Hypotheeklening geraakt maar niet rond door bank

msnbuddy
Topic Starter

Hypotheeklening geraakt maar niet rond door bank

#1 , 14 jun 2011 18:49

Ik heb enkele maanden geleden een voorstel tot hypotheeklening gekregen van een Belgische bank. Ze hadden mij een schriftelijk aanbod beloofd, na vele mails hadden ze mij beloofd om tegen vorige week dit aanbod in orde te hebben zodat de hypotheek in orde zou zijn.
Dit is nog steeds niet in orde en het blijft maar aanslepen.. Ik heb nu nog een maand de tijd tot de deadline tot het schrijven van de akte.

Komt er nog eens bij dat de zomervakantie in aantocht is en verschillende diensten onderbemand gaan zijn.

Kan ik eventueel iets juridisch doen moest door het lange aanslepen van het schriftelijk aanbod een probleem ontstaan met de verkoop (boete van 10% op de aankoopsom bij laattijdige betaling)
Hoe kan ik best die bank nog benaderen? Heb al veel gemaild en getelefoneerd maar zonder resultaat..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jun 2011 19:08

Was dat voorstel schriftelijk en bindend? Of afhankelijk van "verder onderzoek"?
U zegt: nog één maand tot verlijden van de akte. Is de bank dan reeds drie maanden of meer bezig met dat dossier?
Ik vrees dat het voorstel waarnaar u verwijst niet bindend was maar eerder commerciële publiciteit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

msnbuddy
Topic Starter

#3 , 14 jun 2011 19:13

Het voorstel was voor mij bindend, vermits ik bij weigering 250 euro moet betalen aan dossierkosten. De hoofdzetel moest volgens de zelfstandige bankdirecteur nog de goedkeuring geven (schriftelijk aanbod)
De bank is inderdaad al 3 maand bezig met mijn dossier.. Mooi gezien natuurlijk van hun , zo kan ik moeilijk nog naar een andere bank stappen..

Reclame

Hubert2725

#4 , 18 jun 2011 20:38

Ik heb hetzelfde voorgehad, ik vermoed dat het om dezelfde instelling gaat.
Ik had indertijd een lotgenoot gevonden, het ging om dezelfde bank, dezelfde bankagent ....
Ik heb toen de interne klachtprocedure van de bank in gang gebracht, dit is verplicht indien u later naar de ombudsman wil stappen (dit heb ik niet gedaan). Ik denk wel dat dit druk gezet heeft.

Uiteindelijk heb ik een kredietaanbod gekregen dat minder voordelig was dan hetgeen overeengekomen was ...

Intussen was iedere redelijke termijn voor de akte overschreden. Na vele discussies ben ik ontsnapt aan de boete voor het laattijdig registreren van de akte (=10% van de koopsom) en de schadevergoeding aan de verkoper wegens zeer laat tekenen van de akte (= 3% van de kopsom, 1% per maand). Ik heb wel het minder voordelige krediet moeten aanvaarden, had geen andere optie.

Ik kan U enkel aanraden de banken nog eens af te lopen en een nieuw formeel aanbod proberen vast te krijgen van een andere bank die vrij snel werkt. Een gekende "Vlaamse bank" kan in 4 werkdagen een aanbod formeel doen voor dringene gevallen, 8 werkdagen maximum is normaal bij hen (dit is toch wat ze mij 6 maand geleden gezegd hebben).

Ik zou blijven druk zetten op de bankagent, klacht indienen bij het hoofdkantoor en trachten te weten te komen wanneer de agent uw aanvraag bij het hoofdkantoor ingediend heeft. Volgende keer best aan de bankagent vragen wanneer het rond zal zijn, eventueel trachten dat hij de 250 EUR laat vallen als deze deadline niet gerespecteerd wordt.

msnbuddy
Topic Starter

#5 , 21 jun 2011 15:21

Ik ben nog eens rechtstreeks naar de bankdirecteur gestapt en heb hem wat meer onder druk kunnen zetten. Ondertussen een aanbod gekregen dat zelfs 0,10% ONDER het voorstel zat! Ben alsnog tevreden.. Nu hopen dat de notaris alles nog op tijd rond krijgt!
Alleszinds enorm bedankt voor de tips!

Terug naar “Kopen”