levering niet compleet/diefstal of foutje?

Stu
Topic Starter

levering niet compleet/diefstal of foutje?

#1 , 26 jun 2011 01:58

Een week geleden heb ik voor een dikke 1500 euro aan computerhardware gekocht van een winkel uit Nederland.

Dit pakket werd vrijdagochtend aangeboden door een koerier van TNT maar ik was op mijn werk dus ik kon het niet in ontvangst nemen.
De koerier heeft blijkbaar beslist om bij de buurvrouw aan te bellen en zij heeft voor ontvangst afgetekend... (iets wat ik zelf nooit zou toelaten nb)

Ik kom die avond thuis en zie een briefje aan mijn deur hangen dat er een pakket bij de buurvrouw ligt voor mij.
Ik ga het ophalen en als ik het op mijn livingtafel zet zie ik onmiddelijk dat er iets niet klopt.
De pakbon zit niet meer op de doos en de originele bruine plakband waarmee de doos was dichtgemaakt is doorgesneden, op die plakband staat er ook "If seal is broken check contents before signing receipt." gedrukt.
Dus ik heb de inhoud niet kunnen controleren want buurvrouw/koerier hebben beslist om mij er vantussen te laten...
De doos is een 2de maal dichtgemaakt met andere bruine plakband.

Ik doe de doos nu zelf open, en vind de pakbon binnenin de doos.
Ik vergelijk de pakbon met de inhoud van de doos en er ontbreekt blijkbaar een onderdeel ter waarde van 150 euro.

Om zeker te spelen heb ik overal foto's van getrokken , zelfs voordat ik zelf de doos heb opengedaan.
Ook heb ik mijn verhaal gemaild naar de winkel met foto's erbij maar ik zal pas maandag waarsschijnlijk antwoord krijgen.

Nu weet ik niet zeker wie ik nog zou moeten aanspreken?

Koerierdienst omdat zij te lui zijn om het pakket persoonlijk aan mij af te leveren?
Buurvrouw die zomaar pakketten in mijn naam ontvangt en handtekeningen aflevert die ik zou moeten geven.
Politie klacht wegens diefstal indienen?

Frustrerende zaak dit allemaal....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker

#2 , 26 jun 2011 09:04

Een week geleden heb ik voor een dikke 1500 euro aan computerhardware gekocht van een winkel uit Nederland.

Dit pakket werd vrijdagochtend aangeboden door een koerier van TNT maar ik was op mijn werk dus ik kon het niet in ontvangst nemen.
De koerier heeft blijkbaar beslist om bij de buurvrouw aan te bellen en zij heeft voor ontvangst afgetekend... (iets wat ik zelf nooit zou toelaten nb)

Ik kom die avond thuis en zie een briefje aan mijn deur hangen dat er een pakket bij de buurvrouw ligt voor mij.
Ik ga het ophalen en als ik het op mijn livingtafel zet zie ik onmiddelijk dat er iets niet klopt.
De pakbon zit niet meer op de doos en de originele bruine plakband waarmee de doos was dichtgemaakt is doorgesneden, op die plakband staat er ook "If seal is broken check contents before signing receipt." gedrukt.
Dus ik heb de inhoud niet kunnen controleren want buurvrouw/koerier hebben beslist om mij er vantussen te laten...
De doos is een 2de maal dichtgemaakt met andere bruine plakband.

Ik doe de doos nu zelf open, en vind de pakbon binnenin de doos.
Ik vergelijk de pakbon met de inhoud van de doos en er ontbreekt blijkbaar een onderdeel ter waarde van 150 euro.

Om zeker te spelen heb ik overal foto's van getrokken , zelfs voordat ik zelf de doos heb opengedaan.
Ook heb ik mijn verhaal gemaild naar de winkel met foto's erbij maar ik zal pas maandag waarsschijnlijk antwoord krijgen.

Nu weet ik niet zeker wie ik nog zou moeten aanspreken?

Koerierdienst omdat zij te lui zijn om het pakket persoonlijk aan mij af te leveren?
Buurvrouw die zomaar pakketten in mijn naam ontvangt en handtekeningen aflevert die ik zou moeten geven.
Politie klacht wegens diefstal indienen?

