verbrekingsvergoeding?

murmeltje
Topic Starter

verbrekingsvergoeding?

#1 , 27 jun 2011 20:45

Is de huurder een verbrekingsvergoeding verschuldigd aan de verhuurder als hij de opzegperiode van 3 maanden niet respecteert? Dit wel in het 5e jaar van een 9-jarig geregistreerd huurcontract. Vanaf 1 april ging de opzeg in tot 30 juni. Per 1 mei verhuisd en de sleutels overhandigd. Daarna direct nieuwe huurders voor mei. De maanden april en mei zijn betaald.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 27 jun 2011 21:18

De huurder kan zonder verbrekingsvergoeding het contract beëindigen in het 5de jaar.

de huurder diende hiervoor een opzeg te geven van 3 maand.

Doordat de verhuurder de sleutels aanvaarde en er nieuwe huurders inliet, ging deze akkoord met een verkorting van de opzegperiode en indien er al nieuwe huurder waren op 1 mei, diende de huurder zelfs die maand niet te betalen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

murmeltje
Topic Starter

#3 , 27 jun 2011 21:42

De vrederechter heeft toch anders bepaald.......Ik wacht de brief van het vonnis af en dan plaats ik hem hier. (heb namelijk eerst de brief van de advocaat van mijn ex-huisbaas ontvangen met de afrekening)
Als ik beroep aanteken moet ik dan de kosten die nu bepaald zijn in mijn nadeel eerst voldoen of na het beroep?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2011 22:47

De aanvaarding door de verhuurder van de sleutels houdt m.i. niet in dat hij afziet van de opzeggingsvergoeding verschuldigd door de huurder.

Ik zou dus toch even nadenken vooraleer hoger beroep aan te tekenen en het vonnis van de vrederechter eerst goed lezen.

Of de verhuurder ondanks hoger beroep kan eisen dat u betaalt wat de vrederechter bepaald heeft hangt af van het feit of de vrederechter zijn vonnis uitvoerbaar verklaard heeft. Er staat dan in het vonnis "staat de voorlopige tenuitvoerlegging toe" of "verklaart het vonnis uitvoerbaar (bij voorraad)".

Fore

#5 , 27 jun 2011 23:00

De aanvaarding door de verhuurder van de sleutels houdt m.i. niet in dat hij afziet van de opzeggingsvergoeding verschuldigd door de huurder.
Zolang de opzegperiode loopt, heeft de huurder het volledige genot van het huurpand, hoe kan hij dit genot hebben als er andere mensen inwonen?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

murmeltje
Topic Starter

#6 , 28 jun 2011 02:48

Vanaf het ogenblik dat je de sleutels teruggeeft aan de eigenaar en deze over de woning kan beschikken is er een einde gekomen aan de huurovereenkomst. Indien u een opzegtermijn van drie maanden moest respecteren en hiervan nog maar twee maanden verlopen zijn heeft de verhuurder op dat ogenblik recht op een schadevergoeding die gelijk is aan de huur verschuldigd tijdens de nog te lopen opzegtermijn. Het gebruik dat de verhuurder daarna maakt van de woning doet hierbij niet ter zake. Deze vergoeding is dus verschuldigd, ook al wordt de woning onmiddellijk terug verhuurd.

scorpioen
(Dit heb ik gekopieerd uit een eerder antwoord van een soortgelijke vraag) Waar staat dat in de wet?

scorpioen

#7 , 28 jun 2011 10:26

Zolang de opzegperiode loopt, heeft de huurder het volledige genot van het huurpand, hoe kan hij dit genot hebben als er andere mensen inwonen?
De huurder kan vrijwillig afzien van het genot. Dit doet hij door de sleutels af te geven. Dit houdt niet in dat de verhuurder op zijn beurt moet afzien van de verschuldigde opzeggingsvergoeding.

scorpioen

#8 , 28 jun 2011 11:34

Het niet respecteren van de opzegtermijn wordt gesanctioneerd door de betaling van een vergoeding gelijk aan de huur die men tijdens de opzegtermijn had dienen te betalen.

Ik weet niet of hierover een specifieke wettekst bestaat, dit wordt algemeen aanvaard in rechtspraak en rechtsleer.

Terug naar “Huren”