Formulering betaaldatum op factuur

IsaRay
Topic Starter

Formulering betaaldatum op factuur

#1 , 18 jun 2011 13:56

De school van de kids stuurt nu rekeningen met vermelding "betaaldatum op rekening school xxxx" ipv "te betalen voor xxx". Is dit wettelijk toegelaten? Je hebt toch geen invloed op de tijd dat de banken erover doen om de betaling effectief op de rekening te crediteren? Heb dus meegemaakt: betaling op rekening op 10/6, zijnde een vrijdag voor een lang weekend en jawel eerste werkdag dinsdag 14/6 al rappels met de kinderen mee. Mijn betaling van 9/6 stond nog niet op hun rekening uiteraard...
Is een principiële vraag en uit leergierigheid (google searh leverde niets bruikbaars op). Krijg gewoon de kriebels van de school die daarop streng is maar dan wel sommige rekeningen 1 week laat liggen vooraleer ze mee te geven zodat je geen 3 dagen hebt om te betalen. Leve de schoolrekening & e-facturen maar dat lijkt te moeilijk bij ons...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 18 jun 2011 16:47

Het is niet de zaak van de school hoe lang de bank erover doet voordat de overschrijving voltooid is. Duurt het drie werkdagen, dan moet je er maar voor zorgen dat het geld drie dagen ervoor overgeschreven wordt. In principe heb je zelfs geen uitstel van betaling. Als je echt al zo snel een rappel krijgt (?), dan is dat waarschijnlijk omdat de school er moeite mee heeft om haar geld te innen, zoals zoveel scholen. Ouders blijken nogal nalatig te zijn op dat vlak. Zolang je de factuur binnen een redelijke termijn betaalt, zal de school geen verdere stappen kunnen ondernemen. Waarschijnlijk rollen de rappels wel geautomatiseerd uit de computer, want het voorbeeld dat je aanhaalt is wel zeer kort.

IsaRay
Topic Starter

#3 , 19 jun 2011 10:50

Ik ben geen slechte betaler, en ik weet dat de school moeite heeft bij het innen bij sommige ouders. Alleen lijkt me de getroffen maatregel niet de juiste. Heb te maken met 2 scholen, een basis en een secundair, en de 2de is een verademing naar efficiëntie beheer van dit soort dingen.
Mijn vraag blijft; mag je op een factuur stellen dat het op een bepaalde rekening moet staan op datum x? Ik heb dit nog bij geen enkele andere factuur gezien. Standaard zie ik bij al mijn facturen "te betalen tegen xxx"; de inner kan immers net zo goed rekening houden met de extra dagen die nodig zijn om het op de rekening te krijgen en de betaaldatum een paar dagen voor de (geplande) controledatum definiëren. De vraag was dus: zegt het wettelijk kader daar iets over?

Reclame

Fore

#4 , 19 jun 2011 10:56

Ik dacht dat een particulier een factuur direct cash dient te betalen, tenzij anders overeengekomen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lightning

#5 , 19 jun 2011 11:09

mag je op een factuur stellen dat het op een bepaalde rekening moet staan op datum x? Ik heb dit nog bij geen enkele andere factuur gezien. Standaard zie ik bij al mijn facturen "te betalen tegen xxx";
Is er dan een verschil tussen de twee formuleringen? Het is toch zo dat bij een vervaldatum X het de bedoeling is dat de betaling op rekening van de ontvanger toekomt uiterlijk op datum X, niet dat ze bij u vertrekt voor die datum. U bent dus zelf verantwoordelijk om rekening te houden met de tijd die nodig kan zijn voor het verwerken van de overschrijving door de bank(en).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jun 2011 17:13

Is dit om postzegels uit te sparen ....kinderen zijn geen postbode en dienen NIET om dit soort berichten aan de ouders te bezorgen
""zijnde een vrijdag voor een lang weekend en jawel eerste werkdag dinsdag 14/6 al rappels met de kinderen mee""

Terug naar “Andere”