Bijberoep - Belangenconflict?

JorisVH
Topic Starter

Bijberoep - Belangenconflict?

#1 , 01 mar 2011 20:51

Graag advies bij volgende vraag aub.

Ik werk voltijds bij een groot onderzoekslabo en werk daarnaast als zelfstandige in bijberoep (stabiliteitsberekeningen gebouwen).
Het labo haalt vaak (binnen- en buitenlandse) projecten binnen waar ik als werknemer de berekeningen doe maar waar ik ook soms een deel van opneem buiten de werkuren. Dus maak ik soms vanuit mijn bijberoep facturen op voor mijn werkgever die deze projecten beheert (dus ook financieel). Dit gebeurde in het verleden met medeweten met mijn directe overste op het werk.
Echter is mijn overste sinds een paar maanden op pensioen en wordt ik nu aangesteld als verantwoordelijke van de afdeling.
Vandaar de vraag: kan ik als zelfstandige in bijberoep eigenlijk nu nog factureren op dezelfde manier nu ik zelf de financiële verantwoordelijkheid draag? Of kan ik nadien worden aangesproken voor een belangenconflict?

PS: Het werk in bijberoep kan ik argumenteren (en kwantificeren).

Alvast bedankt voor het advies!
Joris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JorisVH
Topic Starter

#2 , 24 apr 2011 15:07

Echt niemand enig advies?
Joris

JPV

#3 , 24 apr 2011 19:12

ik denk eerder aan schijnzelfstandigheid die door de fiscus/inspectie opgeworpen zal worden. Dat lijkt me het grootste probleem

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2011 16:44

Heb je naast de opdrachten die onmiddellijk aan je vaste job gerelateerd zijn, ook nog andere opdrachten? Indien niet, denk ik inderdaad dat je in de sfeer van schijnzelfstandigheid terecht komt (een sfeer waar je volgens mij in dat geval reeds in zit).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JorisVH
Topic Starter

#5 , 15 mei 2011 09:58

Tom,
Bedankt voor het antwoord.
Ja hoor, ik heb zeker nog andere opdrachten naast diegene die ik factureer aan mijn werkgever.
Maakt dit dan een groot verschil uit?
Groeten,
Joris

Gebruiker21

#6 , 16 mei 2011 10:59

Tom,
Bedankt voor het antwoord.
Ja hoor, ik heb zeker nog andere opdrachten naast diegene die ik factureer aan mijn werkgever.
Maakt dit dan een groot verschil uit?
Groeten,
Joris
Wat het mogelijk belangenconflict betreft, daar spreek ik me niet over uit, maar het feit dat je andere opdrachten hebt, naast die van je werkgever, maakt de kans al heel klein dat men je zal beschuldigen van schijnzelfstandigheid.

Maar nogmaals: over het mogelijk belangenconflict spreek ik me niet uit, daar heb ik totaal geen ervaring in.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hkwong

#7 , 30 jun 2011 14:16

Er zijn een aantal punten waar je goed op moet letten :

1) Contract met je werkgever? Schijnzelfstandigheid is gebaseerd op ondergeschiktheid. Simpelweg een artikel in uw contract met vermelding dat er geen ondergeschiktheid is kan al veel betekenen.
2) Belangenconflict: Hoe groot is uw werkgever? Factureer u naar uw werkgever? Bent u verantwoordelijk voor de goedkeuring van de door u uitgeschreven facturen?

Als u nog specifieke punten hebt dat u over twijfelt kunt u mij altijd contacteren.

Mvg,

Kwong

xena

#8 , 30 jun 2011 14:34

Als u nog specifieke punten hebt dat u over twijfelt kunt u mij altijd contacteren.
stel ik begin een bijberoep bvb website verkoop van produkten , ben een losse havenarbeider dus ik ben tussendoor werkloos . moet je dan uw website sluiten op de dagen je werkloos bent of mag je op die dagen wel je website open laten staan maar geen orders verwerken . hoe zit het met je forfaitaire aftrek van je inkomsten als werknemer en je inkomsten uit je bijberoep waarbij je allicht uw onkosten moet bewijzen

Gebruiker21

#9 , 30 jun 2011 15:05

stel ik begin een bijberoep bvb website verkoop van produkten , ben een losse havenarbeider dus ik ben tussendoor werkloos . moet je dan uw website sluiten op de dagen je werkloos bent of mag je op die dagen wel je website open laten staan maar geen orders verwerken . hoe zit het met je forfaitaire aftrek van je inkomsten als werknemer en je inkomsten uit je bijberoep waarbij je allicht uw onkosten moet bewijzen
Het is niet omdat je je website sluit, dat je plots geen zelfstandige in bijberoep meer bent. Om geen zelfstandige in bijberoep meer te zijn, zal je je zelfstandige activiteit moeten laten uitschrijven.

Je kan dus niet een paar maanden je zelfstandige activiteit staken omdat het je op dat moment goed uitkomt.

xena

#10 , 30 jun 2011 15:40

Het is niet omdat je je website sluit, dat je plots geen zelfstandige in bijberoep meer bent. Om geen zelfstandige in bijberoep meer te zijn, zal je je zelfstandige activiteit moeten laten uitschrijven.

Je kan dus niet een paar maanden je zelfstandige activiteit staken omdat het je op dat moment goed uitkomt.
er zijn er aan de haven nogal wat in bijberoep en als ze werken in bijberoep op een dag (tijdelijk)werkloosheid moeten ze het vakje met de dopstempel zwartmaken , en de dagen werkloosheid ze niet werken in bijberoep krijgen die een werkloosheidsuitkering . dus stel dat de mensen alle dagen op je website een bestelling kunnen plaatsen en je ze enkel verwerkt in het weekend en op de dagen je werkt de vraag is dan wordt het beschikbaar zijn van je website aanzien als werken of enkel de dag je de orders verwerkt?

Gebruiker21

#11 , 30 jun 2011 16:09

er zijn er aan de haven nogal wat in bijberoep en als ze werken in bijberoep op een dag (tijdelijk)werkloosheid moeten ze het vakje met de dopstempel zwartmaken , en de dagen werkloosheid ze niet werken in bijberoep krijgen die een werkloosheidsuitkering .
Is dit zo? Nog nooit gehoord van zo'n regeling. Geen idee hoe dit in elkaar zit. Ik stel me ook de vraag hoe dit gecontroleerd kan worden?
dus stel dat de mensen alle dagen op je website een bestelling kunnen plaatsen en je ze enkel verwerkt in het weekend en op de dagen je werkt de vraag is dan wordt het beschikbaar zijn van je website aanzien als werken of enkel de dag je de orders verwerkt?
Ook hier: hoe valt het te controleren wanneer je die orders verwerkt? Je kan zeggen dat je dit één dag in de week doet (dus één dag per week werkt), terwijl je dit eigenlijk ook 's avonds "na de uren" doet.

Ik heb nog nooit gehoord van "tijdelijke zelfstandige in bijberoep", dus ik kan je niet verder helpen...

JPV

#12 , 30 jun 2011 23:28

open laten staan maar geen enkele activiteit doen (noch een mailtje versturen noch een tekstje veranderen op de site). Inkomsten zal je bij deel 2 moeten aangeven op belastingsbrief, daar kan je ook kiezen voor forfaitaire aftrek.

En regeling ivm werkloosheid en bijberoep is redelijk complex. Hier kan je het meeste vinden:
http://www.rva.be/D_opdracht_W/Werkneme ... InfoNL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”