Mysterie van leverancier zonnewering

Senderos
Topic Starter

Mysterie van leverancier zonnewering

#1 , 21 jun 2011 20:07

Hallo

Midden mei dit jaar besloten we om bij ons thuis een zonnewering te laten plaatsen aan de achterkant van ons huis.
Ik ben dan ook op internet op zoek gegaan naar verschillende leveranciers en offertes.

Zo zijn we na het vergelijken van enkele binnengekregen offertes bij een firma in Neerpelt beland.
Ze reageerden heel snel op mijn mails en bovendien was de prijs/kwaliteit van het voorgestelde product in orde.
De zaakvoerder van het bedrijf is zelf bij ons langsgeweest om te komen opmeten en de nodige kleuren en afwerking te bespreken.
De installatie ging normaal gezien binnen de vijf weken gebeuren na betaling van een voorschot.
Twee dagen later kregen we een definitieve offerte met vermelding van het te betalen voorschot.

Dit voorschot was aan de hoge kant maar aangezien het via overschrijving kon plaatsvinden heb ik dit toch betaald en meteen gevraagd om deze betaling
te bevestigen en ons zo snel mogelijk een installatiedatum door te geven.

Twee dagen later (21/05/11) kregen we de bevestiging via mail dat de betaling van het voorschot goed was ontvangen en dat we maandag daarop een mail gingen ontvangen
met de datum van installatie.

Sindsdien bleef het dus stil.... :evil:

Ik heb reeds meerdere mails gestuurd waarop geen antwoord komt, ik heb reeds meerdere malen gebeld naar de GSM van de zaakvoerder zonder antwoord.
Eén maal kreeg ik zijn vrouw aan de lijn (die natuurlijk van niets wist) die het hem ging doorgeven om me terug te bellen maar ook dan geen reactie...

Ik vraag me af wat ik nu moet doen ? Nog langer wachten op een antwoord of verdere stappen ondernemen ? :?

Alvast bedankt voor jullie tips...
Laatst gewijzigd door Senderos op 21 jun 2011 20:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 21 jun 2011 20:17

De 5 weken zijn nog niet voorbij.
Het is verboden namen te noemen op dit forum.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2011 20:26

Klassieke truuk van aannemers in slechte financiele papieren: lage offerte, hoog voorschot en dan......niets meer, daarna faling.

Reclame

Senderos
Topic Starter

#4 , 21 jun 2011 22:31

Klassieke truuk van aannemers in slechte financiele papieren: lage offerte, hoog voorschot en dan......niets meer, daarna faling.
Gaat om een éénmanszaak, misschien belangrijk detail.

ganapathi tantra

#5 , 21 jun 2011 23:02

Bull sh**********************

Je hebt geen enkel bewijs noch vermoeden aan de hand van het verhaal van TS dat dit zo is.
Ik vind het spijtig dat je steevast blijft vasthouden aan dergelijke negatieve insinuaties die ook hier
weer TS er zeker niet op vooruit helpen.
Er zijn bedrijven die zeer gezond zijn en een politiek voeren van bijvoorbeeld 90 % voorafbetaling
net voor leveren en plaatsen van de goederen

voor de TS
De datum van levering komt spoedig maar leveirngstermijnen zijn steeds benaderend en kunnen uitlopen van
enkele dagen tot enkele weken.
Je tanden er in zetten en kontakt blijven zoeken zeker als de leveringstermijn + 1 week is overschreden. Daarna
steeds positief blijven en desnoods eens langs gaan bij de leverancier desnoods met een smoes bvb je wil de kleur
eens op een staalkaart zien want moeder de vrouw wil nog wat anders bijbestellen voor het terras en het zou allemaal
een beetje moeten passen. Kortom verzin een verhaaltje.
Als ter plaatse er naar jouw gevoel iets niet juist is dan pas uit je doppen kijken
Het is idd beter geen voorschotten te betalen maar bvb het volledig ebedrag op een geblokkeerde rekening te zetten en
dat daarna vrij te geven als de werken goed zijn. Zo weet de aannemer dat het geld er is en het ook zal hebben als hij
zijn werk goed doet. En als dat zo is heb jij geen uitvluchten of redenen om dat geld niet vrij te geven. Loopt er voorafgaande aan de installatie toch iets verkeerd dan vraag je gewoon je centen terug.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JPV