Frustrerende zaak dit allemaal....
Ofwel reageert de winkelier positief en erkent hij een mogelijke fout en neemt hij zelf contact op met zijn vervoerder ofwel zal U de winkelier zelf in gebreke dienen te stellen en aanmanen de bestelling 100% uit te voeren. Het feit dat de koerierdienst welke normaliter in opdracht van de winkelier werkt (tenzij U afzonderlijke afspraken heeft waarbij de koerierdienst door Uzelf is besteld?), dient zijn opdracht JUIST uit te voeren en dus aan U te leveren. Het leveren aan derden duidt op een mogelijk risico waarvoor hij zelf moet voor instaan.

Zonder antwoord van de NL-winkelier moet U aangetekend in gebreke stellen en aanmanen het missend stuk te leveren.

In geval U zonder reacties bent, kan U beroep doen op "grensoverschrijdende vorderingen". Informeer hier: http://www.eccbelgie.be/kopen-in-europa-s10911.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Als U met een kredietkaart betaald heeft, dient U onmiddellijk de instelling te verwittigen om een "charge-back"-procedure in te stellen. Zoek verder op deze site naar "charge back" (boven rechts op dit blad met "geavanceerd zoeken").

Justiceseeker

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2011 10:07

Heb je er al uw buurvrouw over aangesproken? Heeft zij soms het pak geopend? Of was het al geopend voor dat zijn de leveringsbon ondertekende? Ik denk dat je zwak staat. Als er op de plakband staat dat je de inhoud moet kontroleren alvorens te tekenen, en uw buurvrouw heeft getekend, heb je geen been meer om op te staan. Hooguit kan je de buurvrouw aanklagen voor diefstal, of de vervoerder omdat hij het pak bij haar heeft afgezet. Lees ook duidelijk de kleine lettertjes bij de vervoerder. Hebben zij u niet vooraf gebeld, om te zeggen dat er een pak is?
Onlangs bij mijn zoon belden ze eerst om te vragen of hij thuis was om uur X. Gezien dat zo niet was werd er een ander uur afgesproken.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 27 jun 2011 10:46

Heb je er al uw buurvrouw over aangesproken? Heeft zij soms het pak geopend? Of was het al geopend voor dat zijn de leveringsbon ondertekende? Ik denk dat je zwak staat. Als er op de plakband staat dat je de inhoud moet kontroleren alvorens te tekenen, en uw buurvrouw heeft getekend, heb je geen been meer om op te staan.
Heu??? De buurvrouw is de topic starter niet. De topic starter heeft NIET getekend voor ontvangst! De koerierdienst heeft een fout gemaakt. Punt. Het is ook nog steeds de verkoper die in dat geval verantwoordelijk is, niet de koper.

Zoals hierboven gezegd kan de koper best contact opnemen met de verkoper en melden dat de levering niet compleet is, en bovendien in eerste intantie niet aan hem afgeleverd werd en hij ook niet getekend heeft voor ontvangst. Als de verkoper dit niet netjes afhandeld: AS sturen om de levering van alle bestelde producten te vragen en CC-maatschappij verwittigen (of claim openen bij PayPal indien via die manier betaald is).

De verkoper heeft een overeenkomst met de koper, en deze is niet uitgevoerd: de koper heeft zijn goederen NIET ontvangen. De schuld hiervan ligt niet bij de koper, maar bij de transportfirme / verkoper. Deze laatste twee moeten maar uitvechten wie voor de schade opdraait, maar de koper heeft recht op datgene waarvoor hij betaald heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#5 , 27 jun 2011 12:18

[quote="TomVDJHeu??? De buurvrouw is de topic starter niet. De topic starter heeft NIET getekend voor ontvangst! De koerierdienst heeft een fout gemaakt. Punt. Het is ook nog steeds de verkoper die in dat geval verantwoordelijk is, niet de koper.[/quote]

Is daarom niet zeker. Sommige korierbedrijven schrijven in hun algemene voorwaarden (kleine lettertjes) dat het pak, in geval van afwezigheid, bij de buur kan worden afgegeven. Weet niet meer hetwelke, maar heb het jaren geleden zelf meegemaakt. Daarom: lees de kleine lettertjes!!!!!

