HELP needed! Borg&Leveringen en Diensten

Marissa2905
Topic Starter

HELP needed! Borg&Leveringen en Diensten

#1 , 17 jun 2011 21:39

Hello all,

I thought that maybe of you can give me his/her advise or opinion on my case:

I moved out of my apartment at the end of April 2011. After that I have been contacting my landlord several times, because I wanted my Borg back and the afrekening for all the utility costs. He replied twice and said that it's normal to take 6-8 weeks. Okay, I waited. Last week I wrote him an e-mail saying, that I want the money on my account (at latest) the 21st of June.

Today he replied with the following:

"De borg betalen we niet terug in verband met opzegging binnen een jaar (zie art. 4 lid 4 van het huurcontract).
Tevens blijkt uit de jaarafrekening dat je ons geen geld meer bent verschuldigd voor gas, water en elektriciteit. Er heeft ook geen teruggave plaatsgevonden, dus je hebt ook niet te veel betaald.
Ik hoop dat het zo voldoende duidelijk is. "

For your information: My contract was from 01.05.2010 to 01.05.2011! Art. 4 lid 4 of my contract says: "Als binnen een jaar na ingangsdatum de huur wordt opgezegt, vervalt de waarborgsom."

For me (and he also told me in the beginning), this means that I have a renting contract for ONE YEAR and then I get my Borg back!

I called him afterwards, he told me that I don't get the Borg back because I have send the cancellation of the contract before the one year was over. (Doesn't make sense to me.)

Another thing:

I have been at my hometown for a total of 4 months of the year, so I did not use any gas,water or electricity. I should defenitely get some money back from the energy provider. But in his e-mail he says that I don't get anything back. That's not realistic!

On the phone then, I asked for the original afrekening and he said something like: Yea, I have to look if they are at the office, I don't know now, but I will look on Monday. But, it will be complicated to have a individual bill because the house numbers 32 and 32A (that's where I lived) are billed together and yea, its complicated and difficult and etc etc, but yea it will work somehow.

Firstly, I was living in an OWN apartment and had my OWN gas,water and electricity meters. And, anyway, I know that I get money back there, because I barely was at that apartment!

So, that's it for now, a little much, I know..;-)

I hope someone can give me any advise or opinion on it!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 18 jun 2011 08:38

Can you scan a copy of your rental agreement and place it here on the forum?

Furthermore, ask for a detailed calculation of you gas, electricity and water usage.

And if you only got a contract for one year, I think that art. 4 lid 4 is not legal
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Marissa2905
Topic Starter

#3 , 18 jun 2011 15:24

I didn't see that this is a homepage from Belgium! Actually, this concerns The Netherlands. So, yea, maybe you don't know anything about it then.

Do you have any recommendations what I can type into Google, if I want to find something regarding this problem? I am not that good at Dutch..

Thank you!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2011 15:37

try :
http://rechtenforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

:D

j.demoor

#5 , 19 jun 2011 09:44

Ik ga ervan uit dat uw appartement uw HOOFDverblijfplaats was,zodat in dat geval de Woninghuurwet van 20 februari 1991 erop van toepassing is.

‘My contract was from 01.05.2010 to 01.05.2011‘ houdt in : “Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent...”(Woninghuurwet)

Ik ga ervan uit dat ‘I have send the cancellation of the contract before the one year was over’ betekent dat u de huur opzegde VÓÓR 01 februari 2011.

In dat geval is "Als binnen een jaar na ingangsdatum de huur wordt opgezegt, vervalt de waarborgsom." ONGELDIG.

Indien u later opzegde dan geldt : “Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging...de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden...”(Woninghuurwet).

“Art.14. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(Woninghuurwet) betekent dat er bij overeenkomst niet vooraf kan van afgeweken worden.

“Art.1728ter.§ 1 Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd. In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat uw appartement deel uitmaakte van een onroerend goed met meerdere appartementen.

Vraag uw verhuurder in dat geval ‘een opgave van de kosten en de lasten’ en ga DESNOODS de stukken inzien.

“Art.1728quater.§ 1. Indien de huurder meer betaald heeft dan hij in toepassing van de wet of de overeenkomst verschuldigd is moet hem het teveel betaalde op zijn verzoek worden terugbetaald. Dit verzoek dient aan de verhuurder te worden verzonden bij ter post aangetekende brief...”(Burgerlijk Wetboek).

U kan aldus terugvorderen ’I should defenitely get some money back from the energy provider‘.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Roep best uw verhuurder op in minnelijke schikking vooraleer hem voor de rechter te DAGEN.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Fore

#6 , 19 jun 2011 10:43

This is Belgian law. The thread starter lives in the Netherlands and so this information has little or no use for him.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Huren”