#6 , 22 jun 2011 08:21

Je hebt geen enkel bewijs noch vermoeden aan de hand van het verhaal van TS dat dit zo is.
Ik vind het spijtig dat je steevast blijft vasthouden aan dergelijke negatieve insinuaties die ook hier
weer TS er zeker niet op vooruit helpen.
Er zijn bedrijven die zeer gezond zijn en een politiek voeren van bijvoorbeeld 90 % voorafbetaling
net voor leveren en plaatsen van de goederen
dit is hier geen geval van "net voor leveren", gezien er reeds enkele weken verschil is.

Mava geeft gewoon een waarschuwing voor een frequente en klassieke truuk. Gezien elk contact geweigerd wordt, is het duidelijk dat er op z'n minst iets verdachts is. Waarschuwing voor de mogelijke vormen van misbruik lijkt me hier dan volledig gepast. Mava105 zegt hier niet dat elke aannemer zo werkt.

Gebruiker21

#7 , 22 jun 2011 10:14

Dus jij vind het normaal dat de TS een maand lang niets hoort? Sorry, maar ik vind dit alles behalve een normale manier van handelen!
voor de TS
De datum van levering komt spoedig maar leveirngstermijnen zijn steeds benaderend en kunnen uitlopen van
enkele dagen tot enkele weken.
Je tanden er in zetten en kontakt blijven zoeken zeker als de leveringstermijn + 1 week is overschreden. Daarna
steeds positief blijven...
Steeds positief blijven? De aannemer rammelt met de voeten van de TS, maar die moet maar "positief blijven"? Sorry, ganapathi tantra, maar aan die raad heeft de TS ook weinig.

Nog even afwachten en dan de aannemer aangetekend in gebreke stellen, ja! En voorschot terug eisen en vooral: NOOIT meer met deze annemer in zee gaan. Een slechte communicatie is meestal een teken dat er ook nog andere dingen niet echt goed lopen in een bedrijf.

En ganapathi tantra, je klaagt over persoonlijke aanvallen, maar je zit hier weer maar eens te kappen op mensen die ook maar één verkeerd woord over annemers durven te zeggen, terwijl ze wel gelijk hebben. Nogmaals: uw overtrokken reacties worden door velen hier niet meer geapprecieerd!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#8 , 22 jun 2011 10:45

*kuch*

Laten we aub de discussie beperken de vragen van de poster en hier geen persoonlijke oorlogen uitvechten.

@ganapathi tantra: de vermelde praktijk is effectief een veelgebruikte truuk van bedrijven op een zucht van faling om toch nog maar even langer het hoofd boven water te houden. het vaakste kom dit voor bij eenmans- of kleine bedrijven. Anti-fraude cellen krijgen tegenwoordig de opdracht specifiek naar dit soort gedrag bij klachten uit te kijken omdat het juist een degelijke indicator blijkt te zijn.

De opmerking van Mava105 is meer dan terecht.

@Gebruiker21: die laatste alinea is niet echt nodig.

Senderos
Topic Starter

#9 , 22 jun 2011 11:44

Intussen mijn onderzoek verder gezet, blijkt dat er idd stront aan de knikker zit, de firma waarmee ik in zee ging werd enkele weken geleden door de fabrikant van de zonneweringen geschrapt omwille dat er blijkbaar nog klachten zijn binnengekomen van hen wegens het niet nakomen van beloftes...
Begint er dus steeds meer naar uit te zien dat ik opgelicht ben ??? :( :(

Wat zijn nu de volgende stappen ?

Aangetekend in gebreke stellen, voorschot terugeisen en vervolgens advocaat bij geen reactie ?