Gebruiker21

#6 , 27 jun 2011 13:19

Tja, dat zijn de kleine lettertjes van het koerierbedrijf. Daar heb jij als koper NIETS mee te maken. Het is de VERkoper die een overeenkomst heeft met de transportfirma, niet de koper. Dus als diezelfde kleine lettertjes niet in de verkoopsvoorwaarden van de verkoper staan, speelt dit geen rol voor de koper.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Stu
Topic Starter

#7 , 27 jun 2011 21:42

De firma in kwestie heeft onmiddelijk toegegeven dat zij een fout gemaakt hebben, zich uitgebreid geexcuseerd en ze hebben beloofd het ontbrekende stuk onmiddelijk op te zenden.

Dit komt in orde denk ik. :)

Gebruiker21

#8 , 28 jun 2011 09:05

De firma in kwestie heeft onmiddelijk toegegeven dat zij een fout gemaakt hebben, zich uitgebreid geexcuseerd en ze hebben beloofd het ontbrekende stuk onmiddelijk op te zenden.

Dit komt in orde denk ik. :)
Goede service van de firma. Op zich is het hun plicht, maar er zijn maar weinig firma's die vanaf het begin de fout toegeven en een oplossing voorstellen. In veel gevallen moet je er op aandringen.

vtec

#9 , 29 jun 2011 11:18

Gisteren iets gelijkaardigs meegemaakt : ondanks de sticker op de doos 'niet bij de buren afleveren' werd een verzekerde zending van UPS bij één van mijn buren afgegeven (80-jarige weduwe); zij heeft dat pakje te goeder trouw aanvaard & zal allicht de hele namiddag zitten wachten hebben tot ze mijn auto de straat zag indraaien om het mij af te geven. Ik kon aan de manier van verpakken al zien dat het origineel/intact was (en dat klopte ook) maar ik heb er de verzender toch op gewezen om dit eens op te nemen met zijn transporteur.
Gelukkig heb ik sympathieke buren maar ik kan me goed inbeelden dat dit grondig kan foutlopen. Strikt genomen had ik UPS erop moeten wijzen dat ik niks gekregen/getekend heb en dat het pakje wat mij betreft verloren is. En dat ze het pakje maar moeten gaan zoeken waar ze het afgegeven hebben. Maar dat gedoe wil ik mijn lieve buurvrouw-op-leeftijd uiteraard niet aandoen :wink:

Vandebos

#10 , 29 jun 2011 11:24

Wij hebben bij ons op straat een "alternatief" postadres, een vriendelijke gepensioneerde dame die praktisch altijd aanwezig is. Velen op straat geven haar adres als leveringsadres op. Als de pakjes (en zelfs AS) dan toekomen krijgen we een bezoekje 's avonds. Iedereen tevreden pakjes worden geleverd zonder poespas en uitgebreid sociaal contact voor de ontvanger die zo langzamerhand één van de weinige ouderen op deze straat wordt.

Gebruiker21

#11 , 29 jun 2011 15:42

Wij hebben bij ons op straat een "alternatief" postadres, een vriendelijke gepensioneerde dame die praktisch altijd aanwezig is. Velen op straat geven haar adres als leveringsadres op. Als de pakjes (en zelfs AS) dan toekomen krijgen we een bezoekje 's avonds. Iedereen tevreden pakjes worden geleverd zonder poespas en uitgebreid sociaal contact voor de ontvanger die zo langzamerhand één van de weinige ouderen op deze straat wordt.
Goede oplossing!

Maar inderdaad, zomaar aan een buur afleveren is zeer risco. Als je op dit forum leest hoeveel mensen overhoop liggen met hun buren, dan kan ik me voorstellen dat het afgeven van een pakje aan die buur niet meteen de beste oplossing is ;).

ganapathi tantra

#12 , 30 jun 2011 00:26

Vertel er dan ook maar eens bij hoe jullie die onbezoldigde zeer vriendelijke burger ieder jaar wordt ge-eerd .
zo kunnen anderen het voorbeeld volgen.
Ook hier in onze straat is er zo'n alleen wonende vrouw die dat doet maar .......... ze kletst zo graag hé pfffffffff :P :P
Na zo'n gesprek met haar zie ik soms in een wazige blik een gekleurde papegaai
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Consumenten Koop”