Iets aankopen als zelfstandige op naam van de zaak

Amy1984
Topic Starter

Iets aankopen als zelfstandige op naam van de zaak

#1 , 13 jun 2011 11:42

Ik ben pas sinds enkele maanden zelfstandige in bijberoep.

Nu zou ik graag digitale TV aanschaffen, maar niet als particulier maar als zelfstandige (in bijberoep).

Weet iemand hoe zoiets in zijn werk gaat? Waar moet ik rekening mee houden bij de aankoop? Kan dat achteraf nog op de zaak gezet worden of moet dat al meteen gebeuren?
En kwestie van inbrengen later op belastingsbrief?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 13 jun 2011 11:46

Foei, je wil frauderen!

Amy1984
Topic Starter

#3 , 13 jun 2011 12:05

Nee, ik heb dit werkgerelateerd nodig en vraag gewoon uitleg.

Reclame

bartvdv

#4 , 13 jun 2011 12:47

Je kan alles aankopen op naam van de zaak en de btw terugvorderen. Zelfs goederen en diensten die louter voor privégebruik zijn. Het zal van een controle afhangen of de belastingen en/of de btw dit accepteren. Je vraagt onmiddellijk een factuur en betaalt ook best via de rekening van de zaak; niet via de privérekening. Wat je natuurlijk koopt op naam van de zaak is eigendom van de zaak. Met alle voor- en nadelen.

ganapathi tantra

#5 , 13 jun 2011 12:57

heeft idd niks te zien met fraude. Ieder bedrijf of zelfstandige mag met zijn centen doen wat hij/zij wenst te doen.
Het zijn de regels bij de diverse administraties die beslissen of dit al dan niet onder de kosten van een bedrijf vallen
en zodoende kunnen worden verwerkt.

Een zwembad achter de bakkerij op kosten van de bakkerij is dus goed mogelijk maar om die te kunnen inbrengen als
bedrijfskost zult ge straf uit de hoek moeten komen.
Realistisch gezien: een lichte vracht als voertuig voor verplaatsingen is 100 %. Een super deluxe stationcar als voertuig
zal een andere verdeelsleutel hebben.
Een zelfstandige die een TV koopt bij een bedrijf dat ook electriciteitswerken doet en voor de zekerheid laat schrijven
dat het om "elec-werken aan atelier" gaat pleegt wel fraude net zoals de uitschrijver van dergelijke facturen
En voor allen die nog leven met een urban legend. Zelfstandigen trekken niks af van hun belasting ze brengen onkosten in voor hun belastbaarinkomen. Een hemelsbreed verschil. Maar laten we in eerste plaats met z'n allen niet heiliger doen dan de paus :D :D
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Amy1984
Topic Starter

#6 , 13 jun 2011 14:12

Maar hoe weet ik op voorhand of dit zal aanvaard worden bij een eventuele controle?

En wat is dan bv het voordeel dat iets op de zaak staat en wat is bv een nadeel? (in het geval van digitale TV)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jun 2011 14:38

Als je het nodig heeft voor de zaak word dit aanvaard.

Als je zelfstandige zijt in bijberoep en er zijn bijberoepers die geen BTW aangiften moeten doen(omzet lager dan 5.580 EUR) en dus er geen terug kunnen vorderen.

Als je u TV aangeeft en je stopt met zelfstandig zijn en je TV is nog niet afgeschreven zal je u BTW terug moeten storten!

Dus let op als zelfstandige in bijberoep!!!

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

westhoek

#8 , 13 jun 2011 14:42

Maar allée Amy. Als je een digitale tv gebruikt voor presentaties, bedrijfsdvd's, of wat weet ik meer te gebruiken, zal je geen ambras krijgen.
Staat die digitale tv 'toevallig' in je living of slaapkam dan weet je toch ook wel dat dit om moeilijkheden vragen is ?
Misschien daarom dat ik geen controle krijg, ze zien ook wel wat je aangeeft of niet hoor, en wat je zoal nodig hebt in een bepaald beroep.
Om het in de sfeer te houden : als een advocaat een wagen, laptop, boeken, maatpak aangeeft, daar zal geen haan naar kraaien, maar als ie plots een cirkelzaagmachine, bestelwagen, betonmolen begint aan te geven, tja....