Zou een klacht bij de economische inspectie helpen ?

Justiceseeker

#10 , 22 jun 2011 12:30

Intussen mijn onderzoek verder gezet, blijkt dat er idd stront aan de knikker zit, de firma waarmee ik in zee ging werd enkele weken geleden door de fabrikant van de zonneweringen geschrapt omwille dat er blijkbaar nog klachten zijn binnengekomen van hen wegens het niet nakomen van beloftes...
Begint er dus steeds meer naar uit te zien dat ik opgelicht ben ??? :( :(

Wat zijn nu de volgende stappen ?

Aangetekend in gebreke stellen, voorschot terugeisen en vervolgens advocaat bij geen reactie ?

Zou een klacht bij de economische inspectie helpen ?
Men kan NOOIT voorzichtig genoeg zijn met betaling van voorschotten voor uit te voeren werken of leveringen in de toekomst... . Elkeen die een dienstverlening vraagt of een aankoop doet die later geleverd wordt, zou eigenlijk ALTIJD enkele elementaire opzoekingen dienen te doen:

1) wie is de firma? (Met internet kan men soms wel véél "feedback" van klanten krijgen via fora, enz.).
2) kan de fa enkele referenties voorleggen en kunnen de klanten aangesproken worden (let op "montages...met klanten die er géén zijn").
3) hoe "gezond" is deze fa. Als het een vennootschap betreft, is de NBB (Nationale Bank) een goeie peiler (balansen) doch geeft het een niet al te recente situatie... . Probeer meer te weten via de BTW-administratie, belastingen voor zover ze willen meewerken... . Leer een balans lezen... .
4) als het een zelfstandige is, wordt het héél wat moeilijker en vermijd dan voorschotten indien mogelijk of onderhandel een zo laag mogelijk voorschot... na punt 1 en 2 te hebben gescheckt.
5) als voorschotten de deur uit moeten, laat ALTIJD in de offerte de leveringstermijnen bepalen zoniet dient het voorschot binnen X dagen terug te komen. Zo heeft U een overeenkomst op papier en wordt een procedure ietsje makelijker indien nodig. Onderhandel eventueel een boetebeding van X € per dag vertraging (in de redelijkheid blijven maar toch zachte druk uitoefenen) zowel voor levering als afwerking.
6) vertrek van het principe dat indien de leverancier niet wil "meewerken" dan problemen op de loer staan en ga verder zoeken.

In dit specifiek geval kan het een lijdensweg worden. Ingebrekestelling, aanmaning, vrederechter of EA, vonnis, kosten voorschieten, eigen verdediging of advocaat, betekening, beroep (?) beslagrechter en bewarend beslag, uitvoerend beslag, faillissement van de leverancier? Curator en in de rij staan om peanuts te krijgen?

Heeft U een rechtsbijstandverzekering en wat zegt de verzekeraar/makelaar?

Justiceseeker

Gebruiker21

#11 , 22 jun 2011 13:54

Mava's opmerking was dus volledig terecht, blijkbaar. Was te verwachten dat er meer aan de hand was dan gebrekkige communicatie. Bij de politie klacht neerleggen wegens oplichting?

Inderdaad zoals Justiceseeker zegt: vandaag de dag moet je jezelf langs alle kanten indekken als je bepaalde contracten aangaat. Het is eigenlijk schandalig dat een consument op dergelijke manier geld afgetroggeld kan worden, waarna deze consument er zo goed als niets meer kan aan doen als de aannemer in faling gaat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra

#12 , 22 jun 2011 17:34

er is zo'n gezegde dat stelt:

"Als er iets verkeerd gaat is er altijd wel iemand die het al op voorhand wist."

