Gedeeltelijk uit het huis gezet

Jordy
Topic Starter

Gedeeltelijk uit het huis gezet

#1 , 16 jun 2011 21:21

Hey,

ik weet niet goed waar ik ten rade moet met mijn probleem, maar ik hoop dat dit mss de juiste plek is. Er zijn thuis al geruime tijd wat problemen en na een ruzie omdat ik nog een eindwerk moest afwerken en ik daarvoor 'lang' opbleef terwijl ik om 22h00 in bed moet, ben ik ook de huissleutel kwijtgeraakt. Nu, ik ben 22, word er 23 dit jaar nog en ik studeer aan de universiteit + muziekacademie. De unif zou normaal na dit academiejaar nog 1 jaar in beslag nemen dus ik heb volgend jaar nog alimentatie en kindergeld etc..

Het probleem dat zich nu voordoet is in de zomervakantie die er aan komt.. mijn ouders gaan een week op reis en willen mij geen sleutel geven dus ik moet een hele week mij maar zien te redden ergens anders. Kunnen zij mij zomaar de toegang tot het huis waar mn domicilie dus staat ontzeggen?

Hierbij merk ik op dat mn ouders bestaan uit moeder en stiefvader en mn stiefvader is de bezitter van het huis. Hij is getrouwd met mn moeder maar heeft mij niet geadopteerd ofzo. Mijn oorspronkelijke ouders zijn gescheiden en mn biologische vader leeft ergens onbekend ver weg...

Mijn ma beweert dat zij niets kan doen, maar dat mn stiefpa wel kan indien ik bv de politie zou bellen om binnen te kunnen mij aangeven voor inbraak, een rechtszaak beginnen etc...

alvast bedankt voor jullie reacties,
met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 jun 2011 21:31

Voor een universitair bent u wel uiterst naief:

1) u MOET om 22h in bed (met of zonder pamper?)?????
2) u laat zich zomaar buiten sluiten uit de ouderlijke woning waar u gedomicilieerd bent?

Wat 1) betreft veronderstel ik dat het als grap is bedoeld? Hoe kan men u als 22 jarige nu verplichten om 10 uur in bed te kruipen?
Wat 2) betreft kunt u met tussenkomst van de politie toegang tot de woning afdwingen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2011 22:02

En zonder politie ook.... u kan zelfs het slot veranderen en dan een sleutel aan uw moeder en stiefvader geven.
In principe is dit geen zaak voor de politie omdat het een burgerlijke zaak is. Niets belet u echter bij de wijkpolitie eens navraag te doen vraag desnoods eens naar slazo die kunnen je ook hulpadressen geven..
U kan altijd eens naar de sociale dienst van uw unif gaan en daar raad vragen.
Wat studeer je nu??
Als je eventjes de sleutel van je mama krijgt kan je er dan geen dubbel van laten maken??
In elk geval kunnen ze u niet buiten sluiten.
De bevoegde rechtbank is de vrederechter.
Er is zo wie zo buiten de alimentatie en kindergeld ook een onderhoudsverplichting tussen ouders en kinderen dus zeker tss u en uw moeder.

Reclame

eylis

#4 , 17 jun 2011 07:53

héél belangrijk...
je bent daar gedomicilieerd.
Je moeder is (tot je studies afgerond zijn) onderhoudsplichtig mbt jou.
als je je sociaal gedraagt in het gezin (ik ga er van uit dat hun "klachten" de enige zijn, ze zijn inderdaad overdreven...)
kan ze je de toegang niet ontzeggen gebaseerd op het feit dat ze samenwoont met de bezitter van de woning en niets te zegge heeft.
Zij staat ook in voor je huisvesting.
Probeer inderdaad een gesprek aan te vragen op de sociale dienst (zowel van de universiteit als de gemeente)
die kunnen ook bemiddelen om de neuzen een beetje in de zelfde richting te zetten. Want dit is echt niet ok.
Coiurage

Jordy
Topic Starter

#5 , 17 jun 2011 11:16

Hey!