Amy1984
Topic Starter

#9 , 13 jun 2011 14:46

Die digitale TV staat in mijn living maar ik heb die wel nodig voor mijn werk (bepaalde themazenders.)

Maar ik heb idd vrijstelling van BTW aangevraagd toen ik begon, maar dat kan je toch ook nog wijzigen na verloop van tijd of niet?

Justiceseeker

#10 , 13 jun 2011 15:09

Die digitale TV staat in mijn living maar ik heb die wel nodig voor mijn werk (bepaalde themazenders.)

Maar ik heb idd vrijstelling van BTW aangevraagd toen ik begon, maar dat kan je toch ook nog wijzigen na verloop van tijd of niet?
Mmmm... in zo'n geval is het best uw belastingscontroleur/BTW-diensten eerst te raadplegen en de vraag te stellen hoeveel % daadwerkelijk in aanmerking komen voor de zaak. Het achteraf vaststellen als U een controle krijgt is niet direct een goed idee. Probeer de cijfers op papier te krijgen want de ene controleur is de andere niet en ze veranderen regelmatig van stoel. Met cijfers op papier bent U beter af bij betwistingen.

Justiceseeker

denlowie
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 jun 2011 15:45

Tuurlijk kan je dit op elk ogenblik wijzigen, maar dan zijt je wel verplicht om elk kwartaal je omzet aan te geven en ook daad werkelijk je BTW af te dragen.

Nu in u geval eerst rekenen want nu moet u geen BTW rekenen aan de klant en je kan alzo veel goedkoper werken dan een ander zelfstandige, maar je moet wel altijd onder de 5580€ of zoiets blijven.

Bij den BTW kan je nooit van twee walletjes tegelijk eten, geen BTW aangifte moeten doen en daarbij BTW terug vorderen dit kan niet.

En als het een bijverdienste is een goede raad blijft van den BTW vrijgesteld je heeft geen boekhouder nodig die ook een aardig bedrag kost per jaar, en einde van het jaar bij de belastingaangifte voeg je al je facturen bij en de belastingen nemen een vastgesteld percentage kosten en je bent veel beter af dan al die rompslomp van de boekhouding.

Allez als het voor een bijverdienste is wel te verstaan en je een kleine omzet cijfer geeft .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Amy1984
Topic Starter

#12 , 14 jun 2011 19:32

Heb eens nagevraagd en ik kan dit wel degelijk inbrengen als beroepskost. Ik kan alleen de BTW niet terugvorderen ervan.

hkwong

#13 , 30 jun 2011 14:23

Amy,

Inbrengen kan je altijd, vraag blijft of fiscus het gaat verwerpen of niet. Alles zal afhangen van uw activiteit.

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 30 jun 2011 14:43

en als je alles inbrengt (bvb onderbroeken ;)), kan je dan geen boete krijgen?

ganapathi tantra

#15 , 30 jun 2011 17:54

onderbroeken en dergelijke kan je wel degelijk inbrengen als beroepskost onder de verliesposten.
Je moet dan wel het dossier klasseren onder: Ik heb er mijn broek aan gescheurd. :wink:

Je mag altijd alles inbrengen maar daarom kan je het niet onder eender welke post plaatsen als
werkingskost of dergelijke. Maw je kan niet alles verwerken om het belastbaar gedeelte te verminderen
Niemand en ook niet de fiscus bepaald wat een bedrijf met zijn geld doet. Alleen bij een eventueel
faillissement kan men daar worden op aangesproken.

je mag morgen een rolls, skijet en weet ik nog wat aankopen. Maar als de rendabiliteit of de continiuteit
van een bedrijf daardoor in de problemen komt kan men u terecht wijzen wegens slecht beheer of slechte
huisvader
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”