwezige schade op het huurcontract aangeduid, met de boodschap dat bijkomende schade zo snel mogelijk gemeld moest worden aan het verhuurkantoor.
De auto was op te halen in een parkeergarage vlak naast het verhuurkantoor. Ik heb geprobeerd om onmiddellijk de aanwezige schade te inspecteren, maar aangezien de garage dermate slecht verlicht was, was dit niet mogelijk.

Ik ben toen met de wagen vertrokken en heb me op de eerst mogelijke stopplaats geparkeerd (de parkeergarage was in het drukke stadscentrum gelegen, dus heb ik me pas aan de rand van de stad geparkeerd). Daar viel onmiddellijk op dat er aan de rechterdeur een flinke deuk in de wagen was, die niet op het contract vermeld stond. Ik heb toen onmiddellijk foto's genomen van deze schade.

Probleem: ik had de wagen op een zaterdag vlak voor het sluitingsuur van het verhuurkantoor opgehaald. Ik heb onmiddellijk het kantoor proberen bellen, maar daar kreeg ik dus niemand aan de lijn. Ik heb dan maar zodra ik in mijn hotel terug was, een email met uitleg gestuurd naar de klantendienst van Europcar Spanje. Mijn terugvlucht was de dag nadien (op zondag) en het kantoor is dus niet meer open geweest nadat ik de wagen ophaalde en ik had dus niet de mogelijkheid om iemand te verwittigen. Ook niet bij het inleveren van de sleutels, aangezien deze in een brievenbus achtergelaten moesten worden (het kantoor was nog steeds gesloten bij inleveren).

Het vervolg laat zich raden: enkele weken na thuiskomst bleek op mijn Visa statement dat Europcar mij 730 euro had aangerekend. Een begeleidende brief of een woordje uitleg heb ik nooit gekregen.
Via ettelijke telefoons en emails met de klantendienst van zowel Europcar België als Europcar Spanje bleek dat de kosten wel degelijk voor de bluts in de rechterdeur aangerekend werden.

Ik heb hiervoor vervolgens een klacht ingediend bij Europcar met het ganse verhaal en de foto's. Hier heb ik echter nooit een reactie op ontvangen.
Tegelijkertijd heb ik een claim ingediend bij Visa. Zij hebben een onderzoek gestart en uiteindelijk heb ik via Visa mijn geld teruggestort gekregen.

Eind goed, al goed?

Voorlopig niet: gisteren viel er een brief in de bus van een Spaans incassobureau. Met de vriendelijke vraag om de 730 euro over te schrijven, plus 5 euro interesten en 75 euro dossierkosten.
Ik besef dat incassobureau's niet veel kunnen uitrichten indien ik niet betaal. Maar aangezien ik graag verdere moeite wil besparen en geen zin heb in een procedure voor het Spaanse gerecht, ben ik bijna geneigd om toch maar te betalen om er vanaf te zijn.

Iemand die me hieromtrent wat advies kan geven?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2011 13:55

Niet betalen! Het is aan Europcar om te bewijzen dat die schade door u gemaakt is! Hebt u een papier getekend waarop u verklaart verantwoordelijk te zijn voor die schade? Indien niet, heeft het bedrijf geen poot om op te staan. Die bluts kan gelijk wanneer, door gelijk wie veroorzaakt zijn.

Ik zou in een korte en zakelijke mail zowel aan de firma als het incassoburo laten weten dat de schade niet door u veroorzaakt is, en indien de firma het tegendeel beweert, dat u dan graag een bewijs wenst dat de schade WEL door u zou veroorzaakt zijn. Indien ze dit niet kunnen voorleggen, moeten ze u niet meer lastig vallen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

swiftn4g
Topic Starter

#3 , 01 jul 2011 14:31

Normaal gezien wordt de schade samen met de verhuurder overlopen en op papier gezet bij het inleveren van het voertuig, maar aangezien het kantoor ten tijde van het inleveren gesloten was, is dit dus inderdaad niet gebeurd.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 01 jul 2011 15:56

Normaal gezien wordt de schade samen met de verhuurder overlopen en op papier gezet bij het inleveren van het voertuig, maar aangezien het kantoor ten tijde van het inleveren gesloten was, is dit dus inderdaad niet gebeurd.
Stel dat je die deuk helemaal niet opgemerkt had, ook niet tijdens uw gebruik of bij het afleveren van de wagen. Wie zegt dan dat de schade er niet gekomen is toen bijvoorbeeld een werknemer van de firma de wagen op de juiste plaats ging zetten nadat u hem afgeleverd had?

De firma kan nogal veel beweren. Maar beweren alleen is niet voldoende. Bewijzen... da's een andere zaak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#5 , 01 jul 2011 20:27

Stel dat je die deuk helemaal niet opgemerkt had, ook niet tijdens uw gebruik of bij het afleveren van de wagen. Wie zegt dan dat de schade er niet gekomen is toen bijvoorbeeld een werknemer van de firma de wagen op de juiste plaats ging zetten nadat u hem afgeleverd had?

De firma kan nogal veel beweren. Maar beweren alleen is niet voldoende. Bewijzen... da's een andere zaak.
Door eigen verklaring "hangt" vragensteller want hij heeft :

"Ik heb onmiddellijk het kantoor proberen bellen, maar daar kreeg ik dus niemand aan de lijn. Ik heb dan maar zodra ik in mijn hotel terug was, een email met uitleg gestuurd naar de klantendienst van Europcar Spanje."
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

swiftn4g
Topic Starter

#6 , 02 jul 2011 11:02

Door eigen verklaring "hangt" vragensteller want hij heeft :

"Ik heb onmiddellijk het kantoor proberen bellen, maar daar kreeg ik dus niemand aan de lijn. Ik heb dan maar zodra ik in mijn hotel terug was, een email met uitleg gestuurd naar de klantendienst van Europcar Spanje."
Maar mijn verklaring sluit niet uit dat de bluts gemaakt is voordat ik de wagen ophaalde (wat dus effectief zo gebeurd is)...

artemis

#7 , 02 jul 2011 13:28

Waar heb je de wagen moeten achterlaten toen het kantoor gesloten was?

