Begin dit jaar ben ik overgeschakeld van elektriciteitsleverancier. Na enkele maanden zag ik dat de leverancier de betalingsmogelijkheid met Zoomit aanbood. Ik vulde alles via het internet in om de elektronische betaling te activeren. Zogezegd zogedaan, maar de volgende maand ontving ik nog steeds een papieren factuur. Ik nam contact op met de elektriciteitsleverancier en zij vertelden me dat ik een webformulier moest invullen om de elektronische facturatie te activeren. Omdat ze dat niet begrepen dat ik dat al had gedaan, heb ik het nog maar een 2-3x gedaan. Maar mijn facturen komen nog steeds niet aan via Zoomit. Ik stuurde ondertussen verschillende emails naar de elektriciteitsmaatschappij met de vraag deze zaak op te volgen, omdat er waarschijnlijk iets mank liep in de communicatie tussen Zoomit en de elektriciteitsmaatschappij. Ik kreeg op de vele emails maar een reactie, namelijk dat ik het webformulier moest invullen om de elektronische facturatie te activeren (hallo?).
Omdat ik het op mijn heupen kreeg heb ik naar de telefoon gegrepen. De telefoniste vertelde me dat zij dat niet kunnen activeren, en dat ik contact moest opnemen met Zoomit. Helaas kunnen particulieren dat niet (geen emailadres, geen telefoonnummer, geen webformulier, niets nougabollen). Teruggebeld en de telefoniste zei dat ik het webformulier niet goed had ingevuld waarschijnlijk, dus gezamelijk nogmaals maar eens alles ingevuld. Telkens lees ik op de website wel dat alles gelukt is. Er werd mij geadviseerd om contact op te nemen met mijn bankinstelling, maar zij kunnen niets doen, en ook zij hebben blijkbaar geen enkele mogelijkheid om contact op te nemen met Zoomit.
1) Ik ben daar kwaad voor - als ze een contract kunnen afsluiten met zo'n (spook)instelling, moeten zij toch ook een contactadres hebben ?
2) Ik - als klant die moet betalen - heb inmiddels tientallen keer contact opgenomen met de elektriciteitsmaatschappij met de vraag te zoeken naar een oplossing omdat ik geen herinneringskosten wil betalen, maar of ze schuiven alles af (naar bankinstelling gaan, zelf contact opnemen met Zoomit) ofwel vertikken ze het om te reageren.
En hoera hoera, inmiddels ontving ik wel een factuur MET herinneringskosten (hoewel ik tientallen maal contact heb opgenomen met de expliciete vraag om voor een oplossing te zorgen omdat ik geen herinneringskosten wil betalen).
Waar sta ik ? Als de elektriciteitsmaatschappij een betalingsmogelijkheid aanbied, maar die werkt niet (en ik kan dat aantonen), kan men dan herinneringskosten en co aanrekenen ? Wat kan ik doen ? (Ik heb zoiets: als het niet werkt biedt het dan niet aan; ik ben een klant en ik heb het recht om te betalen via Zoomit - gezien het aangeboden wordt, ik heb problemen gesignaleerd maar zij doen er niets aan).