Dankjewel voor jullie reacties ^^
Ik ben masterstudent zuivere wiskunde + lerarenopleiding en ik weet dat dit thuis totaal niet ok is. Mijn ma is er altijd vanuit gegaan dat mn studies in totaal 5 jaar gingen duren en vind dat ik daarna maar zelf mn plan moet trekken, helaas duren ze normaal nog een jaartje (door een paar bisvakken en ook omdat het door de lerarenopleiding eigenlijk sowiso dan langer dan 5 jaar is)
Het probleem is ik kan niet echt de sleutel meer bemachtigen op een of andere manier. Ik heb geen sleutel en ik weet alleen dat ik wakker werd en zag dat ze gewoon de sleutel die ik had uit mn sleutelzakje had weggenomen.
Wat betreft die 22h00.. het is dat of een moeder die naast je staat vies te kijken tot als je ophoepelt. Ze speelt het psychologisch en dat weegt me nogal zwaar. Ook roepende ouders omdat je bezig met een eindwerk en daarom dus opblijft en zij dan naar beneden komen omdat je niet gaat slapen zijn niet echt bevorderlijk..
Ik ben toen al eens naar de sociale dienst geweest voor een gesprek om te kijken hoe het financieel zit om eventueel alleen te gaan wonen vanaf september, maar ik kan idd nog es teruggaan voor deze kwestie..

Fore

#6 , 17 jun 2011 11:22

http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/fi ... /recht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel mee oppassen, als je moeder en stiefvader vermogend genoeg zijn, zal het OCMW dit loon terugvorderen van hun.
Dit kan dus wel zeer nadelig zijn voor je verdere relatie
Dus hier zeker niet lichtzinnig over heen gaan
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Jordy
Topic Starter

#7 , 22 jun 2011 18:24

Ik denk toch dat ik dat laatste zal moeten gebruiken.. ik heb mn ouders aangesproken op het feit dat mn domicilie hier staat en mn pa is zodanig vies geworden dat die nu op dit moment naar de politie is om klacht in te dienen ofzo... plus ze willen n rechtszaak beginnen...

Kan ik eventueel klacht indienen voor kindermishandeling? Of is dat er net over...

:s

Jordy
Topic Starter

#8 , 22 jun 2011 19:26

De politie heeft me gelijk gegeven wat betreft die domicilie enzo.... ze kunnen mij niet direct buiten zetten idd :)

Alleen zijn ze nu al de hele avond hysterisch aan het brullen tegen mij omdat ze kwaad zijn omdat ik gelijk had en bedreigen ze mij nu...

roharro

#9 , 22 jun 2011 19:44

Waarvoor bedreigen ze u dan eigenlijk? Ik zie geen enkele reden daartoe in uw vorige uitleg.
Ze brullen en zo, wat willen ze dan dat je nu -op korte termijn dus- doet????????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jordy
Topic Starter

#10 , 23 jun 2011 10:07

Wel ik had hen gezegd over die sleutel ivm met de domiciliering (zie hierboven voor de situatie). Mijn ouders werden vies omdat ik daar terug over begon over die sleutel. Mn pa is woedend in zn auto gestapt en naar de politie gereden met het idee mij direct uit huis te kunnen gooien. De politie vertelde hem echter dat ik volledig gelijk had. Dus is hij woedend terug naar huis gereden en zijn mijn ouders hier dan in een hysterische woedeaanval uitgebarsten omdat ik gelijk had... Straks komt de wijkagent normaal. Ik hoop dat ik dan straks heel mijn verhaal kan doen.

Er leek mij ook geen reden om mij te bedreigen, maar ik had gelijk en zij wilden mij buiten. Mijn ma vindt dat 5 jaren studeren meer dan genoeg is en ik nu maar zelf mn plan moet trekken.

Fore

#11 , 23 jun 2011 10:11

Met een academische Bachelor ben je niks, je hebt zeker een master nodig...
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Fiekes

#12 , 23 jun 2011 10:21

Ga naar de sociale dienst van de school ook, en leg daar het probleem uit ... alles in werking stellen zodat je zo rap mogelijk daar uit kan trekken ...

Terug naar “Andere”