Er zijn minstens evenveel oplichters onder klanten/eindgebruikers als aannemers van welk slag ook.
Bovendien is niet bewezen dat hier een bewuste strategie is gevolgd.
Veel insinuaties terwijl er geen enkel effectief bewijs naar voor werd gebracht. Alleen vermoedens
Onze juridische wereld kan niet werken op vermoedens of insinuaties

Maar zoals ik zelf al zei maar wat men niet wil lezen: mijn inziens moet er ook een andere regeling komen dan
werken met voorschotten. Ik heb daartoe al een voorzet gegeven. Want particulieren kunnen dan wel een aan-
nemer controleren of hij/zij betrouwbaar is en niet in slechte papieren zit maar een goed bedoelende aannemer kan
een sjoemelende particulier nooit controleren op stabiele financiele basis.
Er zijn meer dan voldoende dossiers lopende van consumenten die nooit de nodige financien hebben gehad om bepaalde
werken te laten uitvoeren.
Bij ons moeten er ook geen voorschotten worden betaald, maar wie al begint te discuteren over betalingen alvorens één
schroef wordt geleverd krijgt al een vinkje naast zijn naam. In vele gevallen wordt dan gevraagd het geld voor 100 % op
een geblokkeerde rekening te zetten. Wie dat niet doet ...... tja daar stellen wij dan ook onze vragen bij.

In Nederland bestaat al langer dan vandaag een veel betere bescherming van de consument. Daar kunnen aannemers
aangesloten bij een vereniging WEL voorschotten eisen omdat de goede of volledige uitvoering van de opdracht bij calamiteiten wordt gedekt door de vereniging.
De enige correcte info vond ik die van justiceseeker de rest in hoofdzaak stemmingmakerij

Ik wenser iedereen nog op attent te maken dat het onderwerp faillissement door heel veel mensen nog steeds compleet verkeerd wordt geinterpreteerd. Er liggen zoveel zaken aan d ebasis van een faillissement en daarbij is ondertussen bewezen dat de factor oplichterij maar een heel klein deeltje is. Grotere en veel blenagrijkere zaken zoals de laatste jaren is aangetoond door allerlei organisaties zijn te late of incomplete betalingen, ziekte van de aannemer, banken die het mes op de keel zetten etc etc etc. De organisatie van Unizo heeft daar een punt van gemaakt om het onderwerp faillissement uit de donkere hoek te halen. En dat is niet alleen van toepassing voor zelfstandigen. Minstens evenveel particulieren zijn letterlijk failliet zitten onder de schuldbemiddeling en dies meer zoals volledig inboedel beslag, uitzetting etc Alleen wordt dat niet bekend gemaakt vanwege bepaalde wetten in ons land. Want tegen consumenten die letterlijk en figuurlijk aan de grond zitten kan men ook niks doen. Ik kan ettelijke dossier opnoemen waarbij consumenten verbouwingen, aanpassingen en andere werken hebben laten uitvoeren zonder dat ze van plan waren om te betalen en zelfs op voorhand wisten dat ze dat nooit zouden kunnen betalen. De aannemer wordt dan in princiepe ook opgelicht en er zijn heel veel aannemers van welke aard ook die daarom plat op de buik gaan. En het is niet alleen van toepassing in de bouwwereld maar ook voor aannemingen van bijvoorbeeld feesten of begrafenissen.

Dat er veel fout gaat mbt betaalde voorschotten enz weet ik ook maar laten we aub ophouden met te verkondigen dat
alleen de consument het slachtoffer zou zijn of dergelijke praktijken omtrent het financiele deel van een kontrakt uit-
sluitend éénrichtingsverkeer zou zijn.
Met betrekking tot de cel anti-fraude zullen deze mensen u ook vertellen dat het zeer moeilijk is om te bewijzen dat het veelvuldig ontvangen van voorschotten steeds gelieerd zou zijn aan fraude. Je kan pas spreken van fraude als iemand of een bedrijf zijn verplichtingen niet nakomt. En die be-oordeling zal er pas komen als redelijke termijnen van beloften en excuses zijn overschreden dat ze niet meer realistisch staan tov normale leveringstermijnen en er een duidelijke ontwijkingsstrategie op poten is gezet. Er zijn heel veel bedrijven die met voorschotten of voorafbetalingen werken. Dat is
nu éénmaal een reactie op het evolueren van de markt en dat is dus niet positief bedoelt.
of de pot verwijt de ketel dat em zwart ziet

