Familievoordeel versus openbare verkoop

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: Familievoordeel versus openbare verkoop

#16 , 03 jun 2011 19:54

Het zit zo (heb ik me laten vertellen) : indien we een overeenkomst hadden kunnen sluiten zonder openbare verkoop, zou ik slechts 1.5% registratierechten moeten betalen.
Klopt dat van die 1,5 % wel? Lijkt me weinig.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#17 , 03 jun 2011 22:41

Het zit zo (heb ik me laten vertellen) : indien we een overeenkomst hadden kunnen sluiten zonder openbare verkoop, zou ik slechts 1.5% registratierechten moeten betalen.
Klopt dat van die 1,5 % wel? Lijkt me weinig.
Is zelfs 1% om als mede-eigenaar de onverdeeldheid op te heffen en de andere mede-eigenaars uit te kopen, om zodoende volledig eigenaar te worden van het onroerend goed.

Aafke64

#18 , 04 jun 2011 09:09

Het registratierecht bedraagt inderdaad maar 1 % bij een uit onverdeeldheidtreding, maar de totale kosten (registratierechten, ereloon notaris, dossierkosten,) zullen alles samen ongeveer 1,5 % bedragen.

Reclame

Nic TNT

#19 , 11 jun 2011 07:36

ik denk wel dat dit nog kan meevallen, bij een dergellijke aankoopbedrag, bel eens naar de notaris wel percentage ze aanrekenen, ik denk minder dan de 17% maar een goede 12% neem daar nog eens de 9 die je er kan aftrekken zit je nog maar op 3%. dus best even naar een notaris bellen.

TIP: je bekijkt een openbare verkoop en vraagt de tablel op met aankoopbedrag en kostenpercentage, je hebt de perfecte uitleg en is volledig gratis :-)

Aafke64

#20 , 11 jun 2011 12:41

Die 17 % die ik aanhaalde was maar een voorbeeld hé. Het kan even goed minder of meer zijn, dit hangt af van de bekomen prijs. Hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het kostenpercentage.

Terug naar “Kopen”