Normaal moet de autoverhuurder samen met de klant de nieuwe schade vaststellen en dat is hier niet gebeurd. De schade kan nadien door eender wie aangebracht zijn, al is dat niet het geval omdat de schade al bestond.
Door toe te laten dat de wagen wordt ingeleverd buiten openingstijd en zonder aanwezigheid van een vertegenwoordiger van het verhuurbedrijf doen ze al een beetje afstand van verhaal. Zo is er ook geen controle over het juiste tijdstip van inleveren. Je had te laat kunnen zijn, of zij hadden kunnen beweren dat je te laat was.

Ik leverde ooit een huurauto van Avis in op de luchthaven van Bari. Toen ik binnen aan de balie vroeg om de auto te controleren zei de man dat de collega die dat moest doen ziek was en dat hijzelf de balie niet kon verlaten. 'Dat is wel ons probleem' zei de man 'want zo kunnen wij geen schade vaststellen, slaap dus maar op uw twee oren'.

Tip: Bij de pick-up van een huurauto let ik er steeds goed op dat de 'Visa authorisation' die ze nemen als waarborg een einddatum heeft op de dag van inleveren. Zo moet het ook. Op die manier kunnen ze nooit op een latere datum geld van je Visa rekening halen.

swiftn4g
Topic Starter

#8 , 03 jul 2011 15:26

Waar heb je de wagen moeten achterlaten toen het kantoor gesloten was?
Op het kantoor van Europcar op de luchthaven van Zaragoza. Aangezien het zondag was, moest de wagen op de voorziene parkeerplaats achtergelaten worden en de sleutels in een drop-box achtergelaten worden.
Ik heb dus met niemand van Europcar kunnen spreken over de schade. Bovendien hebben ze me achteraf ook nooit een factuur of woordje uitleg gestuurd. Het enige dat gedaan werd, was de aanrekening op de Visa kaart.

roharro

#9 , 03 jul 2011 21:30

Bij het afhalen werd de reeds aanwezige schade op het huurcontract aangeduid

Indien de deuk daar niet werd vermeld was er officieel geen deuk. En vermits u in een e-mail hebt gemeld dat er nadat u de wagen in bezit had genomen een deuk werd vastgesteld kunt u niet meer beweren dat de deuk er is gekomen nadat u de wagen al had ingeleverd. U bevindt zich daardoor in een uiterst zwakke positie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#10 , 04 jul 2011 12:55

@ Roharro,

Ik ben het niet oneens met je redenering, maar wat als iemand anders op de parking van de luchthaven in Zaragoza een bijkomende deuk in de wagen heeft gemaakt, nadat de wagen er ingeleverd was?
Het blijft immers een feit dat de auto minstens tot maandag op een publieke parking stond en pas dan gecontroleerd werd door de verhuurder. Er kan vanalles met die auto gebeurd zijn tussen inleveren en controle.

Vandaar mijn denkwijze: Geen controle op het moment van inleveren = afstand van verhaal
We hebben er nu het raden naar welke schade Europcar tracht te recupereren. De bewuste deuk? Andere schade?

swiftn4g
Topic Starter

#11 , 06 jul 2011 12:54

We hebben er nu het raden naar welke schade Europcar tracht te recupereren. De bewuste deuk? Andere schade?
De schadeaanrekening gaat wel degelijk over de reeds aanwezige bluts waar ik foto's van gemaakt heb (werd door Europcar bevestigd).

Gebruiker21

#12 , 06 jul 2011 13:18

Bij het afhalen werd de reeds aanwezige schade op het huurcontract aangeduid

Indien de deuk daar niet werd vermeld was er officieel geen deuk. En vermits u in een e-mail hebt gemeld dat er nadat u de wagen in bezit had genomen een deuk werd vastgesteld kunt u niet meer beweren dat de deuk er is gekomen nadat u de wagen al had ingeleverd. U bevindt zich daardoor in een uiterst zwakke positie.
Dus de TS staat in een zwakke positie omdat deze onmiddellijk aan de firma meld dat het ingevulde formulier niet overeenstemt met de realiteit?

Het is inderdaad niet verstandig van de TS om het contract te tekenen VOOR de wagen gezien te hebben, maar naar mijn mening is de firma ook in de fout gegaan door de wagen niet te gaan bekijken met de TS. De TS mag er redelijkerwijs toch van uit gaan dat de firma ter goeder trouw is? Blijkbaar niet, achteraf gezien. Als beide partijen voet bij stuk houden, zal een rechter moeten beslissen, maar ik weet niet of die zomaar de firma zal volgen, hoor.

swiftn4g
Topic Starter

#13 , 07 jul 2011 19:45

Ze laten er geen gras over groeien. Net ook een brief van een Antwerps incassobureau in de bus gekregen.

Drone

#14 , 09 jul 2011 08:02

Ze laten er geen gras over groeien. Net ook een brief van een Antwerps incassobureau in de bus gekregen.

incassobureau's kunnen niet/mogen niet veel in belgie, niet druk over maken.

enige dat ge aan dat incassobureau moet mededelen is dat ge de schade ( en de schadeclaim ) betwist en dat het een zaak is tussen u en europcar

Terug naar “Consumenten Koop”