Beste raad voor TS:

zelfs als de leveringstermijn is overschreden zal u het bij de rechtbank mocht het ooit zover komen en wat ik u zeker niet wens zeer moeilijk hebben om aan te tonen dat u op basis daarvan een kontrakt kon verbreken. Zelfs als die leverngstermijn 6/7 of 8 weken wordt dan zal de rechtbank vermoedelijk oordelen dat dit nog binnen het redelijke was
en geen fundamentele reden om een overeenkomst op te zeggen. De uitvoerende aannemer zal dan wel een blaam krijgen maar zonder verder gevolg.
Als het echt slecht afloopt dan vrees ik dat u op de blaren zal moeten zitten. Spijtig ? Zeer zeker maar om zulke zaken op te lossen dienen we ook te kijken naar politici die dit soort dossiers en onderwerpen willen behartigen om de consument beter te beschermen en ander wetten maken die evenwichtig zijn . But frankly my dear they don't give a damn
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#13 , 22 jun 2011 18:11

Met betrekking tot de cel anti-fraude zullen deze mensen u ook vertellen dat het zeer moeilijk is om te bewijzen dat het veelvuldig ontvangen van voorschotten steeds gelieerd zou zijn aan fraude. Je kan pas spreken van fraude als iemand of een bedrijf zijn verplichtingen niet nakomt. En die be-oordeling zal er pas komen als redelijke termijnen van beloften en excuses zijn overschreden dat ze niet meer realistisch staan tov normale leveringstermijnen en er een duidelijke ontwijkingsstrategie op poten is gezet. Er zijn heel veel bedrijven die met voorschotten of voorafbetalingen werken. Dat is nu éénmaal een reactie op het evolueren van de markt en dat is dus niet positief bedoelt. of de pot verwijt de ketel dat em zwart ziet
De combinatie van een lage offerte-prijs gecombineerd met een hoog voorschot en een volledig stilvallen van alle communicatie wordt door anti fraude cellen beschouwd als een belangrijke indicator. Gelieve mijn woorden niet te verdraaien tot ze wat anders betekenen dan er staat. Sofisme is niet nodig op JF.

Kern van de zaak blijft dat de poster zich terecht zorgen maakt. Alle bedriegers van cliënten die werken bestellen bij aannemers die ze niet kunnen betalen of systemen gangbaar in het buitenland, doch niet in België helpen de poster geen meter vooruit met zijn huidig probleem noch is dat de taak van dit forum. De bedoeling is de poster een mogelijk parcours te geven binnen het huidige wettelijke kader om zijn probleem aan te pakken, NIET het opstarten van een algemene discussie over wat er allemaal verkeerd gaat in de relatie opdrachtgever-aannemer. (Waarover familie en ikzelf trouwens langs beide zijden duizenden kilometers mee kunnen palaveren; zoek de familienaam maar eens op...) Daarvoor zijn er niet alleen andere fora doch volledige overlegorganen en zelf parlementaire discussiegroepen beschikbaar.

Senderos
Topic Starter

#14 , 22 jun 2011 22:39

@ ganapathi tantra
Het feit dat de firma me niet het beloofde product kan leveren kan misschien wel doorslaggevend zijn om het contract op te zeggen ?
Intussen ook duidelijk geworden dat zijn aangeboden prijs idd ook niet echt marktconform is dus te laag... 'k heb duidelijk te maken met een oplichter... :cry:

Gebruiker21

#15 , 23 jun 2011 09:13

Senderos, ik zou naar de politie stappen, moest ik van jou zijn, en klacht indienen voor oplichting. De aannemer heeft jouw geld en laat nu niets meer van zich horen. Reden genoeg om hier aangifte van te doen.

Terug naar “Archief”